Gå til innhold

kverneland slåmaski


Gjest

Anbefalte innlegg

hei..

skal kjøpe meg slåmaskin, men har ikkje vert sikker på om eg skulle kjøpe ny eller lite brukt maskin, så snakkte eg me seljaren på fk og han hadde ei demo maskin 2,8 m (slep) som ikkje var så mykkje brukt... maskino er ei 07 mod som sko ombyggast til 08 mod ( dette er av den nye typen som kom i fjor, som det var litt tull med) maskino kosta i fjor 248,000 og eg skulle få ho for 110,000 nå... ka syns dåkke om dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei..

skal kjøpe meg slåmaskin, men har ikkje vert sikker på om eg skulle kjøpe ny eller lite brukt maskin, så snakkte eg me seljaren på fk og han hadde ei demo maskin 2,8 m (slep) som ikkje var så mykkje brukt... maskino er ei 07 mod som sko ombyggast til 08 mod ( dette er av den nye typen som kom i fjor, som det var litt tull med) maskino kosta i fjor 248,000 og eg skulle få ho for 110,000 nå... ka syns dåkke om dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt sjå etter ei anna maskin.

Eg veit berre om 3,2 m maskinene, men dei er ikkje gode. Har høyrd om fleire som hamna på FK for godt i løpet av sesongen 07.

Firmaet som køyrer hos meg hadde ei slik i fjor. Dei hadde berre prakk. Dessutan var eg til stades og såg korleis samlebeltet plutseleg og utan forvarsel deisa ned frå heva stilling medan sjåføren var bakom og skifta frå skårlegging til breispreiing. Heldigvis vart han ikkje treft, men det var nære på...

Det er noko alvorleg gale med sjølve geometrien i desse maskinane. Dei kaster mykje meir stein enn andre maskiner. (pass bakruta og hovudet) Dessutan er hydraulikken sjuk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Jeg har bare kjørt den forrige generasjonen av Taarup-maskiner, og hadde egentlig ikke noe utsette på de, syntes maskina var veldig god å kjøre.

 

Prisen på den ombygde demomaskina hørtes da slett ikke værst ut - sånn sett kan det være et greit kjøp.

 

Og så blir jeg litt overraska over den historia med samlebeltet. Er det virkelig ikke noen mekanisk sikring som man kan koble inn når man skal under det?? Jeg ville kanskje tro det var krav om sånt, og at han som omtrent fikk bandet i hodet bare var slurvete...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Kan jo si litt om slåmaskina. Har en Taarup 4232 CT. Den fikk noen problemer der kraftoverføringsakselene tarff selve slåmaskina. Der satt det et 4veis kryss, men det tålte ikke mye. Er nå bygd om til 2 veis kryss og det skal gjøres flere ombygginger.

 

Men uteom de små problemene det, har jeg aldri vert bortig finere maskin. En kjempe maskin. Slår fint og knekkeren er super : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Hvis debatten skal dreie inn på å anbefale andre merker så slår jeg et slag for Elho - slik jeg alltid gjør i slåmaskintråder her inne :) Det er ei super maskin - lettkjørt, henger godt på i sidehellinger og vanvittig slitesterk. Det eneste som er minus med de er balansen, man bør ha hjulvekter på venstre side. Men det overrasker meg ikke om det er standard nå...

 

Onkelen min kjørte en 2,4 sleper i bortimot 20.000 mål før den ble solgt videre til en annen jeg jobba for, og maskina går som ei klokke enda. Mener å huske at det er en 93-modell, og det eneste som er gjort på den er å skifte olje, kniver og et par kryss. Ikke en gang en hydraulikkslange har det gått på alle de måla.

 

Såklart teller også nærhet til forhandler her, som med alt annet utstyr - men jeg anser slåmaskiner som noe av det bedre å handle langt unna. Har de ukurante kniver lønner det seg å ha noen av det liggende, samt fingrer til knekkeren - men ellers er det svært sjelden man trenger akutthjelp til slåmaskin. Derfor er nok og Pöttinger et godt alternativ, men jeg gir min stemme til Elho :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Deerer_1
Skal ikke blande meg inn i merkedebatt her, men prisen på denne Taarup\'en kan vel umulig stemme? 248000,- for en 2,8 sleper? Med mindre den har belte...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koste neppe 248000 sjølv om den har belte... gamle typen taarup 2,8 blei jo seld for 116000 i kampanje for et par år si.HAr meir tru på 148000. Men 110 for ei demo maskin er sikkert ein grei pris.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...