Gå til innhold

Ku som legger seg på kalv


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg fant ei av charolaiskyrne mine liggende oppå en død kalv. Kalven var over 2 uker gammel og helt frisk og sprek kvelden før.Jeg ser det derfor som lite trolig at kalven var selvdød. Den så heller ikke ut til å ha vært død så veldig lenge siden den ennå var helt slapp. Jeg har ikke så lang erfaring med ammekyr og lurer på om det er andre som har erfaring med at kyr legger seg på kalver og om det evt. finnes noen tiltak for å hindre gjentakelser. Kua er ei voksen ku med 3 kalvinger og har ikke vist noe spesielt sterkt morsinstinkt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jeg fant ei av charolaiskyrne mine liggende oppå en død kalv. Kalven var over 2 uker gammel og helt frisk og sprek kvelden før.Jeg ser det derfor som lite trolig at kalven var selvdød. Den så heller ikke ut til å ha vært død så veldig lenge siden den ennå var helt slapp. Jeg har ikke så lang erfaring med ammekyr og lurer på om det er andre som har erfaring med at kyr legger seg på kalver og om det evt. finnes noen tiltak for å hindre gjentakelser. Kua er ei voksen ku med 3 kalvinger og har ikke vist noe spesielt sterkt morsinstinkt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Da tror jeg du må ha vært uheldig. Jeg har 18 Charolais/krysningskuer gående med kalv på talle, og da er det igrunn ganske så trangt. Har bekymra meg for at det kan gå som hos deg, men det ser ikke ut som det er noe problem. Kalvegjømmet er bare i bruk om det blir fuktig i talla inne hos mødren.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...