Gå til innhold

Lessevogn med stjernerotor


Gjest

Anbefalte innlegg

Er det noen her inne som har noe særlig erfaring med de nye typene lessevogn med stjernerotor? Jeg er i utgangspunktet veldig fan av lessevogn når det gjelder kjørekomfort - det er lite det er så behagelig å kjøre silo med som lessevogn.

 

Men så er det kuttelengda da. Nå som veldig mye av silograset skal inn i plansiloer blir jo dette fort mer vesentlig. Jeg veit at på de gamle vognene med eksenterfingermating kunne en gange teoretisk kuttelengde med to, og da fikk man et ganske presist mål på kuttelengda. Men hva nå? Ser foreksempel at Pöttinger Torro har en teoretisk snittelengde på 35 mm. Hvis det i praksis er slik, så er jo denne vogna et kjempegodt alternativ til snittevogn. Mener å ha lest her inne at det var en som kjørte ei slik vogn?!?! Erfaringer mottas i alle fall med takk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Er det noen her inne som har noe særlig erfaring med de nye typene lessevogn med stjernerotor? Jeg er i utgangspunktet veldig fan av lessevogn når det gjelder kjørekomfort - det er lite det er så behagelig å kjøre silo med som lessevogn.

 

Men så er det kuttelengda da. Nå som veldig mye av silograset skal inn i plansiloer blir jo dette fort mer vesentlig. Jeg veit at på de gamle vognene med eksenterfingermating kunne en gange teoretisk kuttelengde med to, og da fikk man et ganske presist mål på kuttelengda. Men hva nå? Ser foreksempel at Pöttinger Torro har en teoretisk snittelengde på 35 mm. Hvis det i praksis er slik, så er jo denne vogna et kjempegodt alternativ til snittevogn. Mener å ha lest her inne at det var en som kjørte ei slik vogn?!?! Erfaringer mottas i alle fall med takk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også det er veldig greitt å kjøre lessevogn når det gjelder kjørekomfort. Vi hadde tidligere en pøttinger boss vogn, men har nå gått over til finsnitter pga dårlig forkvalitet. Vi sleit rett å slett med å få pakket graset tilstrekelig selv om vi kjører i tårnsiloer og hadde gravemaskin til å jevne å pakke med på toppen.Har ikke så mye erfaring med stjernerotor,men så i sommer en pøttinger faro i bruk hos en kunde jeg har slåinga for. blei veldig imponert over kapasiteten.jeg breislo og ranka samen skårer på 8 meter og jeg tror han kjørte i over 15km\\t når han plukka opp.vogna var fylt på et blunk.skal høre med han hvordan foret hans ble.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jamne betre mellom lassa dine! Me køyrer her i bratta med pøttinger med 7 knivar og har kjempegod silo! Me pakkar veldig godt etter kvart lass. Automatiske jamnarar er fine, men det blir for laust i siloen, og for mykje luft.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Poenget er at etter reklamen å dømme så skal kuttelengda på de nye lessevognene ligge ned mot finsnitterlengde, og det er det jeg er ute etter. Kapasitet og kjørekomfort veit jeg er udiskutabel fra før av :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Hva med ei snittevogn??

Test Ved Sveriges Landbruksuniversitet

mellom JF ES 3600ProTec og Pøttinger Jumbo viste:

 

Teoretisk Snittelengde: JF 16 mm, Pøttinger 35 mm

Strå under 40 mm: JF 84%, Pøttinger 30%

Faktisk:

strå 40-80 mm: JF 12%, Pøttinger 32%

strå 80-160 mm: JF 4%, Pøttinger 27%

Strå over 160 mm: JF 0%, Pøttinger 11%

 

 

Ved Institut for Jordbrugsvidenskab, KVL (DK) viser at snittet gress vs skåret gress(lessevogn) har lavere Ammoniaktal (mål for nedbrytning av proteinstoffer), lavere pH, større prosent melkesyre og lavere prosent smørsyre.

Dette kommer av at snittet gress blir \&quot\;knust\&quot\; av snitterotoren slik at plantesaften blir smurt ut over overflatene på gresstrået.

 

Ulempen med snittevogn er som jeg ser det at den bråker (susing) fra snitterotor. Er ihverfal godt fornøyd med vår ES 3500.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en feil vi nok gjorde når vi hadde lessevogn er nok at vi fortørka for mye.den største ulempen med snittevogn og også snitter kontra lessevogn er nok høyere vedlikeholdsudgifter og høyere dieselforbruk på traktor,men har lite tro på lessevogn kommer på samme nivå når det gjeller snittelengde.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Jeg ser absolutt muligheta for snittevogn Magne. Har kanskje tro på at lessevognene er litt mer holdbare, men jeg tror ikke det er himmelvid forskjell. Snittevogna er vel og litt tyngre i forhold til lastevolum?

 

Samme om det er lessevogn eller snittevogn, det er vel få andre løsninger som er så mannskapseffektive. Det er jo bare to traktorer og to mann som skal til for å legge inn i plansilo, og det er veldig effektivt opp til en god del kilometer transport også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Vegard: Når det gjelder vekt, så er det ikke noe forskjell å snakke om. Ei Pøttinger Faro 3500 veier omkring 4 t. Tror vår ES 3500 veier 4.4 t.

 

En snitter er jo mer sårbar overfor stein enn hva ei lessevogn er. Knivene til JF har ei bruddlinje som de knekker over hvis man kjører stein inn i snitteren, men pr. dags dato har vi ikke opplevd det. Bruker å se etter om at det er kommet opp stein i løpet av vinteren når vi sår kunstgjødsel.

 

Og som du sier, så er dette en svært effektiv innhøstingslinje.

Tør påstå at det er den mest effektive måten på å høste gress i Norge, da vi sjeldent eller aldri vil klare å utnytte en selvkjørende snitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Takk for innspill Magne.

 

Ser vel ut som vi må sjekke Sverige, Danmark og England etter pent brukte snittevogner da :) Kjører mindre traktormontert snitter nå, men må opp på kapasitet ettersom drifta er utvida og siloene er større...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
har en pøttinger 330T... men lurer på om det er mulighet for å ekstramontere kastevalser bak på denne? er greit å ha pga ved tømming så blir gresset liggende som klumper... noen som vet evnt pris? hvem som selger? nettside?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-K maskiner kan levere tilleggsutstyr til Pøttinger lessevogner, siden de selger disse nye nå.. Ta kontakt med din lokale A-K maskiner avdeling eller forhandler for et tilbud..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monster_1

Til magne som har erfaring med snittevogn: Hvordan opplever du vogna å kjøre med i kupert/bratt terreng, og på små jorder? Er den mer stabil en høyden på vogna kan gi inntrykk av, og smidigere enn ditto lengde?

Har du noen formening om ca hvor mange daa (normalavling), hvor mange rundballer e.l du normalt får på et lass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
har ei pöttinger boss 1T supermatic, nokon som veit om det hydrauliske botnbelte kan gå begge vegar? no går det berre bra...hadde det gått framover kunne eg vinterlagra beitepussaren inne i vogn...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...