Gå til innhold

Superkraftfor fra Fiskå?


Gjest

Anbefalte innlegg

Ser at Fiskå mølle har lansert et nytt kraftfor. Melketopp boost med Progut (ølgjær) som visstnok skal gi 2 liter ekstra pr. ku pr. dag i hele laktasjonen. Og gir en fortjeneste på ca 5000kr i måneden hvis du har 25 kyr. + bedre immunforsvar osv... Det heter vel at hvis noe er for godt til å være sant, ja så er det for godt til å være sant.

 

Jeg bruker for tiden FK Elite, men vurderer å bytte til Melketopp boost. Når det gjelder å bytte kraftfor, så er det jo veldig vanskelig å "bevise" at byttet har hatt noen effekt, da det er så mange andre ting som også påvirker melkemengden, spesielt grovforet. Noen som har trua på dette? Og hvorfor tilsettes ikke progut i alle kraftforsorter hvis det er så fantastisk?

 

http://www.fiska.no/newsread/ReadImage.asp?WCI=GetByID&IMAGEID=2&DOCID=10364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melkebonde_1

Ser at Fiskå mølle har lansert et nytt kraftfor. Melketopp boost med Progut (ølgjær) som visstnok skal gi 2 liter ekstra pr. ku pr. dag i hele laktasjonen. Og gir en fortjeneste på ca 5000kr i måneden hvis du har 25 kyr. + bedre immunforsvar osv... Det heter vel at hvis noe er for godt til å være sant, ja så er det for godt til å være sant.

 

Jeg bruker for tiden FK Elite, men vurderer å bytte til Melketopp boost. Når det gjelder å bytte kraftfor, så er det jo veldig vanskelig å \&quot\;bevise\&quot\; at byttet har hatt noen effekt, da det er så mange andre ting som også påvirker melkemengden, spesielt grovforet. Noen som har trua på dette? Og hvorfor tilsettes ikke progut i alle kraftforsorter hvis det er så fantastisk?

 

http://www.fiska.no/newsread/ReadImage.asp?WCI=GetByID&amp\;IMAGEID=2&amp\;DOCID=10364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Nå er vel ikke Fiskå Melketopp det beste av Fiskå sine kraftforslag, men dette nue kraftforet er sansynligvis bedre enn det vanlige melketopp som tilsvarer favør70 om jeg husker rett.

 

Toppforet til Fiskå heter Topplac og det har vi veldig god erfaring med. jeg var tidligere FK-kunde men gikk over til Fiska for 3 år siden. Ytelsen har siden det økt med ca 1000kg Ekm til over 10.000. Noe skyldes nok avl, men det meste tilleger jeg kraftforet. Grovforet har alltid vært av god kvalitet hos oss og vi bruker fullforblander.

Personlig er jeg godt fornøyd som kunde hos Fiska og har ingen planer om å gå tilbake til FK.

 

Det bør også nevnes at Fiskå har en fantastisk service.

 

Ha en fin dag.

mvh magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåtass_1

Fattet også interesse for dette kraftforet. Bruker vanlig Fiskå melketopp per i dag, dette tilsvarer omtrent FK Elite. Blandingene som tilsvarer FK Favør heter NOR.

 

Lufta det imidlertid litt for noen Tine-rådgivere (riktignok ikke rene foringsspesialister) på ei messe tidligere i høst, og de hadde lite tro på produktet. De mente derimot at altfor mange bønder velger et altfor dyrt kraftfor (f. eks. nevnte Fiskå boost og toppblandingene Fiskå Top-Lac og FK Energi) fordi vi er overbevist om at det dyreste er det beste, men at dette foret har liten effekt med mindre mengdene overstiger 13-14 kilo per dag.

 

Samme problemstilling blir forresten beskrevet her:

http://kuforing.wordpress.com/2011/01/11/er-det-riktig-a-bruke-%E2%80%9Dtoppkraftforene%E2%80%9D-og-er-de-gode-nok/

 

 

Felleskjøpet har visst tilleggsfor som inneholder progut, men de har ikke valgt å ta det med i blandingene. Regner med de har en grunn for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg gikk over fra FK til Fiskå for 2 år siden. Er kjempefornøyd med det. Bruker TopLac og Nor 500. I følge mine rådgivere får jeg mest for pengene på Fiskå, og service\'\'\'\'n er topp!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, det er jo ganske langt i mellom dyktige foringsrådgivere i Norge..

er jo en grunn til at en del bønder henter rådgivningshjelp fra Danmark. Vil også nevne Kennan som har et svært god rådgivning, men mener at de også bruker rådgivere fra utlandet.

 

Hvordan de kan hevde man må bruke over 13-14 kg av det dyreste kraftforet er jo helt feil. Fordelen med det dyre kraftforet er jo at det inneholder mer energi pr kg og at man dermed kan redusere ant kg kraftfor og dermed få opp grovforopptagelsen.

 

Andre eksempler er at tidligere hevdet de aller fleste rådgiver at det ikke lønte seg å investere i fullforblander, først nå har det begynt å gå opp for dem at det faktisk er økonomi i det på grunn av en betydelig ytelsestigning på samme grovforet.

 

Videre har enkelte hevdet at det er helt feil å tilsette halm i forblandinger til melkekyr. I en artikkel som stod i det danske tidskriftet Bovilogisk kunne jeg lese for en tid tilbake om en gårdbruker som ble rådet av sin Keenan-rådgiver å tilsette 1kg halm pr ku. Husker ikke helt nøyaktig- men melkemengden gikk opp etter dette.

kan sjekke dette nærmere i kveld.

 

Ellers klarer jo de norske rådgiverne å sette opp forplan uten å være ute i fjøset å studere kyrne og dette er jo ganske utrolig- vet ikke om en eneste dansk rådgiver som gjør dette..

 

mvh magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket nærmere hva jeg skrev i mitt forrige innleg.

 

Jeg refererer:

Det er snakk om ei økologisk melkekubesetning som benytter en Keeanan Mech-fiber og managementprogrammet PACE.

 

\&quot\;Fra en ytelse på 9.296 kg melk gikk ytelsen opp til 9.901. det eneste som ble laget om i forblandingen var at de gikk over fra Soda-korn til Crimpet korn og økte mengden hvetehalm fra 0.3 kg pr ku til 1 kg.\&quot\;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TINE har etablert topp-team fôring. Teamet består av de beste på fôring i de forskjellige regioner. Disse kan være verdt en telefon.

 

Du får det tilbudet du betaler for, og ønsker du en simpel fôrplan basert på det som er registrert i KK så får du det. Vil du derimot optimalisere fôringa så bestiller du en grundig gjennomgang, og da vil selvfølgelig rådgiver foreta besetningsgjennomgang i fjøset.

 

Når det gjelder Fiskå\'\'\'\'s kraftfôr, vil jeg heller stilt spørsmålet i et annet fôrum, eventuellt ringt direkte til norges fremste på fôring Harald Volden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden kan han ikke spør etter brukererfaringer med en kraftfortype på et forum som hovedsakelig besøkes av yrkesbrødre? Ville du helst hatt det gjennom sensuren til o store volden og hans disippler?

 

Tro det eller ei, men det finns fakisk andre også som kan en ting og 2 om foring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg leser svarene over her, og de viser at jeg har et poeng. Ingen av de over skriver at de har erfaring med ølgjær, og dermed har ikke ts fått svar på sitt spørsmål. Jeg har heller ikke skrevet at han skal innom et tine-fôrum, jeg skrev at Volden er en av de beste på fôring, thats it.

 

Når det er sagt er TTF-bloggen et bedre sted for å få svar på fôringsrelaterte spørsmål.

 

Jeg ville fisket tak i fiskås argumentasjon, for så presentert disse argumentene for noen som er god på ernæring, og selvfølgelig \&quot\;nøytrale\&quot\; i sitt standpunkt, det være TINE, Q-M eller Keenan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...