Gå til innhold

Til dere med ammeku og liggebås!


Gjest

Anbefalte innlegg

Hvordan har dere gjort det for å legge til rette for avlsoksen i løsdriftsfjøset? Sier jo seg sjøl at avlsoksen, som ofte bikker tonnet, ikke kan ligge i en liggebås på 120cm, eller stå ved forbrettet i en 70-80cm fanghekk e.l.

 

Har tegnet et fjøs nå der jeg rett og slett lagde en liggeplass for oksen på 170 cm bredde, (faktisk 370 lang - 250cm pluss 120 som er plassen til kalvene, foran kuenes liggebås som da er 250) og en 100cm brei eteplass. Da må man jo sikkert trene oksen til å finne disse plassene, men jeg tror egentlig på denne løsningen.

 

I tallefjøs er jo ikke dette med liggearealet noe problem.

 

 

Håper på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Hvordan har dere gjort det for å legge til rette for avlsoksen i løsdriftsfjøset? Sier jo seg sjøl at avlsoksen, som ofte bikker tonnet, ikke kan ligge i en liggebås på 120cm, eller stå ved forbrettet i en 70-80cm fanghekk e.l.

 

Har tegnet et fjøs nå der jeg rett og slett lagde en liggeplass for oksen på 170 cm bredde, (faktisk 370 lang - 250cm pluss 120 som er plassen til kalvene, foran kuenes liggebås som da er 250) og en 100cm brei eteplass. Da må man jo sikkert trene oksen til å finne disse plassene, men jeg tror egentlig på denne løsningen.

 

I tallefjøs er jo ikke dette med liggearealet noe problem.

 

 

Håper på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonym

Var p&amp\;Atilde\;&amp\;yen\; brunstkurs med TYR her om dagen.

Der var det ei som fortalte om drifta si med 95 ammekuer i liggeb&amp\;Atilde\;&amp\;yen\;sfj&amp\;Atilde\;&amp\;cedil\;s. De var litt spent p&amp\;Atilde\;&amp\;yen\; hvordan oksen skulle finne seg til rette da de slapp han inn til kuene. Det var vist ikke noe problem. Han var jo for lang til liggeb&amp\;Atilde\;&amp\;yen\;sen, men ikke v&amp\;Atilde\;&amp\;brvbar\;rre enn at det gikk helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...