Gå til innhold

Starte med kjøttdyr/okser


aforset

Anbefalte innlegg

Landbruket i dag er ikke enkelt om dagen og jeg skal nå ta over en ett bruk på østlandet i sone 2. Ca 800mål dyrket. Lurer litt på å begynne med osker. Jeg tror økonomien blir bedre og maten vil blir mere verdsatt om få år...

 

Ser for meg å bygge nytt fjøs på talle og bruke plansilo. Jeg er for enkel og rasjonell drift, men kan ikke så mye om dette enda. Lurer derfor på om noen inne her har noe ideer og tips/råd? Det finnes mange med gode råd og erfaringer der ute.

 

Hvordan vil den mest effektive drifta være? Og hvilke raser vil bære seg best økonomisk?

 

Takknemlig for råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei.

 

Tenk nøye igjennom dette. Mange starter men slutter fort fordi det ikke er god økonomi i dette. Når det er sagt så må det enorme mengder halm til husk at møkka er veldig våt. En klarer ikke holde talla tørr.. Anbefaler skrapefelt i forbindelse med. bresken å liggefelt, da ekskrementerer de mest der., med halm bak der igjen. I liggefeltet.Du kan jo kanskje skaffe deg avtale med ridesenter også, å bruke den flisa om igjen. I skrapefeltet. Der blir det glatt, så for å unngå fall å møkkete dyr. Det blir også et lekeomeråde.. Tenk igjennom om det er halm i ganske umiddelbar nærhet. Transportkostnadene her kan bli høye. Så skal diesel, reparasjoner, fjøs, kraftfor, om du skal gi det, etc etc.. Dekkes....tenk nøye igjennom. Brødavtale kan du ordne deg. ...Mask kan du gi.... Møkkhåndtering. Osv osv. Noen tips å noe å tenke på.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start med ammekyr!

Bygg kaldfjøs med skrapeareal, og kjøp inn kyr.

Lag en stor innhegning til de på sommern, med plass til tillegsforing på flere steder.

Da blir dyra vant til at du kommer med maten, og dyrene kommer til deg istede for at du løper etter.

Det er Veldig greit, om de kommer på feil side av gjerde noen gang.

Ren slakteokse produksjon er marginalt og usikkert.

Hvor skal man kjøpe kalv??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det er nok ingen tvil om at du får det til å lønne seg. Ta kontakt med en rådgiver.

Jeg har akkurat bygt nytt kaldtfjøs med forbrett langs vegg, skrapeareal, og så talleareal. Bruker halm, men skal også bruke flis. Har forsentral isolert, som blir brukt til sykebinge/kalvingsbinger. Forholdsvis billig bygg, forholdsvis enkel mekanisering. Skraper med traktor og skuffe. Forer og strør med en Kverneland/Taarup 853, kjøpt brukt. Legger også ut rundball på forbrettet. Mange måter og løsninger å gjøre dette på. Har du utmarksbeite? Du med 800 mål kan ha intensive raser, eller begge deler for den del. Mitt valg falt på Angus, lette dyr, beiter meget godt, lette kalvinger, kollete dyr. Kjempefornøyd. Du kan også tenke krysninger. Må nok kjøpe inn en del okser de første årene, for å få inn kapital. Det tar litt tid å bygge opp en besetning og levere slakt. Kjøp drektige og kjøp okse. Jeg inseminerte, hadde noe erfaring med dette, men sleit med å få de drektige før de skulle på fjellbeite. Nå inseminerer jeg de jeg rekker, resten tar oksen. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...