Gå til innhold

Problemer med kalv


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei! Trenger litt tips her. Har en charolais/blonde kalv 1 dag gammel hvor vi måtte nødslakte kua etter fødsel. Kalven er i fin form. Den fikk råmelk med sonde 3 ganger i går samt at jeg prøvde å trene litt med flaska på den. Problemet er jo at det er tilnærmet null sugerefleks og nesten ingen innteresse for melka.Har holdt på i lange tider i dag med flaska og også prøvd å få den til å drikke av bøtte.. Men virker helt håpløst. Er klar over problemene med dårlig sugerefleks hos charolais, men at det var så dårlig visste jeg ikke, da jeg har hatt annen rase okse tidligere.. Trenger tips, er det andre ting enn flaske de heller vil ha? Det er jo ikke noe løsning å fortsette å sondefore, dyret må jo kunne ta til seg mat selv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hennp2_1
Hei! Trenger litt tips her. Har en charolais/blonde kalv 1 dag gammel hvor vi måtte nødslakte kua etter fødsel. Kalven er i fin form. Den fikk råmelk med sonde 3 ganger i går samt at jeg prøvde å trene litt med flaska på den. Problemet er jo at det er tilnærmet null sugerefleks og nesten ingen innteresse for melka.Har holdt på i lange tider i dag med flaska og også prøvd å få den til å drikke av bøtte.. Men virker helt håpløst. Er klar over problemene med dårlig sugerefleks hos charolais, men at det var så dårlig visste jeg ikke, da jeg har hatt annen rase okse tidligere.. Trenger tips, er det andre ting enn flaske de heller vil ha? Det er jo ikke noe løsning å fortsette å sondefore, dyret må jo kunne ta til seg mat selv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hennp2_1
Jeg hadde dyelegen her i går i forbindelse med mora til kalven og da sjekka han tilstand til kalven også og han mente den var i god form, men klart, man kan jo aldri vite.. Jeg hadde samme problemet tidligere i kalvinga, da var det en syk kalv som trang medisin og pleie, den fikk jeg heller ikke til å ta flaske. Den ble fora med sonde til han kom seg igjen og ble sluppet ut til mora. Da gikk han rett bort på juret å begynte å suge.. Så tydelig at de vil ha ekte vare.. Det er litt verre denne gang da det ikke er noe mor å slippe kalven ut til.. Har heller ingen pr nå som kunne egnet seg som fostermor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hennp2_1
Jeg varmer melka opp sånn passe.. Kanskje det kan ligge noe der.. Skal snart ut å fore igjen nå så da skal jeg se litt mer på det..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre
Prøv å få den til å suge på fingrene.Dypp dem i melk og stikk i munnen.Det er lettere å få sugerefleks da.Bregynner den å suge,så lur smokken inn i lag med en finger.Vær forsiktig med å gi både for høg og lav temp på melka.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Eit tips for å stimulere sugerefleksen er å \&quot\;kile\&quot\; kalven på nasetuppen samtidig som ein held smokken i munnen på den.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...