Gå til innhold

Dyr ute i -20 grader!!!!


Gjest

Anbefalte innlegg

\&quot\;Det er alt for mange småe useriøse brukere rundt omkring som absolutt ikke skulle hatt anl til å drive med dyr\&quot\;

 

Er det bare produsenter med få dyr som er useriøse? Jeg har sett liknende hos folk med mange dyr. Over 100. Værst er det der det går over styr med dyreantallet. Både med sauer og ammedyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange steder der det går ute dyr hele tiden, med bare et åpent skur som fjøs, så tror jeg det fort kan gå litt over styr. Det er lettere å miste oversikten over paring, kalving, søskenforhold og slike ting. Jeg så en slik gård en gang. Dyra gikk ute i alle aldersgrupper og kjønn sammen. Sikkert helt naturlig for dyra, men gud for et kaos. Småkalver og flere ukastrerte okser og ungdyr sammen. Og så ville dyrene blir av å ikke bli hantert! Det blir lett innavl av slik.Og i tillegg er det vel mange steder at det ikke er skikkelig vanntilgang om vinteren, så dyrene må spise snø. Har hørt bønder si at de har sikker vanntilgang på jordet om vinteren, i form av en bekk. Hmm..

 

Jeg er ikke så veldig tilghenger av ren utedrift. Men delvis utedrift er supert for dyras del, hvis de kan være inne og spise og drikke og ligge, og ute for å aktivisere seg. Det er det ideelle for alle dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle store eller småe useriøse drivere må vekk ifra landbruket. Disse brukerene er bare en ekkel vorte synes jeg!

 

 

Alle useriøse kjenner seg helt sikkert igjen, og føler ett vist ubehag håper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NH6040_1
har ikke dyr ute, men jeg lurer stort på hva som menes med ufrossen silo og vatn? Vi Lever i norge? Skal man varme vatn og tine silo med dagens strømpris kan det bli travelt på alle nortura sine anlegg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må brukes tørr rundball eller høy.

 

Og frostfrie drikkekar med fri tilgang på vann. Foringsplassen/hekken skal også ha tak etter forskriftene.

Null problem med dyr ute i 20- hvis man har mye tørrfor, ordentlig vanntilgang, tørr liggeplass med 3 tette vegger og ganske tamme dyr som man kan få tak i.

 

Dessverre er det nok mange steder det ikke er slik..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv villsau gående ute.

bor på vestlandet så jeg har vkslende temperatr ute nå er me inne i ein kald periode og snøen har lagt seg

drifta foregår med hus med tre vegger og tak. dyra får vatn frå frostfritt drikkekar. dyra får høy hver dag i tilleg til kornavrens og kraftfor.

men nå tar snart høyet slutt og eg må bruke siloballer.

skal eg då tine desse først?????

eg bruker rundballeriver og river opp grovforet.

men visst ikkje det hjelper skal eg då levere alt til nortura??

dyra mine velger sjøl om dei vil inn eler ut. dei et ute og sover inne og ser ut til å ha det veldig bra.

 

virker som alle som driv med utegangere uansett dyreslag blir greidd under en kam. husk at det er mange av oss så prøver å gjøre det beste for dyra våre

 

eg har hatt veterinærar og andre folk med landbrukstilkytning å sjå på desse forholda og dei meiner dette er det beste for dyra sin del

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jd6230p: Mulig det. Men jeg mener det er kjekt å ha krybber eller forhekker inne, slik at man har muligheten til å fore inne i tilfelle snøstorm/sludd/ annet uhumsk vær.

De kan stå langs veggen så de ikke dominerer fjøset så mye.. Ellers så \&quot\;tvinger\&quot\; man jo dyra ut i dårlig vær. Drøvtyggere bruker jo så mye tid på å ete nok, spesielt i lave temperaturer.

 

Villsaubonde: Ingen mener vel at dyra har vondt av å være ute. Men som du sier, silo kan være et problem. Jeg vil tro at det hjelper å kutte opp rundballen med river eller traktor/minilaster og så kjøre det i oppristede hauger, istedenfor å sette ut hele rundballen.

Setter man ut hele silo-rundballer i 20-, så er det vanskelig å få ut noe for dyra, utenom enkeltstrå innimellom og de greier ikke å få nok energi og dermed holde seg varme.

 

Nå er kanskje skikkelig villsau litt mer hardføre enn både vanlige sauer og storfe? Har ikke greie på villsau.

Men bor du på Vestlandet og det er lite snø, så skal vel villsauer ha det flott ute? De spise kanskje mer bark og andre ting i tillegg til for? Jeg har ikke så mye peiling på slike sauer egentlig. Har bare hatt Ryggja og NKS.

 

Og forresten, til Idefox, jeg vil gjerne komme og se på hønsehuset:-) Har aldri vært inne i et stort hønsehus før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig diskusjon detta her og ser at alle heldivis er klare på at dyra skal ha tilgang til vann men dette med vann til dyr ute og hvordan det bør være er ikke nødvendigvis så logisk som man skulle tru.

Har selv sau og amme ku som går ut og inn som de vil. Amme kua har fra høsten av tre muligheter når det kommer til å drikke.

Der er selvfølgelig drikkekar inne. Fra boret brønn med varmekabel i røra. Fra liten bekk/grøft som renner forbi uteområdet og fra en større elv som renner forbi på andre siden.

Utover vinteren fryser den lille bekken til men mitt inntrykker at så lenge det går og grave seg ned til noe vann der er den et klart førstevalg! Begge de andre vannkildene er etter mitt hode bedre tilgjenglig. Lettere å drikke og kortere vei og gå. Men ett eller annet er det som lokker til den vesle.

Når det som nå er kald og kun den større elva og drikkekar tilgjenglig så blir det mer hva som passer. Er de ute og spiser drikker de fra elva, blir de tørste når de ligger inne tar de drikke kara.

Det som er litt rart er at det ofte ikke ser ut som de har noen særlige preferanser når det kommer til vannkvalitet. Har flere ganger om høsten sett at de drikker rett av sølepytter på bakken isteden for å gå 10 meter til enten elv eller drikkekar. Men på den annen side går de langt for å få drikke fra den lille bekken. Så kan egentlig ikke skjønne annet en at den må smake bedre? (har self smakt på vannet alle tre stedene å jeg kjenner ikke noe forskjell ? )

 

Vannets temperatur ser ikke ut til å ha noen innvirking i hvert fall ikke i det temperatur intervallet som er hos meg. Trur nok det ville kunne forandret seg vis jeg øka temperaturen på innevannet betraktelig men i forhold til amme kuas behov og produksjon ser jeg ikke at det er noe særlig behov.

 

Så i den grad en skal driste seg til noen konklusjon vil jeg nok si at stort sett er tilgjenglighet viktigst uansett om det er kald eller varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Veldig interessant observasjon:) Har du tatt vannprøve av de ulike vannene da? inkl vannpytten. Ute i naturen er dyr ganske flinke til å få i seg det de skal av vitaminer og mineraler. Kan tenkes at sølepytten inneholdt noe de trengte, og så ledes også bekken. Så ta vannprøver, kanskje du får et bedre svar:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...