Gå til innhold

Beitende AMS kyr, erfaringer?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg nærmer meg min første beitesesong etter at det nye VMS fjøset ble tatt i bruk. Har brukt beite aktivt og har tenkt og fortsette med dette også i framtida, uavhengig av kravet!!

Er det noen som har gode erfaringer om gjennomføring av dette?

 

Mitt beite ligger tett intill fjøset, med en maksavstand på 250-300 meter fra fjøsdøra på det lengste, og består av grusjord som tåler tråkk veldig godt. Har hørt rykter om både å ikke ha vann på beite og stenge inne om natta, men som sagt usikker på hva som fungerer og ikke. er ikke mye literatur om dette heller, men.. Erfaringer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei.

Jeg nærmer meg min første beitesesong etter at det nye VMS fjøset ble tatt i bruk. Har brukt beite aktivt og har tenkt og fortsette med dette også i framtida, uavhengig av kravet!!

Er det noen som har gode erfaringer om gjennomføring av dette?

 

Mitt beite ligger tett intill fjøset, med en maksavstand på 250-300 meter fra fjøsdøra på det lengste, og består av grusjord som tåler tråkk veldig godt. Har hørt rykter om både å ikke ha vann på beite og stenge inne om natta, men som sagt usikker på hva som fungerer og ikke. er ikke mye literatur om dette heller, men.. Erfaringer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Jeg har ikke erfaring med beiting/robot sjøl, kun fra vanlig lausdrift, men har en kompis med robot, og det viser seg at opplegga våre er rimelig like. Kan vel oppsummere VMS-opplegget, siden det var det trådstarter lurte på.

 

Det blir beita hele døgnet på begge stedene, og vann blir gitt kun inne i fjøset. Hos kompisen min er det styrt kutrafikk, så han har to dører i fjøsveggen, ei inn og ei ut, styrt med enveisporter der slusene ender i drivgata på utsida av fjøset. Han gir litt høy på forbrettet inne, og det virker som dette er det som driver trafikken, da kyrne får tak i vann på begge sider av smartgaten inne i fjøset. I alle fall ble det veldig stor bedring på dyreflyten etter at han begynte med dette, mot å la vannet være drivkraften, da kom kyrne i flokker inn for å drikke, og det tok lang tid å få alle gjennom roboten og ut igjen. Nå står det alltid noen kyr og småspiser litt høy, og dyreflyten virker til å være veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg har også styrt trafikk, og har planlagt med to dører og enveisporter. Har tenkt å fore inne, men så for meg rundball, kansje høy er bedre??!!

Problemet med at noen ikke gidder å gå ut er vel mindre enn om de ikke gidder å gå inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
De tre siste sesongene har jeg drevet beiting, selv om det bærer mer preg av lufting enn det gjorde i gamlefjøset, der dyra måtte hente alt grovfor på beite om sommeren. Jeg har Lely A3 med fri kutrafikk, og ingen porter ved utgangsdøra. Vann gis kun inne i fjøset, og jeg gir fortsatt grovfor inne. Kuene er ute 6-10 timer pr dag, og står inne om natta. Før jeg slipper de ut, henter jeg de jeg vet ikke går til melking når døra står åpen. De første par ukene går besøket i roboten en god del ned, uten at det går så mye ut over ytelsen. Etter hvert tar besøket seg opp igjen, og ligger på 2,7-3 i sommersesongen. Jeg vil anslå beiteandelen til 20-40% av grovforopptaket om sommeren. Beitene ligger nær fjøset, men opp til 3-400 m går bra her. Når været er fint og varmt (over ca 22 grader) er dyra ofte bare en liten tur ute før de snur og går inn igjen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...