Gå til innhold

Sauehold


kh

Anbefalte innlegg

Hei!

Lukter på muligheten for å starte litt med sauehold. Mest for morro skyld, har full jobb utenom, men har lyst til å få til noe hjemme på langt sikt. Uansett er jeg rimelig grønn når det kommer til sau. Lurte på hvilke raser det kan være aktuellt å ha da jeg holder til på øslandet, ca 3 mil fra kysten. Hvordan er økonomien i sau, lurte på og starte med 20-25 vfs, er det sånn at det blir en dyr hobby, eller vil det i det minste betale utgiftene? Hvor stort grasareale må man regne pr sau? Har noe skog jeg tenkte og gjerde inn i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert_1

Økonomien i sauehold er vel så som så... Har hørt noen påstår at 2/3 av inntektene kommer fra tilskudd, 1/3 fra kjøtt og ull, men rik det blir du ikke...

 

Men har et lite spørsmål til dere. Hvorfor skal dere absolutt ha sau, og ikke feks en liten bøling med Skotsk Høylandsfe eller lignende? Vil da tro det kan være vel så trivelig, og ikke minst et hyggelig innslag i landskapet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betre å starte med 10-15 sau, eller kanskje 20-23 vfs, enn å starte med fem storfe. Mindre risiko, for det som er sikkert er at dei første åra vil ett og anna gå gale, og det er lettare å ha litt \&quot\;prøvedrift\&quot\; med sauer enn storfe, mener da eg.

Også betre å starte med nærare 20 dyr enn med 5-6 dyr, for skal du drive eit minimum av avslarbeid må du ha eit visst volum. Du skal da vel ikkje ha dei bare som kjæledyr.

Sats på Norsk Kvit Sau (NKS). Gode dyr med god helse og bra eigenskapar, lett å få kjøpt.

Dei første åra må du rekne med tapsdrift, for du får ikkje tilskot til dyr under 1 år, og du treng sikkert å kjøpe litt rekvisita, og gjerde er DYRT.

Er du momsregistert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jostein

Vi har dervet med ammekyr i liten skalafor en del år tilbake, men så sluttet vi av bla pga bygningsmasse og at det ble alt for lite dyr mens arbeidet fortsatt var der. Så gikk det noen år hvor jorda ble slått og beitene brukt av hester.

Deretter fant vi ut for 4-5 år siden at vi ville prøve sau for å holde jorda fin.

Vi startet med 16, men etter å ha prøvd oss litt frem har vi funnet ut at ca 25 passer for oss. Fordelen med litt flere dyr en 16 er blandt annet at det var nok for å få tilskudd, arbeidet er ikke så veldig mye mer, vi trenger ikke gjødsle så mye og beitene holder seg fine.

 

Så vil jeg dele erfaringene mine så langt:

Fordelen med sau er at de er mindre og letter å ha med å jobbe med fysisk. Vi bør på vestlandet og har skur dermed går de ute mellom 10 og 11 mnd i året. Vi bruker litt tid på makking og veging men det er stort sett bare spennende å se hva lamma veger.

Sau er rimelige i innkjøp og i løpet av et år har du valgt ut vær, fått lam og slaktet lam. Dermed kan du allerede da bestemme deg for om væren og sauene er bra eller dårlige og velge ut avlsdyr deretter. Værene er også mye rimeligere en f.eks en god avlsokse. Du får dermed bygge opp en god besetning relativt fort, forutsatt at du kjøper en kåra vær fra en bra besetning. Så liker du avlsarbeid noe jeg gjør så er sau absolutt spennende.

 

Sau er også lettere dyr og trakker mindre opp hvis du har bæresvak mark som skal beites.

 

Det er fordeler og ulemper med både sau og storfe, men for oss passer nok sau mye bedre en storfe så får andre velge etter sine behov.

 

Mvh Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkleste er nok å starte med sau. Har selv både ammeku og sau og kua krever et noe mer gjennomtenkt og proff driftsopplegg for å fungere i praksis. Jeg tenker først og fremst på foringsplasser, kalvegjømme, binger mm. Mange som bare setter en forhekk på et jorde og legger på rundball til kua. Totalt ubrukbart i lengden. Du må ha et fjøs med foringshekk/fanghekk og støpt areal med mulighet for utskraping av gjødsel for at det skal fungere. Dette er også et krav i husdyrforskriften. Sauen er mye enklere og du kan få til brukbare løsninger med veldig enkle midler. Også her lønner det seg å ha brukbare løsninger hvis du vil lykkes, men det er f.eks.mye enklere å dele fra ei søye som skal lamme og sette den i en binge av noen enkle tregrinder enn ei ku.

Og for deg som ikke har så mye erfaring så er det lurt å begynne med sau, mye mindre kapitalkrevende og mindre tap om noe skulle gå galt.Ei voksen livsøye får du for 1500 kr,mens ei drektig ammeku koster fort 15-18000. inntektsmessig er nesten det samme om du begynner med ku eller sau tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke speselt glad i sau....liker bedre storfe\;) Men økonomisk sett er det nok mer kroner i sau i forhold til arbeid. Og som forrige innlegger sier kan sau gå ute nesten hele året uten at det blir åker av beiter og eng. Kan nok ha et enda enklere bygg og driftsopplegg med sau også.Men det er alt etter interessen det.... det er ikke gøy å jobbe med noe en tjener lite penger på når en i tillegg ikke liker det en gjør \;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dexter_1

Hei,

startet med sau for to år siden og stortrives med det. Med enkelt driftsopplegg og f.eks. litt innsats i direktesalg av kjøtt trenger det ikke bli et minusforetak. Ikke minst er det et veldig trivelig husdyrhold.

 

Det som har vært mest arbeid og innsats for vår del er oppsett av gjerder, men det kommer an på hva slags beitemuligheter du skal ha.

 

Vi har gammelnorsk spælsau, de er hardføre, trives ute, lammer lett og gir godt og populært kjøtt.

 

Vi skrever litt om livet med sau på bloggen vår http://svartskog.wordpress.com/

 

Ta gjerne kontakt om du har flere spørsmål :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym
Hei. Godt å se at det er flere som er uerfaren. Jeg lurer på enkle ting som om det er mulig å la sauen gå på jorde som ikke er slått på mange år pluss at den kan gå på litt skogsbeite? Hva slags tilleggsfor trenger den eventuellt og vilke krav stilles til bygneng? Tenker egentlig å starte med sau i hovedsak for mat til meg selv og familien.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage_1

Skogs beite og gammel innmark funker det, men om vinteren må du jo self fore. Er jo også greit å vite at ei moderne søye ikke er noe ekstensivt dyr. Trenger topp grovfor og/eller bra med kraftfor vis du skal få noen resultater.

Når det gjelder bygninger er det tre tette vegger å tak som er hovedregelen. Sjekk foreskrift om hold av sau på lov data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend_1

Er litt etter hva slags økonomi og hvor mye arbeid man vil ha.

 

Har selv 100 vinterfora villsau. Disse kan gå ute nesten hele året, hele året med unntak av vinteren i år(bor på sør/vestlandet).

De trenger lite stell, til og med lammingen går av seg selv.

 

Ulempen er jo at disse som regel bare får 1 lam, og slaktevekten er mye mindre enn de andre hvite rasene(f.eks texel.) Tror at hvis man skal gå på arbeid utenpm så er disse ideelle. De andre sauene trenger såpass mye tilsyn i lemming at man nesten må være på plassen. Ville nok vurdert texel hvis jeg hadde hatt mer drift, f.eks melkeproduksjon da er man jo hjemme rundt dørene alikevel.

Så hvis du bare skal ha det i tillegg til jobb, så vil jeg anbefale villsauen. De er gode lanskapspleiere og har veldig god overlevingevne.

 

Er vel vanlig å rekne 1 mål per sau + vinterfor. Alt etter hvor lang vintersesong man har.

Jeg bruker 2 baller i uken på mine 100 sauer når jeg har de inne. Hvis de går ute med tilgang på for inne går det ca halvparten da de liker å blande foret med det de spiser ute på beite.

Jeg har vanlig sauenetting med 1 stømtråd oppå. Dette gjerdet fungerer veldig bra. Har ikke hatt problemer til nå, men det har vært bra med beite også slik at de ikke har blitt rastløse.

 

Tilskuddene på disse er de samme som vanlig sau, men man må gjerne ha noen flere for å komme over minstesatsen slik at man får utbetalt tilskudd (20000 i omsetning)

 

Du kan jo ta kontakt med en rådgiver på landbrukskontoret i kommunen din, de har mer info om tilskudd og slik. (selv om noen tror det er statshemmeligheter, er rådgiverne der for å gi støtte til nye drivere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ka me å bygge kombinert sau /slaktegris? vist eg bygge t ca 50 vinterfora sau, koss mange gris kan eg då ha inn pr innsett?50? ka kan eg tjena på dette pr sau?gris? har liden erfaring me dette, drive me melkeproduksjon i dag,vurdere å udvie litt vist dorr er nogen kroner å hente på dette!?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toffa_1
Kombinasjonen sau/gris er en genial løsning om du har plastrister i bingene. Da vi byggde om gamlefjøset til sau (ca 220 vf) lagde vi en løsning der vi bruker båsmatter til ku som vi skrur fast i deler av ristene slik at grisen får det liggearealet den trenger (1 m2 tett liggeareal pr slaktegris) i front har vi 3 stk 1/2\&quot\; rør i toppen og et 25 cm høy plank i bunnen til sauene. Når vi setter inn gris monterer vi opp et rør ekstra i åpningen hvor sauen spiser fra. Vi setter inn gris 18 mai og regner med ca 2 innsett med gris før vi setter inn sauene for vinteren igjen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Gris i sauefjøs har jeg prøvd, og det skal jeg aldri mere prøve. Alt gikk bra, de spiste og koste seg, ingen syke,fin tilvekst, bra slakteresultat osv. Men når gris og kraftfor var betalt så \&quot\;manglet\&quot\; det over 10000 kr !
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hei,første bud hvis du skal starte med sau er å ha intesse for å drive med sau, ikke bare for å bruke foret / beiter. ha nok vårbeite og godt utmarksbeite på sommaren ( inngjerda beite blir bare innvollsnyltere ) kjøp gode livdyr, å bli med i verring /verholdslag hvis slikt finnes i område.Eg har 220 v.f.s har drivi med sau i 30 år (starta som 12 åring i 1980)og blir aldri lei.Har i mange år sett in sl gris på sommaren , er ok hvis ikke ferie og fritid ha fyrste prioritet. Start med 25 søyelam og prøv deg fram, legg ekstra mye arbeid i det i starten ,hvis det skal vera lettvint og lite arb... ikke start.Lykke til.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Helt riktig som gammelgubben sier!! De som klarer å lese alle skjulte tall skjønner at dette bare er en haug med arbeid uten fortjeneste. Legg opp en skikkelig økonomisk analyse så får du se at dette bare er en haug med gratis arbeid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toffa_1

Gamlegubben\; Hvordan i all verden klarer du å mangle 10.000,- etter alt er betalt? Mange døde griser? Dårlig tillvekst? Dårlig luftsirkulasjon?

 

Etter 3 år med kombinasjonen gris å sau hjemme har vi gått i pluss på begge produksjonene. 175,- pr gris i dekningsbidrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Toffa, jeg skjønner at du spør, men det er faktisk sant. Ingen døde, ingen dyrlege - alt var egentlig veldig riktig. Bortsett fra at dette var for noen år siden og prisene var ustabile. Jeg kjøpte 100 smågris på høy pris, så falt slaktpris dramatisk, det gjorde ikke kraftforprisen og heller ikke appetitten. Jeg tror tilskuddet var ca 25 kr pr.gris, jeg har ikke distriktstilskudd på kjøtt. Jeg hadde heller ingen god avtale på kraftforpris.Eget arbeid ikke medregnet !!

Dette var vel litt på sida av starten på tråden, men når det gjelder spørsmålet om kombinasjon sau/gris så vet jeg at enkelte er skeptiske pga kjente smitter og sykdommer disse dyreslagene imellom. Hos meg skjedde det ikke noe. Så det neste må bli å rådføre seg med veterinær før en prøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toffa_1
Når det gjelder sykdom mellom dyreslag er det egentlig den minste problemstillingen om man er meget nøye på renhold og desifisering i tiden før bytte av dyreslag, og etter hvert innsett.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonym

Fordelen med sau kontra kjøttfe er i første rekke fastkostnadene. De fleste har bygg som kan omgjøres med egeninnsats. Strekkmetall koster under 200 kr/vfs og innredning kan snekres av 2.sort bordkledningsbord, vannopplegg med slanger og skrukoblinger hvis en ikke har for høyt trykk. Innflytningsklart sauefjøs til 20-30 vfs kan en glatt få til for 20-25.000, pluss livdyra til omtrent samme pris.

 

I praksis trenger en altså ikke å investere mer enn at en har råd til å ringe slaktebilen og hekte kroken på døra hvis det ikke fungerer. Med andre produksjoner blir det som regel større investeringer som skal forsvares.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...