Gå til innhold

flytting av ku


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei,

må flytte ei vrang ku ca 100 - 150 meter fra kve til transport. Kjøttfe som har gått ute, ikke fikseringsmulighet, ikke mulighet å få kjøretøy av noe slag nærmere kveet. Horn som hun også bruker. Vil bli sedert i forkant for å få på grimer & tau.

 

Hvordan ville dere gjort selve flytteetappen fra kve til bil?

Erfaringer?

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dexter_1

Hei,

må flytte ei vrang ku ca 100 - 150 meter fra kve til transport. Kjøttfe som har gått ute, ikke fikseringsmulighet, ikke mulighet å få kjøretøy av noe slag nærmere kveet. Horn som hun også bruker. Vil bli sedert i forkant for å få på grimer &amp\; tau.

 

Hvordan ville dere gjort selve flytteetappen fra kve til bil?

Erfaringer?

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage_1

Hørt om nød slakt ? \;-) He he.

Vis du ikke har noen annen mulighet en og leie den i tau ville jeg ihvertfall hatt to tau i grima. En mann på hver side. Da får hu ikke gått på den ene av dere uten at den andre kan stramme opp og om ikke annet gi den andre litt tid til og komme seg unna. Ville også hatt et langt tau som blir knyttet rund det ene forbeinet med en mann som går bak kua og holder det. Da har han muligheten til og rykke beina vekk under hu vis det går helt over styr. Sjølv store okser drøsser i bakken med den metoden.

Men kan du få det til på annet vis ville jeg nok lagt mye arbeid i det ! Hva med og sette opp et kve av lett grinder der som bilen kan komme til og drive bort hele flokken ? Sjølv limousin er jo rimelig rolig i flokk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dexter_1

Jo, en forutsetning til som jeg glemte å nevne, kua går aleine, noe som gjør henne enda mindre samarbeidsvillig. Har allerede lagt en del arbeid i grinder og lokking og driving, uten resultat.

 

Og en til.. det er ikke snakk om limousin-size, men dexter, altså ikke så store kua \;-)

 

Kalver i april, så nødslakt er ikke helt aktuelt. Takk for tips om snubletråd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Forskrift om hold av storfe.

§6. Storfe skal ha forsvarlig tamhetsgrad,og kalver skal vennes til mennesker fra tidlig alder.

Denne paragrafen gjelder også for Dexter.

 

Men man er nødt til å bruke litt tid på dyra for å få dem tamme.

Men ditt problem er jo et gjennomgående problem med dem som har dyra til å gå ute med minimalt av menneskelig kontakt.

 

Jeg synes synd på dyra, men ikke dere.

 

mvh magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dexter_1

Hei Magne, jeg er helt enig med deg!

Dette er ei ku vi er i ferd med å kjøpe, fra forhold som ikke har noe med storfedrift å gjøre, og tidligere eier har nok nå kanskje skjønt at selv om disse er små er de ikke til pynt i hagen.

 

Kjenner til forskriften og er glad jeg kan si at jeg ikke har noe dårlig samvittighet i forhold til den her hjemme :-)

 

Håper og tror at denne kua vil tilpasse seg når hun får leve i flokken vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann, her har vi drevet inn dyr, med folk, hest å ett par ganger cross, inn i oppsatte inngjerdinger med lukke grinder bak. For så å drive dem opp i bilen.

Om vi har dyr som blir igjen alene slipper vi ut ei eller to som er roligere å evt vant til å bli drevet en dag eller to før vi driver alle inn sammen. Fungerer stort sett greit da flokk mentaliteten som regel slår inn.

Lokkedyr kan også hjelpe om hun er intressert i å oppsøke andre, bind ei ved bilen å la kua komme innenfor ei inngjerding.

Drektige kviger blir påvent kraftfôr foring inne i ei innhegning så den dagen vi skal flytte de er de vant til området å forbinder inngjerdinga me noe positivt :)

Ellers har vi fanghekk å traktor som feste/trekk punkt fra fanghekk til bil for de minste kvigene. har to tau på dyrene ett festet til traktor som tas inn etterhvert som dyret kommer nærmere å ett styre tau i tilfelle dyret renner mot personen ved traktoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mistet siste del av innlegget ser jeg.

Denne sikringa ser vi som nødvendig grunnet avstand til bilen å terrenget i det området. Da vi ikke har innhegning å samle de i på forhånd.

Men håndtering av dyrene fra de er kalver er vel det beste.

Men lykke til :) å håper hun blir roligere med litt menneskelig kontakt å en flokk irundt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Faile_1

Start i godt ti, dvs dagen før:)

 

Har også dexter kyr, veldi sterke trass størrelsen...

 

Du hadde spart deg ein god del på å bruke kraftfor eller liknade som lokkemat i ei periode. Kua ville ha sprunge etter deg og bøtta om ikkje lenge etter litt tilvenning. Så kunne du berre hatt ei bittelita innhegning klar, der fraktebilen kunne ha stilt seg inntil, opna porten og lokka/jaga henne inn i bilen.

 

Mine kyr har eg alltid fått dit dei skulle, jamvel om det har tatt ein del tid, lokking og gjeting. Dei går ikkje alltid der ein ynskjer dei skal gå... Men mine er betraktelig tamare no, og dei alle kjem til kraftforbøtta, eller følgjer andre som gjer det.

 

Lager du innhegninga og leier henne dit så slepp du bekymring når bilen kjem. Å leie henne er vel eigentleg ikkje noko problem, berre du er godt hjelpt, men ufarleg er det ikkje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dexter_1
Da var kua på plass hos oss :-) En passe dose rompun, grime med 2 personer foran og 2 med tau bak rumpa så ble hun rolig og fredelig manøvrert inn på bilen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...