Gå til innhold

øke med sau er det økonomi i


Gjest

Anbefalte innlegg

Har overtatt familiegarden i hordaland med bra stor driftsbygning to siloer. alt i god stand utenom innredning .etasje skiller i betong er bra. .

Har selv 50 daa slåttemark og 50 daa beite samt eg pakter ein like stor nabogard som grenser til meg som det er mulighet for å kjøpe

Har per dags dato 60 lamsauer.fjellbeite er rett overfor meg 1 time å gå

Har og dobbelt så mykje silofor som eg trenger i år til tross for eit dårlig år (isbrann og mykkje vann)

Overtok 1/1/2011.

Etter eg overtok fikk eg stort utgifter med og måtte kjøpe Silotalje,forhøster,traktor,tillhenger,møkavogn,kunstspreder.

Har nå 2 000000 i lån og ser for meg enda 600000 i invisteringer for å kunne øke.

grunnen til at eg vil ha sau er fordi at eg jobber i norsjøen (har ca 600000 i året) og når eg er på jobb og noe skjer klarer alle å jage vekk ein sau.

har eit ønske om å doble opp men er dette forsvarlig økonomisk.

I år fikk eg sendt 46 av 87 lam til slakt ,resten må overvintre. Og slakteoppgjeret viste gjennomsnitt 600 kr per lam der alle var over 40 kg

Så er litt i villrede her om ka eg ska gjere har jo lyst men så er de den økonomien då

er det nåken gode råd her inne ??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har overtatt familiegarden i hordaland med bra stor driftsbygning to siloer. alt i god stand utenom innredning .etasje skiller i betong er bra. .

Har selv 50 daa slåttemark og 50 daa beite samt eg pakter ein like stor nabogard som grenser til meg som det er mulighet for å kjøpe

Har per dags dato 60 lamsauer.fjellbeite er rett overfor meg 1 time å gå

Har og dobbelt så mykje silofor som eg trenger i år til tross for eit dårlig år (isbrann og mykkje vann)

Overtok 1/1/2011.

Etter eg overtok fikk eg stort utgifter med og måtte kjøpe Silotalje,forhøster,traktor,tillhenger,møkavogn,kunstspreder.

Har nå 2 000000 i lån og ser for meg enda 600000 i invisteringer for å kunne øke.

grunnen til at eg vil ha sau er fordi at eg jobber i norsjøen (har ca 600000 i året) og når eg er på jobb og noe skjer klarer alle å jage vekk ein sau.

har eit ønske om å doble opp men er dette forsvarlig økonomisk.

I år fikk eg sendt 46 av 87 lam til slakt ,resten må overvintre. Og slakteoppgjeret viste gjennomsnitt 600 kr per lam der alle var over 40 kg

Så er litt i villrede her om ka eg ska gjere har jo lyst men så er de den økonomien då

er det nåken gode råd her inne ??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på!

Når du først har brukt 2mill på å legge grunnlaget, så er det ingen tvil om at du skal utnytte potensialet ditt. Opp til 200 voksne vinterfora er det en del tilskudd å hente. Du får ikke tilskudd på påsettlammene i søknadsomgangen i januar. Og ja, tilskuddene er avgjørende i saueproduksjon. På slf.no finner du tilskuddsveiledningen. Sett deg ned med regnearket og se litt på hvordan det slår ut.

Lammene som du ikke har fått slaktet trenger vel ikke overvintre hele vinteren? Jeg klipper og setter inn mine smålamm tidlig, og kjører på med fiberkraftfor. Tømmer en haug på forbrettet, og da spiser de opp til 3kg om dagen. Da vokser de også raskt. Lurer på om du kanskje har levert litt lette lam, jeg setter grensa på 43kg, men det kan du studere på i slakteoppgjøret. Få levert flest mulig lam før innsett, slik at du har plass til søyene. Bedre å satse på nye kort enn å holde på de gamle forlenge.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, eg ville aukt uten tvil.Men det å basere seg på en produksjon der en er avhengig av å forpakte kan vere et risikomoment. For å minimere denne ville eg skrevet så lange avtaler som jordbruksstyre i kommunene tillater. Husk at lovverket om forpakting av en gard ikkje gjeld ved rein jordleige. ta og med det som sigurd seier om tilskud, det kan vere smart å lese seg opp slik at ein ikkje har 2 sauer over et \&quot\;tak\&quot\; og dermed får 200kr mindre pr sau.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 sauer over tak og får 200 mindre pr sau?...Ja du får kansje 200 mindre for dei 2 sauene over....men ikke for resten. Er da ingen krise. Greit å ta hensyn til tilskot, men la nå ikke det styre hele drifta da!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker sigurd for tipset om oppforing av lam og ja 40 kg er kansje litt lett

men eg har god plass til vel 250 vinterfora. Eg hører jo mykkje på far og bestefar som begge har drevet garden ,er jo selv fødd og oppvokst der men av og til er det litt greit å få tips utenifra og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

So kjem spørsmålet om innredning hadde jo vore enkelt med ein ferdiglaga innredning i stål men det er dyrt kontra ein innredning i treverk men vist eg skal innrede for 150 vinterfora ( må ha plass til litt smålamm og ) så er det jo greit i ha det \&quot\;fint\&quot\; samt lett å halde reint med stål .

eller er det lurt å innrede med treverk til å begynne med slik att det ikkje er så dyrt å forandre på og senere når ein er fornøyd med utformingen kan kjøpe stål innredning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...