Gå til innhold

Starte på bunn.


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk. Eg har kjøpt et gardsbruk for litt siden i Sogn. Er på 1005daa. der 36daa er dyrka mark, resten skog/beite/utmark. Og huset blir resturert og klart løpet av året.

Eg har nå kommet i veiskillet KVA som lønner seg og starte med i disse dager. Eg må bygge ny driftsbyggning uansett da den eg har står for fall.

Så dette blir en helt ny start for garden vil eg seie..

Sau og kyr/okser kan eg ikkje drive med desverre, Eg er litt allergisk mot disse, de fant eg ut etter og jobba på heimgarden i flere år. plutsleg en dag kunne eg ikkje nærme meg dyra.

Har lest litt på Eggproduksjon, men ser det er ikkje annbefalt å starte opp med dette i disse dager?. Så da detter tanken litt over på gris. Men gris har eg veldig liten greie på desverre, men lærer fort å tar imot tips på alt.

Eg vil ha full drift på garden så dette blir min jobb. Så skal eg hogge skog, snøbrøyting og div småjobbing rundt i området.

Den faste jobben utenom står fruen for. :)

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kas_1

Hei godtfolk. Eg har kjøpt et gardsbruk for litt siden i Sogn. Er på 1005daa. der 36daa er dyrka mark, resten skog/beite/utmark. Og huset blir resturert og klart løpet av året.

Eg har nå kommet i veiskillet KVA som lønner seg og starte med i disse dager. Eg må bygge ny driftsbyggning uansett da den eg har står for fall.

Så dette blir en helt ny start for garden vil eg seie..

Sau og kyr/okser kan eg ikkje drive med desverre, Eg er litt allergisk mot disse, de fant eg ut etter og jobba på heimgarden i flere år. plutsleg en dag kunne eg ikkje nærme meg dyra.

Har lest litt på Eggproduksjon, men ser det er ikkje annbefalt å starte opp med dette i disse dager?. Så da detter tanken litt over på gris. Men gris har eg veldig liten greie på desverre, men lærer fort å tar imot tips på alt.

Eg vil ha full drift på garden så dette blir min jobb. Så skal eg hogge skog, snøbrøyting og div småjobbing rundt i området.

Den faste jobben utenom står fruen for. :)

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Samd med GÅ om at frukt/bær kanskje er det mest aktuelle. Ein lite arealkrevjande produksjon, og så sant du ikkje har pollenallergi bør den gå bra... Andre produksjonar på så lite innmark er det lite meining i, og til gris treng du spreieareal - pluss at det er ein kapitalkrevjande produksjon der erfaring og kunnskap må til for å ikkje risikere alt for kritisk økonomi. Sjekk med forsøksringen om frukt og bær, du.

Lukke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kas_1

Takk for svar. Spreieareal har eg riklegt med utenom dette bruket. Så det er de minste problem egentleg. har nok spreieareal til 7500 høns vist eg vil,. Har og rikleg med areal eg kan få slå. Er masse nedlagte bruk i området. har snakket litt rundt på bygda om dette, men er ingen som har noen gode svar på eventuelt drive med eggproduksjon. pga dette er ikkje utbredt i dette området, vet om en kar som skal til å legge opp eggproduksjonen grunnet overgangen til løsdrift.

Men så er det om eggproduksjon klarer og forsvare et bygg på 5mill.

Vi prøvde med bær produksjon på heimgarden som ligger 300høgdemeter lavere en denne garden. Det var dårleg butikk pga veldig skiftende veir i området... (var noe med at nattefrosten i april/mai tok knekken på det meste) Kan hende eg tar feil her.? Så er eg ikkje så veldig glad i og dyrke bær på jorda mine pga hjortejakten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
Vedproduksjon, distribusjon og salg bør kunne holde deg opptatt noen måneder, men antakelig ikke et helt år..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kas_1

Ja, eg har veldig lyst å drive med ved produksjon. Liker meg godt i skogen og har rimleg god greie på dette. Men er det klarer seg som et \&quot\;levebrød\&quot\; Har selv nærmere 250daa med hogstklar bjørkeskog som eg skal begynne på nå.

Så kommer den delen og innvistere i utstyr til og drive \&quot\;stort\&quot\;. Finnest det noe slags tilskudd for å produsere ved?

Folk i området klager på at det gror igjenn overalt, men gidder ikkje hogge det selv. Så kansje det er en mulighet med og hogge/rydde disse områdene. Og få en andel av tilskuddet de får for \&quot\;beite-rydding\&quot\; pluss at eg får ta med meg stokken. Er dette noe som dere kunne akseptert? Eller er det for masse og forlange?

Eg tenker bare høgt her., sikkert ikkje alle ideer som er like bra. Må bare finne det eg \&quot\;burde\&quot\; satse på, som eg selv liker og drive med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vemund_1
jeg ville sterkt vurdert å bygge høytørke dersom det er relativt masse jord du kan få slå rundt om kring, det er jo tross alt på vestlandet betalingsviljen er størst for høy av god kvalitet. på 2 seine slåtter burde du klare rundt 1 tonn med høy pr dekar, av en kvalitet som er lett omsettelig til sau og hest. dersom du har mye tømmer selv blir det jo ikke så dyrt å bygge høytørke heller, denne kan du bygge på en slik måte at du kan tørke ved,treflis etc også. jeg ville bygd en stor høytørke, med en uisolert del som kunne brukes til gris på talle i sommerhalvåret, og produksjon / lagring av ved og maskiner om vinteren. ville også tatt kontakt med landbrukskontoret for å sondere markedet for flishogging / krattrydding, og generelt kulturlandskapspleie. I ditt område er det jo et stort marked for tørr strøflis til husdyr også. se i retning bergen og hestemiljøet, så har du kunder på både høy og flis som betaler bra.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kas_1

Hei, takker for forslag,. Er litt å velge i. Så eg må bare finne ut kva eg starter med, noe blir d uansett.

Skal snakke me nortura imorra litt, Og vist eg starter med egg, (vist det er vitsen og starte) Så kan eg kombinere det med Høy om Sommeren og ved/tømmer om vinteren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...