Gå til innhold

Ammeku


Gjest

Anbefalte innlegg

  • Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar
  • 1 måned senere...

Er dere klar for ny kalvingssesong ?.

 

Hos meg har det kalvet 15 kuer i høst, 11 av Limousine og 4 Charolais. Jeg må si det er forbausende stor forskjell på de 2 rasene. Der Charolais kalvene er slaskete i starten er limousine kvikke og kjapt dinglende i spenene. det er faktisk litt sånn at jeg vurderer å dele å dele avdelingen for nybære kuer. Limousinekalvene stjeler mjølka fra Charolaisene. Noen her som har opplevd noe av det samme ?

 

Fra 1. året med 2 raser har jeg levert okser av begge rasene. Limousine klasser seg MYE bedre på lik foring.

 

Er det flere her som tror at norsk Charolaisavl har kjørt seg inn på ett blindspor med for stor fokus på eget livdyrsalg hos en håndfull dominerende oppdrettere mens Limousine drar relativt i samme retning takket være UNIK satsingen og ikke minst FATLAND som en seriøs og betalingsdyktig samarbeidspartner ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forholder meg anonym i dette innlegget, men det var en ting jeg lurte på som du skrev Charolais.

 

Kopiert fra ditt innlegg:

\&quot\;Er det flere her som tror at norsk Charolaisavl har kjørt seg inn på ett blindspor med for stor fokus på eget livdyrsalg hos en håndfull dominerende oppdrettere mens...\&quot\;

 

Har selv Hereford og sitter med samme oppfatning som deg om at det er en gruppe \&quot\;elite\&quot\; oppdrettere som kun fremmer deres egne besetninger og livdyrsalg ved å ha klippekort på x antall plasser på Staur. Som deg mener jeg at dette virker svært negativt inn for den avlsmessige fremmgangen i Norge for nevnte raser.

 

Er det flere som deler vårt inntrykk?

 

Til deg Charolais kan jeg nevne at jeg kjenner en Charolaisoppdretter som har akkurat samme inntrykk som deg av at det er en liten gruppe oppdrettere som bestemmer hvordan norsk Charolaisavl skal gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Jeg er både enig og ikke, spesielt når det gjelder \&quot\;min\&quot\; rase, Hereford. Det er en håndfull besetninger som utmerker seg med de beste dyra (de mest interesserte oppdretterne), og da er det jo naturlig at det er større sjanse for å finne de oksekalvene som har størst potensiale i nettopp disse besetningene. Men, iblandt tenker jeg at raseutvalget godt kunne sjanset på å plukke ut noen kandidater mere på bakgrunn av fenotype, og ikke \&quot\;bare\&quot\; genotype. Det må da være mulig å få inn noen \&quot\;wild cards\&quot\;, for å kalle det det, når vi tester en fire, fem, seks okser med samme fedre og morfedre. Forstå meg rett - jeg skjønner at vi må ha med flere individer med samme bakgrunn nettopp for å finne den ene som skiller seg ut i gruppa, men det føles litt som en evig karusell i blant, når vi tester en god håndfull okser med akkurat det samme genetiske materialet (gjennom flere årganger også!)

Om jeg sjøl satt i avlsutvalget, vet jeg at jeg aldri ville kommet utenom bestninger som Skjatvet, Rindal, Deset og antakelig Birkeli, for å nevne noen. Dette er ekstremt gode besetninger, med absolutt topp dyremateriale, så selvsagt vil visse besetninger bli gjengangere. Sånn er det i alle land.

 

Akkurat når det gjelder Charolais, så har jeg sett den absolutt flotteste oksekalven i en bruksbesetning i Øvre Eiker. Jeg må dog si dette med en grad av ydmykhet, ettersom mitt fokus og engasjement ikke først og fremst ligger hos Charolaisrasen, så det er ikke sikkert de med mere peiling nødvendigvis ville være enig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Supert forum, her kan en jo spytte ut eder og galle, juge og manipulere uten at noen vet hvem du er....

Limousine tror dem er best på alt, dem har hvert utrolig dyktige på markedsføring, og fått til Limousine unik....Men dem sliter med mye ujamne dyr, dårlig tilvekst, det hjelper så lite med høy klasse når dyrene er tungforet og selv på 6 kg kraftfor ikke vokser mer enn 12-1300 gram om dagen

Lurer litt på hva Hereford tenker på også, de nye importoksene var jo ikke etter avlsplanen, tilvekst dyr med høyfødselvekt og lite melk er jo liksom ikke der Herford burde gå nå, Hereford har jo fått et rykte på seg og gi mer kalvingsvansker enn Charolais...

At så mange tenker på hva som er det beste rasen er også skremende, best økonomi ligger i å utnytte de beste egenskapen fra flere raser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camaro_1

All ære til de som driver avlsarbeid på kjøttfe. De som har drevet lenge har som regel bra dyr og kunnskaper til nytte for oss andre.

Flott hvis flere prøvde seg på avl.

5+ : Min erfaring er at 4-5kg kraftfor er nok til Limousinokser, gjerne med grov struktur på silo/halm. Bruker du mer kraftfor fører det ofte til løs mage og dårligere tilvekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
heisann,her blei trangt i fjøsen i år og!!,kalvinga er berre såvidt starta og har fådt 2 fine tiroler jersey kryssninger og 2nrf foster kalver,menn i andre enden har eg ein binge med 8 snart bedekningsklare kvige kalver av lim,cha, desse tenkte eg la gå i redskapshuset på flis talle,har god tillgang på hun og flisekutter har aldrig prøva dette før menn tenkte eg sku gjere det frå mars till ca mai kjem ann på våren, så kjem spørsmålet kor tjukt lag skall eg begynne med og kor høg må kanten te fronten vere for og få dette till på forhånd takk for svar!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karolina_1

Hei!

Jeg ble glad da jeg fandt dette forumet og håper på og få svar / tips på følgende:

Jeg har oppdaget at noen av dyra har nakne flekker noen steder på kroppen, særlig rundt halerota og ned mellom bakbenen. De skrubber seg ofte og prøver og rekke bort for og sleike seg på de stedene. Hva kan dette være?

De går på ute gang og har halmtalle i leskuret. De får bra surfôr og mineraler i tilegg. Så jeg TRUR ikke det skal være noe relatert til fôring.

Blir veldig glad for tips / svar

Jeg har forresten nylig behandlet årskalvene med doramektin mot innvollsorm / lus. Det står at men ikke bør behandle ku som skal kalve innen 60 dager, vet dere om det er dokumentert skade på kalv som følge av dette middelet slik at man absolutt bør overholde fristen eller kan jeg fortsatt behandle besetningen selv om vi venter kalving innom 45-50 dager???

Takknemlig hvis det er noen derute som har svar / erfaringer på dette!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karoline:Det kan jo minne litt om lus når de blir hårløse i halerota.Jeg vet ikke om det er lurt å fortsette med medesinen eller ikke,men det kan uansett være lurt å klippe dyra.I og med att du skriver att du har leskur regner jeg med dyra går ute så det er nok ikke lurt å kliippe hele dyret midtvinters,så du kan forsøke å klippe bare ryggraden.

Ellers kan for mye og feil mineralnæring være en grunn til håravfall.Mineralnæring med mye kobber er mange steder i landet unødvendig da det finnes mye kobber i bakken.Spesielt i høyereliggende strøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lusbehandling er ett helt nødvendig tiltak når vi driver utedrift.Dyrlegen her i bygda anbefaler dobbel dose når en behandler med coopersect og dette hjelper veldig.Uten lusbehandling vil dyra bli utrivelige og urolige.Pass på at det ikke er for kaldt når en behandler,ser ut til att kulde(-10 og kaldere)setter ned virkningen av behandlinga.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Karolina. Jeg tror at det med ganske stor sikkerhet er lus som er årsaken. Napp ut ei klyp med hår fra halerota og fordel den utover et hvitt ark eller bare i handa. Se etter brune dyr som beveger seg og grå egg på hårstråene. Kjenner ikke middelet du bruker men har god erfaring med coopersect. Dette gir kun 2 uker tilbakeholdelse på kjøtt. Bruker dette to ganger i året. Mot insektplage på sommeren og lus etter innsett.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage_1

I fjor behandla jeg med coopersect (mulig det er rett skrive måtte ?) både vår og høst. Fikk veldig oppblomstring med lus på våren så det var helt nødvendig med en runde da også.

I år fikk jeg beskjed av dyrlegen om behandle to ganger med 14 dagers mellomrom. Teorien er vist at da skal jeg ta knekken på det som bare er egg første gang jeg behandler.

I skrivende stund er det straks 14 dager siden første gang så om det gjør at jeg slipper oppblomstringa til våren vet jeg ikke enda men regner jo med at dyrlegen vet hva hu snakker om.

Til 6470 vet du om det finnes noe mer info om håravfall pga for my e mineralnæring noe sted ? Har vært litt plaga med det om våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål ang mineralblanding. Bruker de Grønne bøttene en får kjøpt på FK. 40 dyr med kalv forbrukte 4 bøtter fra oktober til nå.

Kjopte 2 nye for 10 dager siden som de har tømt snart.

Er det normalt at forbruket går opp når det nærmer seg kalving?

De har også selvsagt fri tilgang til saltstein.

Ble litt bekymret når jeg så at noen snakket om for mye mineralnæring i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brage:Har ikke noe litratur å referere til på stående fot nei. Opplysningene har jeg fra en veterinær som jobbet her i området tidligere.Husker han var skeptisk til ukritisk tilførsel av mineraler uten å vite hva slags mineraler dyra egentlig trengte.Logisk egentlig.

 

Har en del litratur innen ku og dyresykdommer som har samlet seg opp gjenom åra så jeg skal prøve og lete opp noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym

Hei.

Tenker på å kanskje starte opp med ammeku.

Har muligheter for en del kulturbeite og billig grovfor.Tipper en 8-10 kuer passer.

Min far driver melkeproduksjon på NRF.For å komme billigst mulig i gang,tenkte jeg å\&quot\;lure\&quot\;han til å insiminere noen kuer med kjøttfe.Tenker da å avle videre på evt.kviger.

Hvilken rase egner seg best til krysse med NRF?

Eller bør man kjøpe inn reinrase dyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonym

Tja, jeg er sikkert litt farget av egne valg men jeg har i flere år nå drevet med Charolais og Limousin etter en fortid med Hereford og Angus. Jeg liker de franske rasene og særlig Limousindyrene er lette og fine på utmarksbeite men Charolaisdyrene går også fint i ravinelandskap!. Dessuten er dette raser med stort vekstpotensiale og LUN gjør at Limousin er svært godt betalt. vedr kryssning med NRF så er min erfaring at de mjølker kanskje litt for mye men når kryssningskviga igjen bedekkes blir neste ei god ammeku. Det er iallefall min erfaring men skal dyrene kalve på fjøset og stå inne i mjølkesesongen så må det være gull å ha mye mjølk

 

Det jeg lurer på er om det er mange her som inseminerer kjøttfe og om de har gode resultater ?. Selv inseminerer jeg kviger MEN synes kuene har svært lange brunster og som oftest løper de om. Noen her med erfaring ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonym
finnest nokon som veit om stambokført eller stambokførbar limousine stut, som er stor nokk til og bedekke frå no, helst rogaland, hordaland, stakkars emryo stuten min har beinproblemer og treng avløysing snarast!! håper positivt svar mvh 6kviger !!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonym
vell , vell dette tar ingen ende i år,fekk ny 14 mnd limousine stut full french,godlynt og fin, den er stambokført og har vetriner atest ,vetriner beskriver kjønnsorgan som normal!? kva er då normalt, her er berre ein stein i pungen, er det normalt?? hadde vetriner till inseminering idag han kjende og bekrefta 1 stein,dette er ikkje avels dyr for meg sjølv om hag lager kalv som han sikkert gjer,skall ta det med selgjer fyrst så får han ta det med sin vetriner,har ikkje betalt for stuten ennå,og akter kunn og betale slaktepris ,så får selger eller vetriner ta fraka eg fekk for denn, eller???,fortsatt 5 kviger søker stut!!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

hei vi er et par som vurderer å kjøpe gård og har veldig lyst til å drive for å leve av gården...

litt om gården..201 daa dyrket mark, 83daa innmarks beite 63 daa produktiv skog

har veldig lyst til å drive med kjøtt produksjon hvordan er lønnsomheten i det på en sånn gård og hvor mye dyr kan en ha?

håper på gode tips og råd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Nasering i avelsstuten??,har nett henta ein ny\&quot\; ung lovende\&quot\; limousine stut, lyt i kommende sesong flytte mellom både binger og beiter lurte på om eg skulle setje inn ring og eventuelt fordeler og ulemper/erfaringer/alder ??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, litt smak og behag med den neseringen tror jeg men skal du leie oksen mye er det bekvemt med ring. Da vil han gå ved siden av deg som en hund. Det skal sies at de kan være litt leit å få tak ringen. Derfor er det mange som bruker stang med krok på. Uten krok og om du må leie oksen så vet du jo selv hvordan det er å leie kuskinn med grime - ofte strevsomt.

 

Selv har jeg til enhver tid 2 avlsokser, stort sett av seminkvalitet og de har begge ring. Hatt okser uten også men mitt råd er ring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Funderer litt på å begynne med inseminering av ammekuene mine (ca 50) evt. i kombinasjon med heatime. Noen som har erfaring med dette, pris pr inseminering? pris på heatime? generelle erfaringer?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym

Hei. Har nå i slutten av mai 7 NRF-kyr som kalver. Disse kyrne er parret av Charolais-okse. Disse nrf-kyrne har jeg tidligere melket, og de melket over 35 liter en par av dem.

Spørsmålet er: Vil det bli for lite å bare ha en kalv på hver ku? Og i såfall, hvordan er det å kjøpe inn en oksekalv til hver ku, vil kua akseptere den nye kalven? Stemmer det ikke at NRF er den beste rasen i forhold til å være \&quot\;fostermor\&quot\;? Noen med lignende erfaringer?

Vet at det er dumt med NRF som mordyr som ammeku i forhold til tilskudd og slakteoppgjør, men man må begynne oppkrysningen en gang=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Torx_1

Hei!

Jeg hadde ei nrf/herefordkrysning-kvige (insiminert m/herefordokse) og ei nrfkvige (inseminert m/nrf) som kalvet med en ukes mellomrom. Dette ble veldig spennende da de gikk som ammeku. Var nok litt mye melk, men etter to-tre dager ble jeg (!) roligere, melkesprenget avtok, og kalvene drakk som bare det. Spitret ut litt melk selv i ny og ne, men ville ikke melke de for mye heller. Ble mange fine øyeblikk på jordet, med to kalver som diet en ku osv.. Det virket som kua regulerte litt selv etter to dager. (Var redd jurbetennelse..) Jeg har hørt om flere som binder kua, og setter til en kalv til. Så det skal nok gå, men spørs på tidsbruken din selvsagt. Kalvinga gikk meget lett, på jordet faktisk, med barnehagen ute på tur, ved andre sida av gjerdet!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...