Gå til innhold

Beitedyr


Gjest

Anbefalte innlegg

Skal beskrive fyljande scenario:

Ammekyr på inngjerda overflatedyrka privat beite.

Ei av kyrne har fått ein kalv.

Turgåarar som trur at kalven er eit godkjendt leikeapparat.

Ammekua likar dette svært dårleg. Faktisk så dårleg at det vert gjort skade .

Nokon som har opplevd noko liknande?

Kva slags reaksjonar vart det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spelarjakob_1

Skal beskrive fyljande scenario:

Ammekyr på inngjerda overflatedyrka privat beite.

Ei av kyrne har fått ein kalv.

Turgåarar som trur at kalven er eit godkjendt leikeapparat.

Ammekua likar dette svært dårleg. Faktisk så dårleg at det vert gjort skade .

Nokon som har opplevd noko liknande?

Kva slags reaksjonar vart det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Faile_1

Har ikkje opplevd dette, men er også intrisert i å vite kva andre har oppleved.

 

Kan uansett ikkje skjønne at bonden skal vere skuldig på nokon som helst måte. Det er jo lov å ha kyr på setre og liknande, og her går det jo folk heile tida.

 

Min far fekk bilen skrapa opp og øydelagt speilet av kyr på beite på ei seter, han måtte dekkje dette sjølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MF6170_1

Eneste erfaringen jeg har, er at jeg var med en jeg kjenner for å hente en ku som hadde kalvet på beite. Enden på visa var at jeg endte opp på sykehuset, kraftig forslått, og med e 16cm langt arr i bakhodet.

Det ble ingen etterspill for hverken bonden eller kua:)..

 

Tviler på at bonden bli holdt ansvarlig, hvis ikke myndighetene sammenligner en ku med en hund..:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann ,har ikke selv vært ute for problemet.

Har tatt en liten sjekk og kan ikke skjønne annet enn at dyreeier kun har ett uaktsomhets ansvar når det gjelder dyr på beite i regulerte områder.I dette tilfelle er det jo snakk om ett inngjerda privat beite, vil jeg da mene at det er personen som har opptrådt uakstsomt ikke bonden.

Personer har jo også etter friluftsloven ett ansvar i ikke forstyrre dyr, samt at ferdsel på innmark ikke er tillatt før barfrost eller snødekke.

Men sjekk denne linken så står det litt bedre forklart. http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/kampanjer/tolkningsuttalelser/tingsrett/tolkningsuttalelser-om-friluftsloven/-9---juridiske-forhold-omkring-objektivt.html?id=455386

her er også en med sammekonklusjon http://www.stoffskifte.org/Webdesk/netblast/pages/index.html\;jsessionid=D15F2E3FC41CEE1D3A1100817C3F1623?id=960604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest larsen_1
har vært borti det med at en ung hest jeg hadde på beite med flere hester. min kom ut av beite og skrapte sikkelig opp en bil so kom etter riksvegen, bilen ble kondemdert og sjåføren dekke bilen sin selv og skadene på hesten. dte bvil jeg tro er det samme hvist en idiot går inn til hyr med kalver så blir det på eget ansvar.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i mine øyne komplett utenkelig at det skal bli noen form for ansavr etter alminnelige erstatningsregler her, vedkommende oppsøker selv en situasjon som dyreeier ikke har noen mulighet til å forhindre eller forebygge. har du normale dyr på inngjerda avstengt beite oppsøker folk dem på eget ansvar.

 

det finnes vel en beitelov, men tror ikke den regulerer situasjonen der dyret er innagjerds, men sjekk på lovdata.no for alle tilfelle.

 

hvis noen de facto vil fremme krav mot deg etter noe sånt går du iallfall ikke med på noe som helst. da kan du heller si fra her så skal jeg ta en nærmere titt på det hele først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...