Gå til innhold

Kombirive, Fransgård eller Fiorini


Gjest

Anbefalte innlegg

Er ute etter en kombinert spreder og strengelgger. Pr i dag benytter jeg ei Pöttinger kombirive.

 

Er det noen som har erfaringer med Fransgård TI-4000s/TI5000 eller Fiorini 420 / S450? (Kuhn hadde ei grs25, men denne ser jeg ikke i slag lengre)

 

 

Hvordan er rivene ifht:

- Enkelt å bytte mellom spredning og raking

- Ofte skifte av plasthjulene for tvangsstyrte tinder

- Holdbarhet tinder

 

andre evt. svakheter?

 

Ønsker å fortsette med kombirive, da dette er lettvint mhp frakt mellom jordstykker og bytte mellom raking og spredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingare_1

Er ute etter en kombinert spreder og strengelgger. Pr i dag benytter jeg ei Pöttinger kombirive.

 

Er det noen som har erfaringer med Fransgård TI-4000s/TI5000 eller Fiorini 420 / S450? (Kuhn hadde ei grs25, men denne ser jeg ikke i slag lengre)

 

 

Hvordan er rivene ifht:

- Enkelt å bytte mellom spredning og raking

- Ofte skifte av plasthjulene for tvangsstyrte tinder

- Holdbarhet tinder

 

andre evt. svakheter?

 

Ønsker å fortsette med kombirive, da dette er lettvint mhp frakt mellom jordstykker og bytte mellom raking og spredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaring med Fiorini S450. Bruker denne sammen med et par andre naboer. Riva er helt grei, men idag bruker vi den bare som samlerive. Til det er den veldig god, og raker meget skånsomt i motsetning til kombiriver uten tvangsstyrte tinder.Vil faktisk påstå at den raker bedre enn ei rein samlerive med en rotor med samme arbeidsbredde. Dette fordi du har to mindre rotorer i motsetning til en stor. Absolutt en fordel der det er ujevnt.

 

Brukte den til spredning/vending før, men kjøpte oss ei 4 rotors sprederive for noen år siden da denne sprer to strenger pr. kjøring. Spredninga er også veldig bra, men kapasiteten blir jo litt begrenset med en streng pr. kjøring.

 

Veldig enkelt å flytte tindene ved bytte mellom spredning/samling. Det gjør du på under 2 minutter. Har aldri byttet hjulene til tvangsstyringen av tindene. Tinder har vi skiftet en 4-5 stykker av i løpet av 10 år, men det har utelukkende skyldes uvettig kjøring.....

 

Jeg vil anbefale deg å kjøpe S450, da denne har større arb.bredde enn 420. Dessuten har den vendbar rotorretning for sideraking, noe 420 ikke har.

 

Negative sider er det jo: Den mangler nesehjul og boggi. Dessuten hadde det vært kjekt med slepedrag, noe vi har på sprederiva.

 

Men konklusjonen er at dette er ei rive vi er godt fornøyd med, og den blir ikke skiftet ut med det første.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingare_1

Takk for tips.

 

Har hørt mange som anbefaler heller å skaffe 2 separate river i stedet for ei kombirive. Og jeg ser poenget med at ei spesialisert sprederive gjør bedre jobb enn ei kombirive.

 

Men det er den praktisek bruken som styrer dette mot ei kombirive for meg.

 

Så det kan hende jeg i første omgang anskaffer ei kombirive. Kan evt. da etterhvert gå til anskaffelse av ei egen sprederive og fortsette å bruke kombiriva som ei samlerive.

Får inntrykk av at i allefall Fiorini fungerer godt som samlerive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ingare_1

Er det noen som har erfaringer med Kuhn Haybob 360 (300) (Evt Vicon som den het tidligere)

 

- Hvor god er den på strenglegging (mtp at den ikke tvangsstyrte strenger). Blir det \&quot\;rent\&quot\;?

- Hva med spredning av gras?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PZ HS360 het den en gang, så ble det Kverneland /taarup 9360.

Og da Kverneland ble lei ble det jammen Kuhn.

Et seiglivet produkt m.a.o.!

Jeg har hatt en slik rive i mange år.

Den er grei nok.

Ikke prøv å rak gras med denne. Det blir for ujevn skår. Men til høy og halm er det håp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingare_1

Hei ravi.

 

Du skriver at ved raking av gras blir det ujevn skår. Vil det si at den kaster utover igjen eller klarer rivene bak å holde det samlet?

 

Kan du med 360\'\'\'\'en rake skår også midt etter bak eller er det kun til siden?

 

Klarer den å rake rent i ujevnt terreng eller blir det liggende igjen høy som f.eks er kjørt ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, litt søl blir det nok bak riva, men det største problemet er at skåren ikke blir så jevn at den går jevnt inn i pickupen på neste høstemaskin. Dette er ekstra merkbart når du snur en skår etter regn, og så skal presse...

Sørg i alle fall for at du har gode tinder. Disse peker ofte i alle himmelretninger etter at du har lånt bort riva. Rive SKAL kjøres med bakruta åpen, og høreapparatet på max funksjon. Radio og hørselvern bør være forbudt.

Et bra alternativ til kombirive er etter mitt skjønn elho tr 220/300. Disse lager PEN og luftig skår, og kan brukes både til å samle og vende. Arbeidsbredden er dog noe begrenset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...