Gå til innhold

Strømgjerde - anbefalinger?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei,vi har akkurat dyrket opp et nytt jorde og har tenkt å gjerde rundt med permanent el. gjerde. Formålet er å gjerde ute evt. ku, kviger eller sau på utmarksbeite, samtidig kan det være aktuelt å beite litt innpå med ungdyr selv på høsten. I utgangspunktet har jeg tenkt på tre tråder, batteriapparat, og legge ned tråden om vinteren. Jeg ser både FK og andre opererer med noe de kaller forstrukket trippelgalvanisert tråd, er dette det rette å bruke? Dimensjon 2 eller 2,5 mm? Anbefalinger på isolatorer og gjerdeapparat? Kan man bruke et bilbatteri og lade et par ganger i sesongen for å få strøm på gjerdet? Det var en som anbefalte meg å koble den nederste tråden sammen med jord for å holde sau ute, er det noe å satse på?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
Hei,vi har akkurat dyrket opp et nytt jorde og har tenkt å gjerde rundt med permanent el. gjerde. Formålet er å gjerde ute evt. ku, kviger eller sau på utmarksbeite, samtidig kan det være aktuelt å beite litt innpå med ungdyr selv på høsten. I utgangspunktet har jeg tenkt på tre tråder, batteriapparat, og legge ned tråden om vinteren. Jeg ser både FK og andre opererer med noe de kaller forstrukket trippelgalvanisert tråd, er dette det rette å bruke? Dimensjon 2 eller 2,5 mm? Anbefalinger på isolatorer og gjerdeapparat? Kan man bruke et bilbatteri og lade et par ganger i sesongen for å få strøm på gjerdet? Det var en som anbefalte meg å koble den nederste tråden sammen med jord for å holde sau ute, er det noe å satse på?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei

Ettter min mening finnes det bare en leverandør av elektrisk gjerde og det er Gallagher. http://www.gallagher.co.nz/ http://www.atec.no . Har prøvd mange merker men ingenting slår det på kvalitet. Det er sikkert mye som erbilligere men det holderikke så bra og er ikke så bra. Et elektrisk gjerde skall gjøre jobben og du skall kunne stole på det likt som ett annent gjerde. Da er det bedre og legge litt penger og få det skikkeligt. Pass på og få bra jording har sel brukt opp til 16 jordspyd ogda har det ikke vert så lant gjere men nederste tråen har vert i mye grass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ja vanligt gjerde har jo sine fordeler. Med det har strømjrede og. Att en trenger og slå under gjere en gang i året er tull om du har et aperatsom er sterkt nokk og du har nokk jording.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
Grunnene til at jeg ønsker å prøve strømgjerde nå er flere. En ting er prisen, nettingen er kostbar og du må ha mye tettere mellom stolpene. På vinterstid er det en del elg i området, de har en tendens til å \&quot\;rive hinderet\&quot\; med bakbena, så da blir det reparasjoner. Trådgjerdet tenker jeg å legge ned på vinteren. Undervegetasjon tror jeg ikke blir så stort problem, det går jo evt. an å gå rundt med ryddesag med trekantblad en gang i sesongen. Det er flere sperregjerder i området som er flere kilometer lange hvor det er brukt el.gjerde så at det fungerer er sikkert.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gjerdet inn ett område på 40mål(ca.1km)med permanent elektriskgjerde.Bruker 3 tråder med aluminiumsråd der den nederste går til jord.Det 3.året vi bruker beitet i år og ikke ti ville hester for meg til og gå tilbake til netting.Ikke en kalv har rømt fra beitet og ikke en sau har kommet seg inn.Man bruker mye mindre tid på å gå over gjerdet om våren og å slippe det ned om høsten er gjort på en halv time.Setter man opp gjerdet tidsnok om våren er det ikke nødvendig med rydding av vegitasjon da den vil svies vekk,men med tanke på dette vil jeg annbefale \&quot\;Apple farmer\&quot\; og skaffe seg ett solcelle drevet apparat.Da laddes batteriet hele sessongen.Vårt apparat er fra Gjeteren og vi har ikke hatt problemer med dette,men andre apparat er sikkert like bra.Tråd og isolatorer er fra DeLaval.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
hei,vil gjerne gi noen råd som jeg har funnet ut ved lang erfaring.Drit i dyre stømapparat ,kjøp det enkle røde fra gjetern på strømnett,det klarer 8000 volt på gjerdet og trekker ca 30 w,det eneste som betyr noe for effekten på gjerdet, i tillegg til god gjording.hjelpte naboen,solgte de laval apparatet,skrudde ned gallanger som holdt 4300 v,skrudde opp gjeteren og har nå faktisk 8100 v ut på veldig stort gjerde, bruker gallanger apparatet på en annen gård jeg leier.gallanger isolatorer med to treskruer,beste som finns,plastikkvalitet som lett varer i 10 år.bruker 2.3mm galv.ståltråd med bruddlast på 650 kg. i to høgder og 8 cm runde stolper 200cm lang fra vedsentralen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...