Gå til innhold

åverflod av kalver


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest wold_landbruk_1
hei, har fjøset fullt av okskalver og leser i nationen att det er ingen kjøpere. litt fortvila for nå er det FULLT. hvordan er det i landet ellers.??? er i trøndelag jeg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, har fjøset fullt av okskalver og leser i nationen att det er ingen kjøpere. litt fortvila for nå er det FULLT. hvordan er det i landet ellers.??? er i trøndelag jeg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livdyrhandler Oddbjørn Høyland på Jæren har for tiden stor etterspørsel etter kalv og fôringsdyr. Samtidig som Nortura tviholder på sine kalver og velger heller å slakte enn å videreselge dem til han og andre private aktører. Vet også at Fatland Jæren og Prima Jæren har lite fôringsdyr å tilby sine kunder/leverandører, så det kan jo være en mulighet å kontakte dem i håp om at de vil kjøre opp å hente.

 

For noen år tilbake kjørte Nortura smågris fra Jæren til østlandet, samtidig som Fatland Jæren hentet smågris fra østlandet til Jæren for å dekke sin etterspørsel. Hadde Nortura hatt litt mer å tenke med mellom ørene hadde dem samarbeidet med de private og sluppet mange lange kostbare turer med å kjøpt smågrisen fra fatland på østlandet og solgt smågris til fatland på jæren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Helgeland Samvirkeslakteri ønsker å kjøpe foringskalv i en annonse i Bondebladet. Regner med de er forberedt på langtur i og med at de bruker Bondebladet som annonse sted. Ellers kan du jo ta en telefon til Eidsmo-Dullum om ikke Nortura er interesert.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor rette raseriet mot Nortura?

Så vidt jeg vet slakter man dyr der, man framfôrer dem ikke!

Dersom kjøttprodusentene mener at det ikke lønner seg å fôre opp slaktedyr kan vel heller ikke Nortura tvinge de til å kjøpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Nortura sitter på så store mengder fôringsdyr og ikke får solgt dem, og de private slakteriene ikke får kjøpe noen av dem fra nettop NORTURA!!! I denne saken er det Nortura som til syvende og sist vil sitte som svarteper når det om 14-24 mnd ikke er nok norskt kjøtt i butikkene, nettop fordi dem heller velger å slakte småkalv forran å selge dem til liv til private konkurenter som ikke klarer å skaffe nok livdyr til sine produsenter. Og i tillegg for at leverandører til de private slakteriene skal kunne kjøpe livdyr fra Nortura må dem betale inn medlemsavgiften på kr 12.000,- noe som ikke vil være aktuellt å gjøre bare for å fylle opp fjøset. Da kan det heller stå tomt og jeg kan selge fôret jeg evt har for mye til sommeren høsten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1
Det kan jo hende at Nortura heller vil importere kjøtt fra det slakteriet de kjøpte i Afrika etter at de fikk de 12.000 i innskudd??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

har et gammelt men ok bås melkeku fjøs til ca 25 kuer,fnner ikke på noe lurt å drive med der lurer litt på å kjøpe inn å fore opp dyr.

hva slags erfaring å tips har folket ?

har det meste av utstyr å leie noen til å presse rundballer er ikkeno problem. har hørt at okser som står i bås vokser fort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for svar,jo må jo skrape å strø,men det er stålrister rett bak,kommer ikke utenom det jeg vet at dette ikke under noen omstendig het blir no kapasitets anlegg men kjempe interesangt med innspill det blir å bruke det som det er eller ingenting.bygge om til slaktegris er uaktuelt-

hva kan man regne som middels dekninksbidrag på la oss si 25 okser?

kjøper di som kalv å forer dem opp ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåtass_1
Selv om det er stålrister bak, vil du få mye jobb med å holde dyrene reine. I motsetning til kyr lekker okser som kjent på midten, derfor blir det alltid fuktig i båsen. Men for all del, hyggelig at noen vil prøve å utvide produksjonen :) Er det mulig å skjære ut gulvet og legge spalt? Da vil du få et mye bedre opplegg på det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er møkk kjeller under,så muligghetene er jo der til å sage gjøre noe men da er det om det lønner seg,kan kansje kjøpe bare kviger? takker for tips.

Det virker som om storfekjøtt er det eneste det liksom er litt mangel på å,egg kylling å flesk er det nokk av.

fjøset er på 200m3 hadde en fra fk til å gi meg tilbud på slaktegris innredning der-da var tanken noe enkelt med forautomat å lage 5binger på hver side av forbrettet å ei plast riste rekke i midten til møkka.

men han var ærlig å sa,:du har ei fin tomt riv å kjøp nytt fjøs tå mæ om du vil drive med gris.

var vel snakk om 40-50 ooo i teoretisk dekningsbidrag ...

 

det er ksansje det samme med forings dyr å?

det var melke ku i fjøset fram til 2006 bygd i 1987 forrige eier sluttet, trolig av lav lønnsomhet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Gjer som meg i nabofjøset eg leiger: Såg/pigg ut golvet mellom forbrett og vegg og legg spalteplank. Kjøp ny innreiing. Fjoset &quot\;mitt&quot\; er på 10 gonger 18 meter og rommar heile tida 60 oksar i alle størelsar. Total påkost for 8 år sidan var på ca. kr. 300.000,- , og har betalt seg alt fleire gongar! Lykke til!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...