Guest Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Har flist opp litt i ein haug som eg skulle bruke på dresgrøfter. Dette går seg varmt. ligger ute i ein haug. Det er ein del barnåler i det. Noe som veit kordan eg skal ungå dette? Har ca 100m3 med tømmer som skal flises for bruk på grøfter, dette er reint tømmer. Kansje bedre og tørke tømmeret før eg fliser det? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kristan Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 rote i haugen for å få inn luft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest strilen_1 Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Og det er alt:) hvor ofte og lenge må det gjøres? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kristan Posted April 10, 2014 Share Posted April 10, 2014 Skal du tørke flisa må du røre i den hver dag. Men for å forhindre varmgang holder det at du rører i haugen når det damper av den og så ikke la den ligge i nærheten av noe du er redd for. Ser at de som driver med fliskutting tørker kvisten før de kutter den. Men du skal kutte opp tømmer og da går det nok lang tid å tørke det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Stephan_1 Posted April 10, 2014 Share Posted April 10, 2014 Men i grøfter MÅ du bruke rå flis. Tørr flis tetter bare slissene i røra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest strilen_1 Posted April 11, 2014 Share Posted April 11, 2014 Takk for svar! Står på bioforsk sine nettsider att flisa bør ligge ett år for og renne av seg "\;sevje/sukker"\; for att denne ikkje skal tette slissene. ikkje veit eg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.