Gå til innhold

Sil All.


Gjest

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har erfaringer med ensileringsmiddelet Sil All 4+4? Er det viktig med god fortørking for å få noen effekt av det? Vil det betale seg i form av bedre fôropptak, høyere melkeytelse, osv..

 

Tenkte å prøve dette middelet på rundballer, men er litt skeptisk når man ikke har noen erfaringer med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

Er det noen her som har erfaringer med ensileringsmiddelet Sil All 4+4? Er det viktig med god fortørking for å få noen effekt av det? Vil det betale seg i form av bedre fôropptak, høyere melkeytelse, osv..

 

Tenkte å prøve dette middelet på rundballer, men er litt skeptisk når man ikke har noen erfaringer med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arion_1
Har brukt Sil All 4x4 til tårnsilo i 4 sesonger nå. Et middel som er fint mot maskiner og folk, men som etter min erfaring ikke holder mål. Totalt syreinnhold i foret blir for høyt da man ikke får senket pH raskt nok til å begrense gjæringa. Mye sukker brukes opp. Jeg har prøvd meg fram med alt fra 25 til 60%ts, men har både eddiksyre og smørsyre i tillegg til for mye melkesyre i forprøvene. Siloen legges og tildekkes raskt, så jeg kan ikke skylde på det heller. Har litt misstanke om at jeg like gjerne kunne kjørt uten. Jeg gidder ikke gamble på forkvaliteten lenger så i år blir det Ensil Pluss. Men du kan jo alltids prøve.... Det finnes sikkert folk med gode erfaringer, men da tror jeg de har godt resultat uten middel også!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan_Ove_1

Prøvde for eit par år siden på noen rundballer. Men merket absolutt ingen forskjell på baller med sil-all,og baller uten ensileringsmiddel.

At eg prøvde skyldes ein selger som er flink i muntlig.

Ser på det som bortkasta penger og bruke middelet,når du får like bra resultat uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonym

Hei.

Prøvde Sil All for noen år tilbake.Bruker vanligvis Kofasil ultra,eller ingen ting.

Presser mye tørrt hestefor.

Ved bruk av Sil All fikk foret en ugunstig lukt og (trolig) smak,resulltat hestefolket ville ikke kjøpe foret,til og med okser og kviger rynnka på nesa.Bedre å kjøre uten,og bruke penga på plast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
nn: helt klart noe og tenke på! Men det skal sies at Torben Rasmusen som har skrevet innlegget har vært på rundtur på sørlandet, i sammen med produs som selger sil-all. Så han er vel i grunn litt kjøpt og betalt i denne samenhengen. Har også vært å hørt fyren på møter før, og han kan å provosere. Han tror det bare er en måte som er rett, og det er hans måte. Men for all del, engasjert og fin fyr som har mye fornuftigt å si. I tester utført i norge, og publisert i bl.a. buskup, kom ikke sil-all spesielt godt ut samenliknet med syrepreperat som feks. gras aat og enil1.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Testet Sil-All 4x4 i fjor på noen rundballer, og kunne ikke merke noen forskjell i forhold til syrebaserte middel. Da Sil-All etter mine beregninger koster omlag 25 kr/tonn ferdig ensilert masse og syrebaserte middel 35 kr/tonn så ble valget enkelt denne sesongen. Kommer til å kjøre med Sil-All 4x4 eller Sil-All Fireguard på nesten alt. Mulig jeg ikke tar sjansen på noe annet enn syre på blaut 3. slått.

 

Det er vanskelig å si om Sil-All/Produs har rett i sin argumentasjon med tanke på raskere ph-senkning, høyere TS og mer tilgjengelig protein, men det er ingen tvil om at folka i firmaet har økt kunnskapsnivået rundt ensilering og grashøsting hos mange bønder(inkludert meg selv).. FK har vel stort sett referert til forsøket gjort på Ås, noe som er langt i fra bra nok argumentasjon for meg. FK argumenterer også med at syre tar bedre vare på sukkeret i graset. Men er det først og fremst ensileringsmiddelet som bestemmer andelen sukker i graset? Og hvem dyrker gras for å få mest mulig sukker? Og er g syrer/kgts isolert en god indikasjon på om ensileringsprosessen har vært vellykket?

 

Om man skal bruke ensileringsmiddel eller ikke, skal ikke jeg avgjøre. Men har i allefall fått erfare her på vårparten hva det vil si å bruke for lite ensileringsmiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Er vel flere som har gjort tester også....bla. forsøksringen. Noen argumenterer med at silall senker ph for fort og for mye. Du får en ensilage med for lav ph, som fører til lavt opptak. Har også erfart mye mer problem med varmegang ved melkesyrepreparat en med syre. Men nå har ikke jeg prøvd fireguard enda. Men for all del har tro på melkesyrepreparater jeg, men det kreves rett ts % i graset før jeg vil bruke det.Melkesyrepreparater fungerer best ved en tørstoffprosent der det faktsik er størst sjangse for å lykkes uten å bruke noe.(ca 30-35%) Ved ugunstige forhold, som vi ofte har her på vestlandet, er jeg tryggest på syre......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arion_1
Skjønner ikke helt at Sil All senker pH for mye. Hos meg har jeg aldri greid å få pH under 4,5 med dette midlet. Dosering har vært som anbefalt. Min mening er at det er mye sikrere og raskere å senke pH vha syrebaserte midler. Du får veldig høye konsentrasjoner av melkesyre(og fare for eddiksyre og smørsyre)om du baserer deg på at disse skal senke pH alene. Spesielt i fuktig gras, men ellers også. Det er iallefall min erfaring. Ved optimale forhold går det meste bra. Da kan Sil All funke, men den senker som sagt ikke pH raskt nok.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...