Gå til innhold

Selvdøde dyr - hjelp!


Gjest

Anbefalte innlegg

Har hatt friske og fine dyr hittils, men nå har jeg mista to dyr på litt over ei uke. :-/

 

Tenker på alle muligheter, men har ikke funnet noen innlysende årsak. MT og vet har vært kontaktet, uten årsaksforklaring.

 

Noen andre innspill til hva jeg kan gjøre/forslag til hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ullsokk_1

Har hatt friske og fine dyr hittils, men nå har jeg mista to dyr på litt over ei uke. :-/

 

Tenker på alle muligheter, men har ikke funnet noen innlysende årsak. MT og vet har vært kontaktet, uten årsaksforklaring.

 

Noen andre innspill til hva jeg kan gjøre/forslag til hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Så kjipt. Kan jo være tilfeldigheter selvfølgelig Er det Voksne eller ungdyr/kalver? Mange dyr har du?

Sau, Storfe eller gris. De får nok salt og vitaminer og mineraler?

Du kan jo vurdere obduksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ullsokk_1

Vet sa det kunne være to tilfeldigheter uten sammenheng. Har aldri opplevd alvorlig sykdom eller plutselid død tidligere, så det kan være at \&quot\;min kvote\&quot\; kom på en gang.

 

Det er kviger, ei seint i drektigheta. Begge friske og raske uten tegn til sykdom. Ei inseminert dagen før.

 

Skjer det igjen sender jeg til obduksjon. Dette er jo bare trist. Noen som har erfaring med obduksjon?

 

De har fri tilgang på saltstein og mineralstein, så jeg tviler på at det er problemet. Hva med botulisme, kan det skje så raskt? Har ikke sett noe i foret selv, men det er jo ingen garanti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Er nok som dyrlegen antyder tilfeldigheter at to dør innen samme uke.

Har hatt en kalv inne til obduksjon etter anbefaling fra dyrlege.

Slet med stor kalvedødlighet når jeg startet med ammeku. Det viste seg å være den klassiske mangelen på e vitamin og selen. Det var slik jeg lærte at kuene skal ha fri tilgang på vitamin/mineral blanding hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest dagros_1
Har du sjekka for fjøskrampe? det er det samme som graskrampe berre at det skjer i foringsperioden.har opplevd dette sjøl,og det er stressende,veit aldri kva som venter bak fjøsdøra. dyra ser fine ut om kvelden og er død om morgenen. siloprøver og jordprøver kan kanskje hjelpe..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NH6040_1
Berget nylig ei ku med fjøskrampe. Kua stura litt på morgenen. Kl 12 på dagen lå den rett ut, rista og skumma ut av kjeften. Berga den med ei spøyte med magnesium som jeg satte i kroppen på kua. Satte også kalsium under huda på den. Dette i samråd med vetinær naturligvis. Når han kom 45 minutter etter sto kua og spiste. Mitt råd er å ha noen \&quot\;nødrasjoner!\&quot\; liggende i samråd med din vetrinær. Dette kan spare liv og penger...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Anonym
Tviler på at det er botulisme har hatt to tilfeller av det selv og det gikk ikke så fort, de slutta å spise kraftfor og spiste generelt svært lite, kontakta veterinær og han konkluderte med botulisme. det var to okser, jeg gjerda av kanten av jordet for dem og rundt fjøset så de fikk beite ute og da kom de seg igjenn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...