Gå til innhold

presse


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei,

Se på Claas Uniwrap, med ombygd hjul 700/50R26 kjøres denne med 0,5 bar marktrykk. Ingen matcher denne når det gjelder skånsom kjøring.

www.landmaskin.no

 

 

Mchale er dyr og tung og overpriset, sjekk prisen i hjemlandet...............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter mc sin skryt av feraboli, omnia trotter kombipresse er ei meget bra presse med kutting av hele bunten, harde baller, stor kapasitet.Lite og enkelt vedlikehold. Du får ei brukt feraboli på finn nå for 219000(samme prisleie som biopresser med kniver med disse pressene er jo ikke samenlignbare med tanke på kutting, balletyngde og kapasitet! nb di sliter vist litt med ballene når det er mye regn å ugress i ramsen. lena maskin har delelager i norge på det meste.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan_Dag_1
Claas: Det er vel og bra med store hjul, men hvor skal plastrullene være? Jeg mener at enkel aksling på kombipresseene er en fordel med tanke på oppriving i sving og rygging i bratta. Kjøreskader er ikke noe problem. Hvis det er veldig blaut (myr) står jeg stille og pakker ballen,men svært sjeldent at dette er noe problem.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1

TG:rask regning sier meg at f.eks. du sparer ca.43 store ved å kjøpe ei vicon rf 135 og en vicon 1800 (med 2 satelitter, uten 3D) mot ei kombi presse av samme merke(uten 3D, begge med 23 kniver). selv pakker jeg ca. 50 baller i timen med en NHK 1650(1 satelitt) i timen med 6 lag, altså går pakkinga drit-fort. slike pakkere går vel knapt ikke an å slite ut, i motsetning til ei rundballepresse.

 

kjøper du vicon pakker kan spytte i noen ekstra gryn å få 3D utsyr, som man vistnok kan spare opp imot 20% av plasten med.plasten blir jo ikke billigere med tida heller. ta med det i regnestykket ditt.

 

TG:jeg skjønner at du som entrepenør tenker som en entrepenør. men for oss andre blir bildet litt annerledes. f.eks. usikkerheten med å få høsta graset når forholdene er rette, dumt å få en slått ødelagt med mugg i alle ballene, derfor kan det være greit å først kjøpe ei singelpresse, og etter noen år anskaffe pakker(evt. brukt).

 

NHK 1650 som jeg kjører med veier rundt 580kg, har 500/45x15,5 dekk, og den kan kjøres med en Dexta eller 35 (hvis de lader godt nok). det blir de ikke de helt store kjøreskadene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Jeg kjøper greit mange av poenga dine jeg konrad, men hvor får du det fra at risikoen for mugg i ballene er større med kombipresse enn pressing og pakking separat??? Å få pakka ballene rett etter pressing må da vel være optimalt? Og med måten du kjører pakker på må vel du og håndtere ballene med plast på? Det er uansett ikke noe problem med en griper med ruller på, og det er ganske vesentlig å få tatt ballene rett etter pakking - eller la de ligge i ei drøy uke. Ikke ta i de i dagene etter pressing i alle fall...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjører agronic 1260 og vi kjører med 0,6-0,7 bar i dekka.. det går uten varmgang, selv med 50 km.

har ingen problemer med kjøreskader, og ikke minst\; hvem andre presse har mere vektoverføring til traktor enn orkel? ingen som jeg vet.. 12-1300kg på kroken ved tom presse. da sier det seg selv at det flyter både bedre og er bedre å kjøre i bakkene. kjøre på myr i sommer under bløte forhold og der ble det hvertfall ikke mere kjøreskader enn med singelpresse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har noen her noen erfaringer å dele med oss om feraboli sprinter 165, hvordan den går på rått grass og, dele kostnaden, driftsikkerheta og vidre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TG: jeg er ikke sikker på hvilke forhold det ble kjørt under med henholdsvis welger og orkel. Personlig ville jeg valgt orkel hvis jeg skulle kjøpt ny presse nå. Har studert den og den har utrolig mange fine enkle løsninger.

Du utelukker vicon på grunn av problemer sier du? hvorfor det??

Jeg er kjempefornøyd jeg med vicon pressa mi. Har kjørt 17 tusen bunter med minimalt med trøbbel, er det mer tull på nyere vicon presser kanskje??

Jeg er også ute etter gode råd. Pr i dag presser jeg ca 8-900 med gras til meg selv i året, pluss 2-300 med halm. Men fra neste år skal jeg lage 5-700 med halm .Og har derfor tenkt å kjøpe ei brukt vario til halmen, for jeg kan ikke si at fastkammer pressa fungerer optimalt på halmen.Hvilket merke anbefaler dere?? Har lite greie på variopresser.Hørt at ferraboli er rå på halm, men er skeptisk til italieneren. Vet mange har slitt med de pressene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1

stemmer det Vegard, det jeg mener er at man ikke må se på alt i entrepenørens øyne, og at mange entrepenører høster graset uansett værforhold,eller har lange ventelister, som gjør at de som kommer bakerst i køen får baller med grovt gras, og flere enn nødvendig, samt at det forskyver neste slått.

 

i tillegg er det jo betenkelig at de fleste entrepenørene tar betalt pr ball og ikke pr time. har selv sett og har hørt andre fortelle at noen entrepenørene tar seg god tid på rolige dager, og kjører svinhart de dagene det er travelt. tjener kunden på det?

 

dette gjør at mange helst holder utstyre selv, og da mener jeg av økonomiske årsaker at det går an å kjøre singelpresse og evt. kjøpe brukt pakker.

 

forstår du ikke hva jeg mener nå Vegard, så skjønner du det ALDRI!

 

vil legge til at Vicon\'s fastkammerpresser var verdends de mest produserte av fastkammerpressene i 2004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke at folk flest ikke kjøper seg rundballeutstyr selv jeg da men. Hadde aldri tatt sjangsen på å vente på entrepenører med så mye ustabilt vær som det har vært de siste årene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

magne\;husker ikke merket, tror kanskje det er nokia men det er 500 på den.. kan kjøre de ned på 0,4-0.5 bar men da skal du være forsiktig med hastighet!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

for og gi trådstarter et råd, så er det vel et spørsmål om pris/kvalitet på pressa og om hvordan pressa skal være utstyrt.. uansett så er det 2 merker som skiller seg ut på en fin pris og det er claas og orkel.. vil også gi deg et råd som tidligere nevnt om å bruke en forhandler du stoler på og som kan gi deg hjelp når du trenger det!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var interessant å vite. Vi kjører med snittevogn, da jeg ikke er så særlig \&quot\;glad\&quot\; i rundballer, har Nokia 550/45x22.5. Tør ikke kjøre dem lengre ned enn mellom 0.8-1 bar, alt etter hvor tørt gresset er. Dette pga det blir mye kjøring på vei. Hadde nok vært fordel med lufttrykksystem hvor man kan senke lufttrykket ute på jordet. Ulempen er at det kostet ca 2.000 euro. Men det hadde jo også vært suverent å hatt på gjødselvogna og for såvidt også på traktoren, da man ville spart en del drivstof ved veikjøring når man øker lufttrykket.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til \&quot\;po\&quot\;: Til halmpressing kan eg trygt anbefale deg New Holland med ruller og belter. Hadde før ei NH 648 presse med cropcutt. Den fungerte suverent på halm, og gav harde og fine buntar sjølv med stor fart. Mi presse rauk i filler til stadigheit, men det skuldast truleg graspressinga. Oppgjeve max. ballevekt er 600 kg. på pressa, men eg vog ballar på 1.200 kg. så da må det vel leite på... Til halm er den truleg av dei beste.:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager Jan Markus. Vi skulle nok ha diskutert dekk/marktrykk/jordpakking i en annen tråd da det ikke har så mye med ditt spørsmål å gjøre :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orkel agronic bruker Nokia ELS 500. Utrolig gode dekk, som ikke river opp, varer lenge og kan kjøres med laft lufttrykk. Er du bare \&quot\;bonde\&quot\; og bruker den mest til jordkjøring og nesten ikke til veikjøring kan kjøre med minimalt lufttrykk.

 

Over til kutting.

Orkel pressa er god på kutting. 20 kniver er passe etter min mening. Claas hadde 14 før som var i minste laget, men har nå 16 som også er nokk. Faktisk flere presser som går tilbake til 16 fordi det er bedre. Kvesser kniver til ver slått og det fungere optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

po: kjøp deg ei feraboli variabel presse du til halmen, utrolig god halmpresse. Litt dårlig rykte har nok disse pressene fått men det er pga di gamle modellene som ikke taklet norske værforhold med bløttt gress men disse gamle fungerer fortsatt meget godt på tørt gress og halm. Di nye modellene fungerer bra på di fleste forhold, vil anbefale deg ei ferboli til halmpressing, kan kjøre utrolig fort men fortsatt få harde baller. Men ha to presser bare fordi du skall presse litt mere halm høres ut som ett meget dårlig regnestykke!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elho: Ja jeg er enig i at det høres lite økonomisk ut, men viconpressa er ikke bra på halm. Dessuten er den gått så mye at det er nesten ingen ting å få igjen for den ved å selge den, samtidig som den hele tiden har blitt vedlikeholt og er i meget god stand.Derfor er det mye billigere å ha den,og kjøpe ei brukt vario til halmen,enn å bytte inn viconpressa i ei helt ny ei. Ihvertfall så lenge jeg stotr sett bare presser til meg selv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MB: Nei jeg har ikke gjort noen forsøk på å vega baller i forskjellige hastigheiter. Når jeg vegde så var det mest for å sette entrepenørane litt på plass da så å si alle hadde dei tyngste ballene i området. Det var nok noen som fekk litt haka slepp og vekta på lasteren var selvfølgelig feil. Jeg måtte overbevise dette og la på 5 stk 40kg mjølsekker og vekta viste ca 200kg på metret. Når ein skal vega så må ein ta hensyn til hvilken presse som hadde presset ballene. Ein må se på hvor stort pressekammer, noen var stilt inn på diameter 1,35 og om luka hadde mekanisk lås på og hvor tørt /vått graset var når jeg vegde ballene. Rundballene låg mellom 600-950kg. Alle har sitt eget kjøremønster, men jeg drar litt på i begynnelsen (7-10km, avhengig hvor mye det er i strengen) og girer ned til det halve i km når kammeret er litt over halvfult. Synes selv at resultatet blir bra på denne kjøremåten. Noen har ein fast km under heile presseprosessen og det blir bra resultat av dette også. Ein må se an hvor mange mål ein skal presse og hvor god tid ein har, da nytter det ikke å lusekjøre på eit jorde som er 100-200 mål.

Vil til slutt si at rundballene fra min JD 578 ikke var av dei tyngste, men fra ei claas 255.

Det skilte ikke så mye i kg, men rett skal være rett. Det har vel litt å si hvor hardt ein vil kjøre pressa si. Vegde også baller av orkel + feraboli også og det var bra tyngd i disse også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...