Gå til innhold

Når tar dere fjøsstell?


Gjest

Anbefalte innlegg

Starter opp med melkeproduksjon om en måned i tradisjonelt båsfjøs med rørmelkeanlegg - lurer litt på hvordan jeg skal legge opp fjøsstellene. Må det gå 12 timer mellom hvert stell?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starter opp med melkeproduksjon om en måned i tradisjonelt båsfjøs med rørmelkeanlegg - lurer litt på hvordan jeg skal legge opp fjøsstellene. Må det gå 12 timer mellom hvert stell?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1
Det mest ideelle er nok intervall på 12-12. Men jeg tror veldig mange kjører på 11-13 for å få en akseptabel kveld og slippe å stå opp grytidlig (sikkert noen som har 10-14 også). Vi starter melking om morgenen kl. 6 og forer etterpå. Om ettermiddagen forer vi først og starter melking kl. 5. Da har vi en god del igjen av kvelden. Vi må enten melke så tidlig som vi gjør om morgenen eller vente til tankbilen har vært der, kommer ca. kvart på sju.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåtass_1
Vet nesten ikke om noen som praktiserer 12-12, bortsett fra enkelte besetninger som ligger svært høyt i ytelse. Lærdommen fra jordbruksskolen var max 14 timer mellom stellene, mange som lever etter det, men jeg prøver å ikke la det gå mer enn 13 timer. Danskene sier visst også max 13 timer. Kommer jo an på ytelse og hvordan kyrne dine er når det gjelder lekkasje.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Saugard_1

Gratulerer med oppstart!

Det hadde vært spennende å høre mer om produksjonen du skal i gang med. Går selv med tanker om å starte opp melkeproduksjon i ekisterende båsfjøs.Hvor stor kvote og areal baserer du driften din på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg drev med kuer varierte fjøstiden fra halv sju til ni på morgenen og fra fem til åtte på kveldene. Kuene var alltid rolige når jeg kom i fjøset å var fornøyde samme hva klokka var. Hvis du skal gjøre det sånn er det viktig med rikelig med grovfor. Hadde lite sykdom på dyrene å kvoten ble full
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anleggsbonde_1

Eg har pleid å gå i fjøsen 05.00-06.00 om morgenen og 17.00-1800 om kvelden har funnet ut det at det er mye bedre å variere litt på oppmøtetiden sån at du slipper en enorm rauting frå fjøsen vist du er litt for sen , men som andre har skrevet her rikelig med silo av god kvalitet er viktig og. Hvor stor kvote har du og areal?

Vil ønske deg lykke til med oppstarten og håper det blir en suksess.

Selv avvikler eg nå melkeproduksjonen og satser på nybygg til kjøttproduksjon

Mvh anleggsbonden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1
Veldig enig i det med å variere tiden for å venne kyrne av med rautinga når du ikke er helt presis. Svigerfar kunne man stille klokken etter, og i begynnelsen var det rauting om man kom fem minutter for sent. Det er det ikke nå lenger....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars_A_1
Her har vi fjøstid ca. 06.00 og 17.00 Merker att det blir litt mer nøye på tida når en har vaskeautomat eller annet utstyr som starter til samme tid hver dag.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg går i fjøset ca 05.30 og er ferdig 07.30, og ca 16.30 og ferdig ca 19.00 om kvelden.

Disse tidene brukes for å avpasse tiden med barnepass og jobben til fruen. Samt at vi får spise middag før jeg går ut om kvelden.

I mellom her må jeg en time i slaktegrishuset også, med det er veldig variabelt når det skjer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding! Har ikke så stor gård - ca 80 dekar dyrka, 11 årskyr og eiet kvote på 60.000 liter. Må nok leie en liten slump også. Fôrer med høy fra første slått, rundball fra 2. slåtten.

Regner med å ta morgenfjøset rundt 05:30 og kveldsfjøset mellom 16:00 og 16:30. Har noen sauer i tillegg, nå blir det vel mellom 15 og 30 vinterfôra alt etter slåtteresultat. Skal gi en lyd om hvordan det går etterhvert - føles litt motstrøms med 11 kyr i disse dager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Larse_1

Gratuelerer med oppstart, grønn av missunnelse.

Har du tenkt å arbeide på sia av?

 

Når me hadde produksjon her, tok me morgon stell kl 06 og var ferdig 0730. Morgen stellet kl 16 og ferdig 18.

 

Hadde 110t kvote, på båsfjøs. Har og lyst å starte opp, har forsatt kvoten. Viss du er nøje med klokka går det mer unna. Kor mykje utmark har du? Kan du mate på med meir sau?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke tenkt å arbeide utenfor gården nei. Økonomien ser brukbar ut - får et greit fjøs med litt oppgraderinger og ditto (relativt) lav gjeld. Har muligheten til maks 50 vinterfôrede sauer utenom kyrne, men vinterfôr er begrensningen. Utmarksbeite er rikelig, med gode stølshus og muligheter til støling hvis det blir aktuelt.

 

Jeg synes det er for mye fokus på at ting ikke går i dette yrket. Rik blir man vel ikke, men hvis man ikke må ha alt det nyeste utstyret til enhver tid og kan bruke egen fysisk innsats uten å slite seg ut så kan det gå bra! (Men dette hører vel under en annen debatt!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nygard:

Nei jeg syntes ikke det. Jeg mener også at det er mulig å få det til å gå rundt med passelig god fortjeneste hvis man ikke skal bytte ut maskinparken annenhvert år. Man må jobbe fysisk hardt og stå på.

 

Men det er jo ikke det som er den \&quot\;moderne\&quot\; bondens oppgave virker det som! Nei han skal sitte å kjøre stor traktor han! å fundere på hvilken laster som er best til den nyeste modellen.. Så kan heller et helautomatisk fjøs (helst) ta seg av dritt-jobben.

 

Sjarmen med å være gårdbruker er jo å stå opp i gryninga, ta en kaffekopp i vindusposten men pus går å maler og gnir seg rundt legga på en før en går ut i fjøset og begynner stellet.

 

Selv tar jeg meg god tid til stellet i fjøset, å det får jeg veldig rolige og fine dyr av. Jeg klapper, koser og steller med dyra en etter en å har nesten et \&quot\;personelig\&quot\; forhold til hvert enkelt av dem. De er den viktigste inntektskilden min så dette ser jeg på som viktig. Traktoren får også stellet sitt! men den bruker jeg egentlig så lite så behovet for vedlikehold er minimalt.

 

Er det noen som enige med meg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils_Petter_1

Tore:

Det er bra vi er forskjelige, er det den driftsformen du lever best med, så er det fint.

Jeg er er vell av den kategorien som du kaller \&quot\;morderne\&quot\; bonde.

Jeg synes morderne teknikk og driftsopplegg er spennende.

Har melkerobot, så fjøsstellet følger ikke klokka, er uti to ganger om dagen, men skal jeg på møte om kvelden går jeg en tur tidelig, eller om jeg kommer sent hjem fra en fjelltur, blir fjøset sent. Synes det er godt å ha denne friheten. Bakdelen er jo at det av og til blir alarmer så en må opp om natta, men det er heldig vis skjelden.

Dyra mine liker også melkeroboten, de kan melke seg når de vil, og de med mye melk kan melke seg flere ganger om dagen. Desuten får de fersk silo fra foringsroboten hele dagen. Og jeg kan bruke mer tid på å stelle kyr og kalver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...