Gå til innhold

Liggebås til kalv


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har 4 spaltebinger på 3 x 3 meter til kalv som jeg har tenkt å bygge liggebåser i. Kalvene som skal gå der er fra 3 - 9mnd ca. Det blir litt midlertidig så jeg har tenkt til å bygge i tre, uten båskillere. Det jeg da lurer på er hvor lange båsene burde være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristoffer_1

Hei.

Jeg har 4 spaltebinger på 3 x 3 meter til kalv som jeg har tenkt å bygge liggebåser i. Kalvene som skal gå der er fra 3 - 9mnd ca. Det blir litt midlertidig så jeg har tenkt til å bygge i tre, uten båskillere. Det jeg da lurer på er hvor lange båsene burde være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1
,,,,,men uten båsskillere vil jo ikke kalvene legge seg som de skal - altså på rekke og rad, med mulen mot veggen. De vil jo bare legge seg hulter til bulter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristoffer_1
Okei.. sant det de vil jo legge seg hulter til bulter, så det er sikkert egentlig best med litt bedre plass. Men siden bingene kun er 3m. Tenker jeg at 1,5m kan bli litt liten plass utenom? Hva syns du?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristoffer_1
Koreps, kan jeg da spørre deg hvordan disse plattingene dine er bygd opp.? Jeg tenkte å legge en 2x8 i bakant og en 2x6 i forkant også legge 2x6 på tvers cc 60x60. også legge bord oppå. Og gummimatte tilslutt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en god plan det. Bruk matte for på den gror ikke skiten så fast som på tre. Men trur nok dyr på 9 mnd blir i største laget til denne bingen. Passer nok best opp til 5-6 kansje.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristoffer_1
Mulig at 9mnders kalver blir litt store for de bingene, men det spørs vel litt hvor mange dyr man har der og..? tenker ikke ha mer enn 4 i hver i første omgang.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristoffer_1
Men en annen ting jeg tenkte på, et fall på 8 - 10% er ganske mye det. Ved bruk av 2x8 bak og 2x6 foran vil jeg ikke få et fall på mer enn litt over 3%
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest temlav_1
Har et lignende opplegg for kalver opp til 6mnd. Bingen er 3,6 meter dyp og 6 meter lang. Plattingen er ca. 1,4 meter og går langs hele bakkant av bingen. Har ikke båsskiller og er oppbygd av treverk med gummimatte. Vil si at noe av det viktigste er å ha nok fall når en ikke bruker skiller, hos meg er det 10% og det fungerer meget bra.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liggebås passer best fra 6 mnd. Før det har kalva det mye bedre i dypstrøbinge, og du får dessuten plass til nesten det dobbelte på samme areal.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristoffer_1
Takker for mange bra svar! Jeg begynner med bygginga i dag:) Enig med deg Jens at det er veldig fint med kalver under 6mnd i dypstrøbinge eller talle. Har selv 3 binger med det, men de er utendørs, så det begynner å bli litt kaldt for dem nå..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...