Gå til innhold

Deletegning/manual Elkem 3081 - 82 mod. Vinsj (Sandvik)


Gjest

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har noe så fantastisk som en deletegning eller en manual til en klassisk Elkem 3081 eller noe som viser hvordan vinsjen ser ut inni. Jeg har hatt et uhell med at akslingen er blitt skjev. (Den som enn fester kraftuttaket innpå) Wiren som er forholdsvis slitt og stiv, vridde seg til åttetall ( og ja vinsjen har ikke brems)... og viklet seg rundt kraftuttaket mens jeg dro til. Joda, uten at jeg fikk med meg hva som skjedde selvsagt.

Det medførte da altså at wiren på et uforklarlig vis viklet seg rundt kraftuttaket, og dette gjorde at akslingen drog seg mot den retningen akslingen gikk...og forble skev eller "dratt til sides" for å si det på en annen måte. Er det da en måte å få rettet opp denne uten å plukke fra hverandre hele vinsjen? Det ser egentlig ut som at ikke er selve akslingen som stikker ut, som er skev, men det som akslingen er festet mot inni..eh ja. Eller ja, det er vel der deletegningen kommer inni bildet, der jeg kunne se hvordan det ser ut inni der. En lang og tragisk historie, men jeg har ikke gitt opp. Vinsjen er nemlig temmelig trofast bortsatt fra dette og er forferdelig å bytte ut mot et nytt og moderne monster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristan
disse deletegningene er ikke til mye hjelp. det er mye bedre å ta bilde etterhvert som du plukker fra hverandre. det kan ta lang tid før du får det sammen igjen og da kan alt være glemt så det er viktig å ta mye bilder av alle detaljer, og så rette delene i en presse etter å ha varmet de. Da får du også mulighet til å skifte ut slitedeler.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Kjenner du noen med en dreibenk er det kansk lett og lage en nu slik aksling, du får kjøpt emnene på økonomideler.

 

Fint og se at mine scannede manualer kommer til nytte \;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Eg har ein Sandvik 3081 mod.83 , skal demontere trommel og lurer på korleis eg kan få ut bolten ,har prøvd men den rikker seg ikkje vil ikkje ut , så om nokon har erfaring med ka eg kan gjere for å få til dette.?

Mvh NoAa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...