Gå til innhold

Beiterettighet


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym
Har starta opp med sau på slektsgarden og lurer på hvordan beiterettighetene mine er. Garden ligg på ei lita øy, hvor all anna gardsdrift er lagt ned. Har hørt at eg som grunneigar av deler av øya kan la sauene gå på heile øyna, og eventuelt andre grunneigara som ikkje vil ha sauene mine på sin grunn må selv gjerde inn gardenr/områdene sine. Stemmer dette, eller må eg som bonde gjerde inn min eiendom?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alex_1
Slik er det iallfall i forhold til hyttene rundt gården min som er skilt ut for x antall år siden der det er de som plikt å gjerde beitedyr ute fra sin eiendom. Dette gjelder neppe andre gårder. Om dette er en norsk lov eller hva det er vet ikke jeg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind_1

Dette er vel kun et spørsmål om gjerdeplikt ?

Evt om du uten vederlag får beite ein eigedom som likevel ligg brakk?

 

Langs alle eigedomsgrenser er det fastsett kven som har gjerdeplikt.

 

Om du har sau, som kanskje krev mest av gjerdet av alle dyr, kan det jo vera greit å ymte til naboane før sesongen at det snart går sau der dei har gjerdeplikt ...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alex_1
Er nok litt lurt og snakke med naboer ja selv om du har loven på din side med tanke på gode naboforhold:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har snakka med dei fleste grunneigarane og dei er positive, men lurer bare på hvilken beiterettigheter eg har som bonde og grunneigar.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Du har neppe beiterett på naboen sin grunn. Er utmarka på øya delt eller er det felles beite? Men som noen nevner tidligere er det nokk lurt å snakke med naboene. ikke det at du skal ta alt du som ny bruker blir fortalt av dei som god fisk. Ta en tur på statsarkivet og få gammle papirer på garden, kan vere gull vert i beitespørsmål. lykke til med ny drift!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Har starta opp med sau på slektsgarden og lurer på hvordan beiterettighetene mine er. Garden ligg på ei lita øy, hvor all anna gardsdrift er lagt ned. Har hørt at eg som grunneigar av deler av øya kan la sauene gå på heile øyna, og eventuelt andre grunneigara som ikkje vil ha sauene mine på sin grunn må selv gjerde inn gardenr/områdene sine. Stemmer dette, eller må eg som bonde gjerde inn min eiendom?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...