Gå til innhold

Kårfolk og \&quot\;gode råd\&quot\;, Paracet til kalv.


Gjest

Anbefalte innlegg

Vi har konsentrert høstkalving, og har i høst hatt noen kalver med selen mangel (slapp tunge som henger til ene siden og tilnærmet null sugerefleks, "tygger smokken"). Vi bruker dyrlege og selensprøyte, da de kalvene som har dette ofte kommer av ei ku som ikke er helt i form heller ( tilbakeholdt etterbyrd m.m.) Vi forer opp kua så godt det lar seg gjøre med selen, biotin og vit e før kalvingen.

 

I følge mine svigerforeldre er det nok å gi kalven paracet noen ganger så vil den slappe tungen rette seg. Er det noen andre som har erfaring med paracet til kalver? Eller noen andre råd mot selen mangel eller slapp tunge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har konsentrert høstkalving, og har i høst hatt noen kalver med selen mangel (slapp tunge som henger til ene siden og tilnærmet null sugerefleks, \&quot\;tygger smokken\&quot\;). Vi bruker dyrlege og selensprøyte, da de kalvene som har dette ofte kommer av ei ku som ikke er helt i form heller ( tilbakeholdt etterbyrd m.m.) Vi forer opp kua så godt det lar seg gjøre med selen, biotin og vit e før kalvingen.

 

I følge mine svigerforeldre er det nok å gi kalven paracet noen ganger så vil den slappe tungen rette seg. Er det noen andre som har erfaring med paracet til kalver? Eller noen andre råd mot selen mangel eller slapp tunge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fri tilgang på multitilskudd hele året selvsagt med saltstein. Dette kurerte mye av problemene jeg hadde i starten med slappe og døde kalver. Bruker de grønne bøttene fra FK. Tror ikke du får gitt formye da dyrene regulerer opptaket selv

Det året jeg sleit så fikk jeg sprøyter av vetrinæren som jeg satte selv med selen og e vitamin Det hjalp.

Paracet vet jeg ingen ting om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...