Gå til innhold

Kalveforing - mjølk


gmail_1

Anbefalte innlegg

Då eg tok over drifta fekk alle kalvane mjølk i bøtte til dei var omtrent vaksne.

Merkeleg opplegg, men gamlekarane har ofte ikkje veldig gode grunnar til alt dei gjer.

Eg adopterte opplegget ei stund, men det er dyrt og arbeidskrevjande og eg gjorde mitt beste for å forenkle prosessen. Spesielt pga dårleg fysikk og alt arbeidet med å løte og bere bøtter.

Sidan har eg prøvd ulike strategiar basert på t.d. apetittforing av tynt blanda surmjølk på stamp m/sugenippel og amming av dårlege kyr.

Ein ting er sikkert, same kor korka foringa var før, so fekk vi i det minste større kalvar av det enn no.

 

Eg har lurt på å kjøpe foringsautomat. Kva trur de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navara_1

Kalveforingsautomat kan jeg absolutt anbefale. Jeg har en Delaval cf150, og får fantastisk fine kalver med det. Du vil aldri greie selv å følge opp foringen av kalvene så godt som en automat gjør, for den er der hele døgnet. Jeg synes også det er viktig å ha kraftfordelen på automaten, for da kan du følge med hvor mye kraftfor hver kalv spiser, i motsetning til fri tilgang der du egentlig ikke har kontroll.

Og å investere i kalvene, har du igjen for på hele linja. De er jo fremtiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stort sett fordnøyd med å ha kalveforingsautomat. Grunnen til at jeg ønsket å ha kalveforingsautomat er at da kan hver kalv avvennes ved 2 mnd individuelt. Jeg har spredt kalving, så da får som regel kalvene det de trenger av melk og mjøl uavhengig av hverandre. Jeg har kun en stor binge på 40 kvm, med 13-14 kalver i. Det går ganske bra med stort sett alle, selv om det er litt aldersspredning, men for noen dager siden måtte jeg ta ut en kalv og sette den for seg selv fordi den ikke fungerte i den store bingen, den fikk ikke stå ifred ved automaten. Jeg kunne kanskje ønsket meg noen porter ved inngangen slik at kalvene får stå litt mer ifred når de tar mjøl. Det kan bli litt stjeling, spesielt de tøffeste kalvene tar fra de som ikke er så \&quot\;før seg\&quot\;.

Også synes jeg kanskje det er litt komplisert å sette den sammen å få melken til å renne i slangene etter at jeg har vasket gjennom systemet. Men jeg er ikke så smart\;)

Men jeg er fornøyd med den. Klare fordeler med automaten er at smokken i automaten brukes av de avvendte kalvene for å få utløp for die-atferd!:)) Og lettere med individuell foring.

Jeg synes det fungerer bedre når man gir mye grovfor og moderate mender med kraftfor slik at det ikke bare blir \&quot\;trøkking\&quot\; ved inngang til autmaten, og at autmaten kan stå på et åpent område. Jeg har en \&quot\;gang\&quot\; inn mot der automaten er og da kan det bli litt opphoping av kalver der og litt knuffing.. Litt rotete skrevet av meg her, men alt i alt fornøyd med å ha den slik driftsopplegget mitt er. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helmelk syrnet med DeLaval pulver her. Fungerer veldig bra i automaten, slangene tetter seg ikke. Har temp. på melken på 34 grader.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg solgte min kalveforingsautomat for fire år siden og har ikke angret. Me 60 kalvinger i året var min erfaring at data-automaten var for upålitelig (tettet seg noen typer melk)og ga store grupper kalver i samme binge med påfølgende stort smittepress.Bruker i dag 10 smokkers melkebarer til binger med 5-7 kalver og tette bingeskiller. Enkelt, billig, kan fore ulike typer melk og det er lett å holde kontroll med tilvekst og sjukdom. Bruker maursyre til syrning av melk, både pulver og fersk melk.Dette fungerer. Alltid.

 

agronom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gmail: det første du må gjøre er å ta kalvefôringa seriøst. Bruk et rent spann eller en tank hvor du enten har i så mye melk du trenger for ei blanding, eller blander tilsvarende mengde med kalvegodt i. Ta melk fra tanken dersom du ikke har nok råmelkskyr eller celletallskyr å ta av.

 

Syrne melka med maursyre eller annet preparat, la tanken stå inne i fjøset om du ikke har annet rom med tilnærmet romtemperatur i fjøset.

 

Når tanken er tom så vasker du den og gjentar prosessen. I praksis er det lurt å ha to tanker slik at du får litt overlapp siden melka gjerne skal stå litt for å syrne.

 

Kalvefôring er for viktig til å bruke \&quot\;avfallsprodukter\&quot\; og søle isammen noe.

 

Når det gjelder utforing er det vel mange måter. Vi bruker doble gule smokkbøtter som kan hektes sammen (\&quot\;milk-train\&quot\; heter de) som vi henger over bingeskillene. det er mye jobb når en har konsentrert kalving, men da blir en iallefall ferdig med det en gang. Før det braker løs igjen neste år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
I likhet med nesten-nabo Erling bruker jeg kalvebar, men bare med 6 smokker, har ca. 25 kalvinger spredt utover. Jeg bruker kun fersk mjølk, enten råmjølk når det er tilgjengelig, ellers tappet fra anlegget. Alle oksekalver selges, enten etter ca. 3 uker eller 3 mnd., bruker mjølk i 8 uker, 3 liter to ganger om dagen. En av de jeg har solgt mye kalver til sier at han gjerne vil kjøpe kalver av meg \&quot\;fordi du alltid har fine kalver\&quot\;, og da er jeg godt fornøyd. Prøvde med sur mjølk for noen år siden, men syntes det ble for ustabilt og for mye søl. Vi brukte også pulver en periode, og det fungerte bra, bare pass på å ikke være for gjerrig med blandingen, det er i pulveret næringa er, ikke i vannet. Ved bruk av fersk mjølk er min erfaring at man må skylle mjølkebaren etter hver bruk og vaske litt ekstra en gang i mellom - ikke la mjølkerester stå og godgjøre seg! Det behøver ikke være mer komplisert enn som så. Har også smokkflaske med Müsli Start til de minste, og over på Formel Kalv og etterhvert vanlig Formel 80 som kua får. Kalvene går i 3 store binger på halm, og jeg kan love at en 3-4 måneder gammel oksekalv som har hatt noen m2 å springe på er ganske sprek når den skal fanges...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var forfriskende med noen som tør å fortelle om sine egne rutiner som ikke stemmer helt overens med boka.. Det er vel slik det er mange steder, inkludert her\;) Jeg er ikke særlig flink til å vaske kalvebarer og kalveforingsautomat. En gang i uka fungerer bra her det. Lite sjukdom og tilvekst på ca 700 g/dag. Helt ok. Går fint likevel.

Dersom kalven derimot får for lite melk blir kalvene mine raskt stusselige, hvis de f.eks. bare har fått 3-4 liter en dag istedenfor 7-8.. Det er nesten uten unntak diare noen dager etterpå.. Jeg tror nok at for svak melkeforing i kalveoppdrettet (i melkeproduksjonen) er et større problem enn manglede desinfeksjon av foringsutstyr\;) Jeg synes også det er provuserende med de \&quot\;gode rådene\&quot\; fra kraftforleverandørene om at kalven bør stå på lav melkeforing for å oppta mest mulig kraftfor. Prøvde strikt melkeforing med 5-6 l/ dag og tidlig avvenning (6uker) kombinert med 2-3 kg kraftfor kalv/dag. Det ble ikke trivelig her iallefall.

Bruker pulveret til DeLaval i fersk melk. Har jeg for mye melk noen dager fryser jeg det ute med en gang og tar det inn og lar det tine noen dager før bruk. Orker ikke å drive å kokkelere med maursyre og kulturmjølk og styr med ph-strips... Virker for slitsomt for meg\;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjellp_1

Her brukar eg kalvebar og kun søtmjølk. 2- 2,5 liter 2 gongar pr dag i 6-7-8 veker, altettersom aldersforskjel innad i gruppa. Fri tilgang på Fiskå Mølle sitt kalvekraftfor + høy. Inntil 6 kalvar pr gruppe i halmbingar(3 m * 2,5m), god plass pr kalv er veldig viktig. Dette fungerar bra. Mykje betre tilvekst når det er 3 kalvar i bingen enn 6 ( har kalving heile året, ca 65)

 

Før var det bøtteforing, trespaltebingar og stuing av kalvar og det fungerte ikkje optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasking av bøtter/mjølkebar er da ikke hverken avansert eller tidkrevende, har du et pistolgrep på en vannslange så gjør du det på 5 sek dersom du tar det med en gang, før mjølka setter seg.

 

et problem med de gule milk train-barene er at smokkene vi kjøper til dem har alt for små åpninger når de er nye. Da må vi skjære på litt større, noe som gjør at de blir altfor store, og veldig forskjellige. Noen tips?

 

Nå er jeg kanskje litt på siden av det trådstarter begynte med, beklager det! Jeg synes det er et poeng å kutte melkefôringa så fort som mulig etter 2 mnd dersom kalven spiser bra ellers. Melk er både dyrt og arbeidskrevende. Dersom du sliter med bøttehandtering så er det vel bare automat som er alternativet?

For min del med konsentrert kalving synes jeg automat blir litt råflott, den må jo stå 8 måneder i året.

 

Men jeg skjønner ikke hvorfor du blander mjølka ut med skyllevatn? Det tror jeg ikke er lurt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sds: Helt enig i at kalven som regel klarer seg uten melk etter 2 mnd, men har sett i enkelte brosjyrer (fra kraftforprodusenter såklart) om at kalven bør avvennes med en gang den tar 1 kg mjøl, og at man kan kutte mjølka ved 6 uker. Dette synes ikke jeg fungerer særlig bra kontra 8 ukers mjølkeforing. Det er nok en del egeninteresser som styrer disse rådene tror jeg.

Kalvene som ikke passer inn i \&quot\;storbingen\&quot\; her og som går i egen boks, får melk fra melkebarer. Forer kun to ganger om dagen, så da får de rundt 3-4 liter per måltid. Dette fungerer faktisk. Men det er jo anbefalt at man ikke gir mer enn 1,5-2 l. Men her fungerer det å gi mye per gang. Best går det hvis de har smokker som er harde og med små hull så de bruker lang tid på å drikke.

 

Men jeg sporer av som vanlig jeg og: Ang bæring av melk: Har du melkepumpe kan du kanskje lage en ekstra lang slange og sette oppi automaten slik at du kan mjølke direkte oppi beholderen? Eller sette melkeslangen oppi melketralla som 6470 tipset om.

Det mest negative med automaten er at jeg synes det blir litt mer knuffing og uro enn det var da vi bare brukte melkebar og mjøl på forbrettet. Men jeg som har spredt kalving må nesten ha automat for å gi alle nøyaktig 2 mnd med melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta seg tid til å gå noen ekstra turer i fjøset for å fôre kalver er en god investering. Det er dessuten jobben din, og den har du vel tid til? Grunnlaget legger du i det kalven kommer ut av mora. Da skal den ha råmelk umiddelbart, ikke neste gang du skal i fjøset å melke. Melk kua med en gang, og gi kalven melk, så mye den vil ha. Noen drikker 1,5-2 liter, andre opp i 4-6. Det er vanskelig å overfore en nyfødt kalv. Hvis kalven ikke drikker kan du bruke sonde, men det er bare unntaksvis nødvendig.

 

Min erfaring er at desto mer melk kalven drikker første målet, desto større blir foropptaket senere. Får kalven mye melk første dagen kan den bli mett, og bli stående en dag uten særlig appetitt, men det tåler den, bare den har fått nok i starten.

 

Tidligere foret jeg to liter melk fire ganger om dagen i tre uker, trappet så ned til tre ganger i tre uker, og trappet så ned til avvenning når de spiste over 1 kg kr.for pr. dag (ca 8 uker).

 

I det siste har jeg prøvd å intensivere foringa, ved å gi dem tre liter tre ganger pr. dag i starten, og så trappe ned til to ganger etter tre uker. Da har jeg oppnådd samme kr.for opptak etter 6 uker. Tilveksten ser ut til å være vel så bra. Men på kalver som ikke har fått en optimal start med mye god råmelk de første timene, vil jeg være forsiktig med en så intensiv foring. Det krever arbeid, men det er arbeid som betaler seg ganske godt. Grunnlager for god kalvehelse og tilvekst legger du de første timene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fleire e inne på, dei fyrste 6 timane e uvurderlige. Kua bør få slikke kalven rein, da bler den fortare tørr e mi erfaring. Så e det 4 liter med råmelk med ein gang, helst innan ein time om muleg. Har ikkje opplevd ein kalv som drikke mindre enn 3 liter fyste målet. Om den derimot får suga litt frå mora, då e det gjort.

 

Så får an 2 liter heilmjølk 4 gonger te dagen fram te 3 veker. Står i enkeltkalvehytte. Så e det over i fellesbinge på 10-12 kalvar og framleis individfôring med enkeltmelkebara. 2 liter med sprayfo-pulver 4 gonger te dagen. Alle får melk i 9 veker så e det avvening i løpet av fire dagar. Halm som underlag til alle. Tilgang på lunka vatn og fullfôr i fellesbinge. Vaske melkebarer og har inn ny halm på tirsdaga og fredaga, 1/2 time per gong til den jobben.

 

Ingen sjukdom, og bare ein dødfødde på 3 siste år, ca 35 kalvingar per år. Har mål om 100 kg på 65 dagar, 90% oppnådde det i 2011.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i mye som er skrevet her, men kan vi ikke være enige om en ting: Det finnes ingen fasit når det gjelder kalvestell. Halm er bra hvis man har tilgang på det, men trespaltegolv og gummimatter kan også gi god dyrevelferd, alt kan være kjempebra for kalver så lenge man er flink med renholdet. Å fore 2 eller 4 ganger kan fungere bra begge deler, dyrevlferdsloven sier minst 2 ganger. Kalveforingsautomat kan være bra hvis plasseringen er god, gruppa er passe stor osv. Bøtteforing har fungert her i årevis før vi fikk automaten, det samme har spenebøtter. Så lenge man har omsorgen for enkeltkalven med seg, så kan det meste fungere bra.

Skulle jeg bygget nytt løsdriftfjøs idag hadde jeg prøvd å undersøke hvordan det kunne ta seg ut å bygge et kalvegjømme/kalveavdeling i tilknytning til løsdriften slik at kyrne kan amme kalvene sine i løsdriften. Noen som vet om dette er mulig i praksis, uten tilgang på halm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.delaval.no/Meet-our-customers1/Kleivan/

 

Her er det en som lar kalvene gå ilag med kyrne i lausdrifta. Står ikke noe om hvordan det er gjort i praksis da men om du er interressert så kan det vel la seg gjøre å spore opp bonden og spørre. Sjøl så har jeg valgt å la kalvene die mora i 6 uker omlag og så avvenne de. kalvene går fritt inne i fjøset, båsfjøs, og også fritt ute når været tillater at fjøsdøra står åpen. Er nøye med å få i de råmelk og passe på de første dagene at de drikker, så går kalveforinga av seg selv uten renhold av kalvebarer og automater ol. Tilveksten er veldig bra, lite sjukdom, trivelige kalver som delvis er vant til å være ute. meen de tar mye melk da... har aldri regna på økonomien i dette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kult Alfi! Jeg hadde to kalver som gikk med mødrene i 2 mnd, de vokste jo med rekordfart! Jeg har de kalvene som kyr nå og de utmerker seg som spesielt friske, fruktbare og høytytende. Går kalvene mye på forbrettet? De to jeg hadde gikk på forbrettet hele tiden og rotet det til litt synes jeg.\;) Og mjølvogna kræsja i dem når de lå på forbrettet og stansa midt på forbrettet.. Hehe..

Forresten så skrev jeg feil ang. tilvekst på kalvene mine, fram til slakting er tilveksten gjennomsnittlig ca 500 g/ dag. Men er fornøyd likevel.. Det er greit nok for mitt opplegg.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser de er mange som gjir mykje melk i slengen. 2,5l per gong ellers renn løypen over og melka råtnar i formagen på kalven...

Men er de fleire som har hatt utfordringar med kalv i nybygg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Min erfaring med kalvforings-automater ofte fungerer dårlig i store kalvebesetninger. Mindre kalver og lavt rangerte kalver blir ofte utestengt, siden de større kalvene klemmer seg fram. Når jeg så på automaten visste det seg at mange ikke fikk drukket opp rasjonene sin.

 

i overnevnte kalve besetning besto bingen av +-30 kalver. Dette gjorde det utfordrende og tidskrevende og følge opp de små kalvene og vise dem vei inn i automaten og passe på

 

Automaten ble solgt til fordel for bøttefôring (det motsatte av det dere gjorde) og vi la om til bøtteforing i mindre binger (4-6 kalver) 2x daglig med syrna melk. Disse bingene hadde flis i bakant og spalter i forkant. vi opplevde at kalvene ble større og det var lettere og følge opp hver kalv. Når man kommer å fyller smokkbøtta reiser alle kalvene seg og man ser med en gang hvis noen ikke kommer å drikker rasjonen sin.

 

Ettersom kalvene ble større ble de avvendt til vann og satt ute i binger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
MikaelO : Faren for å få melk i bollerenna med påfølgende fare for diarè er like aktulell nå som før. Men akkurat første dagen når den skal ha råmelk, må den drikke det den vil. Seiner vil det opptimale være 2.5 liter, 3 ganger til dagen, heller en 3-3.5 liter to ganger til dagen. Det opptimale er uansett små grupper max 5-6 kalver, og trekkfritt. Melkeforingsautomat kan godt fungere, men 30 kalver ALT for mye. En automat takler vel max 20-25 kalv, og en kan sette automaten i bingeskille med svingport. Da blir gruppa 10-12 kalver, og det er et greit kompromi for å spare tid med fòringa......men det går selvsagt ikke av seg selv :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...