Gå til innhold

Ammeku


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Torx_1

Jeg har noen spørsmål ang. ammekuraser, og spesielt Dexter eller de mindre/lettere rasene.

 

Vi har et småbruk med 40 mål fulldyrka mark, et beite på rundt 50mål ved jordet (snaughogst men skal ryddes) ca 10 mål myraktig innmarksbeitejorde på ca900moh på heimstøl, og ca 14mål innmarksbeitejorde på ca 1100moh, samt beiterett i fjellet. Noe skog, men det er no så..

Dyrene blir gående i fjellet fra juli til september. Ser det som stort pluss med rolige dyr og godt gemytt. (Selv om det har mye med røkteren å gjøre)

 

 

Her har det vært sauer før. Bortsett fra foringsdyr de siste to årene.

Vil nå starte med ammekuer, og har egentlig peila meg inn på Hereford, de kjenner jeg relativt godt fra før. Naboen har mye Angus, så kan være aktuelt med det også.

 

Har nå fattet interesse for Dexter, men det virker som det kan være vanskelig å få tak i dyr, samt at det bare er to seminokser hos GENO.

 

Det som taler til fordel for små raser er:

-Lav takhøyde i fjøset

-Relativt lite gardsbruk, ca 90 rundball i året fra eget jorde

-Høyfjellsbeite og lauvskog

-Har små barn + at barnehagen er nærmeste nabo (det veklegges vel egentlig ikke noe, men .....\;)

-Har ikke lyst til å leie jord, eller dyrke mer før jeg har prøvd det noen år.

 

Det sier seg selv at dette ikke blir hovedinntekten akkurat, men har lyst til å ha så mange jeg kan, og drive det vesle som er!

 

Er det noen som har tips ang dette?? ER det vanskelig å få tak i dyr til fornuftig pris, hva slags rase, hva kreves til liggeareal pr dyr (det blir talle på mordyr, og foring i kve med takoverbygg og skrapeplate) Tilskudd har også en del å si. Sone 5 Valdres.

 

Nyttig forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...