Gå til innhold

Hereford, krysning eller renraset?


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er i startgropa og bygger meg opp en besetning fra NRF som krysses med Hereford.

Planen er å sjalte ut NRF-kuene etterhvert som jeg får nok kviger av halvblandinger og så 75% Hereford.

 

Spørsmålet er som følger:

Bør jeg satse på ren Hereford eller er det en fordel å bruke okser av større raser til å parre Herefordkuene for å få større slakt?

 

Planen er å levere kalvene til slakt ved ca 12-14 mnd alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest callme_1

Jeg er i startgropa og bygger meg opp en besetning fra NRF som krysses med Hereford.

Planen er å sjalte ut NRF-kuene etterhvert som jeg får nok kviger av halvblandinger og så 75% Hereford.

 

Spørsmålet er som følger:

Bør jeg satse på ren Hereford eller er det en fordel å bruke okser av større raser til å parre Herefordkuene for å få større slakt?

 

Planen er å levere kalvene til slakt ved ca 12-14 mnd alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solus_1

Ville satset på okser med dokumentert bra tall på kalving.

Selv så driver jeg med Limousine og ville satset på okse fra større raser for å produsere kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Jeg vet ikke hva Solus tror Herefordrasen produserer, men jeg kan bekrefte at jo, det er kjøtt.

 

Hvilken rase du vil krysse med kommer an på intensiteten i opplegget ditt, spesielt med tanke på foringa av oksene, men også i forhold til hva slags beiter du har til kuene.

 

Satser du på bra dyr, kan du fint levere reinrasa Hereford på 320-30kg, klassifisert R og uten fettrekk. Fettavleiringa skjer tidligere hos de britiske rasene, ved en gitt forstyrke, så det gjelder å følge med. Sånn sett krever det litt mere av brukeren. Du kan ikke blindt levere oksene når de f.eks er like høye som stolpene i bingeskillet, som jeg har hørt andre praktisere etter.

 

Krysser du med Limousin vil du garantert få bedre klassifisering, men de fleste erfarer dog at tilveksten blir lavere.

 

Sjøl har jeg sans for å krysse Angus og Hereford. Disse krysningene, kalt \&quot\;black baldies\&quot\; er flere steder i Nord-Amerika og Oceania, liksom det eneste som gjelder.

 

Lykke til, uansett hvilken rase du velger på avlsoksen(e)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Vi an godt diskutere de forskjellige rasenes fortreffelighet i uker og måneder men i Kjøttkontrollens årsutgave for 2010 ser man realitetene og de store tall levner hereford ikke allverdens ære. Det er de 3 store rasene Simmental, Limousine og Charolais som vokser kjappest og har best klasse. I tillegg betaler LUN svært godt for Limousine så pr nå tror jeg ikke det er noen kjøttferase som betaler så god husleie som Limousine MEN det er noen utfordringer knytta til LUN sin organisering for å si det pent.

 

Så, Hereford har veldig godt gemytt. Nok den kjøttrasen som er mest lik NRF og dette kan komme godt med om dyra skal gå på skogsbeite. Jeg vet om de som har slitt ut noen støvler og kommet i maratonform :) etter å ha fanget utmarksbeitekalver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

For å si det rett ut, så er det endel, tja, mindre seriøse bønder, som har Hereford, og det tror jeg er nødt til å gå utover gj.snittstallene. Med godt lynne blir den liksom den enkleste rasen å ha trampende rundt ei rundballekorg bak låven.

Fra Danmark og Sverige, ser vi ganske andre tall (og fra egen erfaring også), men ikke minst også fra Staur. Med mye mere kraftfor enn Angus og Hereford, vokser Limousin dårligere.

 

Ang. økonomien så har du nok rett\; kommer du inn i LUN, så er det der det er flest kroner å hente, men det fordrer at man er åpen for private slakterier, og det er det jo ikke alle som er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jo, jeg ser poengene dine men man kan ikke sammenligne Staur med avlsoppleggene i Sverige og danmark som ikke er like kollektive som den norske modellen. Staur i fjor ga dårlig tilvekst på Limosine men skal vi bruke Staur over tid så burde vi alle ha Simmental. Limousine har tatt ett kjempeløft og importert mye embryo av svært høy kvalitet fra Frankrike og dette vil definitivt løfte rasen. Problemet til Limousine er kanskje at de har en avlsmodell som skal fange opp veldig mye som kollethet, sluttproduktokser etc. man vet at det er noen negative korrelasjoner knyttet til dette.

 

Personlig tror jeg ikke LUN hadde vært noe som helst uten Fatland men det er en annen diskusjon. Samvirke har sikekrt sine fordeler men så lenge de dropper service så kan man nesten ikke forvente annet enn at vi som leverandører bytter. Jeg må betale min gård og mitt fjøs med penger og ikke ideologi!. Det er faktisk så enkelt som det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Det har du mye rett i, men når jeg refererte til nabolandene tenkte jeg på tallene fra bruksbesetningene.

 

Ang. det du sier om samvirket og private\; hjertens enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest callme_1

Hei igjen.

Takker for svar så langt men jeg føler at det debatteres mer for og mot Hereford enn det diskuteres om beste kjøttferase å krysse ei Herefordku med.

Sikkert min feil, jeg burde presisert bedre.

 

Planen var altså ikke å skifte ut Herefordkuene.

Jeg tror Hereford passer bra som kjøttferase på garden min.

Jeg har begrenset med beitemuligheter så jeg tar heller 15 Hereford enn 10 Limousine for å si det sånn.

Man må jo se helheten i økonomien.

Tross alt får jeg tilskudd pr ku, alle monner drar.

 

Spørsmålet var snarere hvilken større kjøttferase som passer å krysse Hereford med for å få ett bedre sluttprodukt som jo tross alt er kalven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solus_1

Limousine \;-)

Nei det jeg vil råde deg til er å se på avelsverdiene på kalving at de er bra. Så er det ikke så nøye vilke rase oksen er i et krysningsopplegg.

Når det er sagt så er vel charolaise historisk belemret med høyere andel kalvingsvansker en de andre rasene selv om de har avlet på den problematikken i de senere årene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

med kun 15 kuer er jeg usikker på om du vil ha noen effekt av å ha en slags rotasjonskrysning. Dette kan jeg lite om men noen krysser med Charolais, andre med Simmental og noen med Limousine. jeg tror det er viktigere å velge okser med gode indekser for fødselsvekt og kalvingsvansker.

 

Til info er det ingen forskjell på hereford og Limousine i størrelse og forforbruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest callme_1

Limosin, uten \&quot\;e\&quot\;, hehe.

 

Uansett, mener dere at kuer av store kjøttferaser som Limousin og Charolais ikke beiter mer pr dag enn kuer av Hereford og Aberdeen Angus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Limousine er pr def ingen stor ku. Ikke i nærheten av Charolais og Simmental. Det er ikke så store forkjeller lengre mellom rasene. Ei charolaisku har ikke ett rasemiddel på nærmere 800 kg lengre. For limousine vil jeg iallefall påstå at det er 0 i forskjell ovenfor Hereford. Angus kan jeg ingenting om.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest callme_1

Oki, så er Limousin ikke så langt unna en Hereford likevel, jeg kjøper den.

 

Jeg fant en interessant undersøkelse på nettet.

 

http://medlem.nortura.no/biff-2010/oekonomisk-foring-av-okser-article27334-15006.html

 

Her kommer Limousin veldig godt ut med gode slaktevekter og klassifiseringer ved tidlig slaktealder.

Virker som Limousin er en rase vel verdt å se nærmere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...