Gå til innhold

Frostfrie rør og drikkekar til ammeku


DuraAce

Anbefalte innlegg

Hei,

har drevet med høylandsfe i tre sesonger nå, det begynner å bli noen dyr og jeg må rasjonalisere litt. Frem til nå har jeg bare manuell tapping av vann i et gammelt badekar som er fastmontert inne i bygget med talle der de også blir matet med rundball i forkorg.

 

Nå er jo problemet at det er 16 dyr og det holder ikke engang en hel dag, i tillegg til problemene med frost da.

 

Derfor lurer jeg på hva jeg egentlig trenger og hvor jeg får kjøpt dette til en fornuftig pris. Tenker da på drikkekar som håndterer frost, samt hvordan jeg bør isolere vannledningen. Jeg har en diger kveil med hardplast-vannledning som jeg regner med skal duge, men holder det med kun isolasjon eller bør den også være med varmekabel i? Her på kysten i rogaland er det jo sjelden mer en -15.

 

Alle tips og erfaringer mottas med stor interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Elvestadrør er bra saker. Rørleggere skaffer det vil jeg tro. De er isolerte med varmekabel, to trinn: drift og tining. Må nok ha varmekabel, skal ikke stå lenge før det fryser! Så den investeringa må du nok ta! Når det gjelder drikkekar er det vel mye å få tak i både på nett og hos landbruksbutikker vil jeg tro. Jeg har en kompis som har Hereford, han har de gående på talle i låven. Elvestadrør og frostfrie drikkekar. Fungerte bra helt ned mot -30.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elvestadrør er dyre men utrolig effektive. Man kan jo lage seg en billigere løsning med vanlig 32mm plastslange og rørskåler og varmekabel fra en elektriker.

 

Ellers kan du jo kikke litt på: http://www.nessemaskin.no/

 

Det er i hvertfall en deilig følelse og ha et system for vann som fungerer selv om det er mange minus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...