Gå til innhold

Ammeku


Gjest

Anbefalte innlegg

  • Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Anonym

Hei! Har en stor voksen Charolaisokse som nå går og parrer de voksne kuene.

Men har ikke plass og tid til at den får parret kvigene. Har en fin okse som bare er ca. 10 mnd, men den rir og utstyret er ute når den driver på!

Er denne noe tess for å få parret de mindre dyra tro? Eller er den for ung?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Timotei_1

Tenkte å kjøpe meg ammekyr neste år. Har ryddet endel gammel beite og satser på at de skal gå på det + på dyrka mark. Kommer til å sette opp et bygg med 3 vegger og strø med halm. Har ikke drevet med dyr før men har vært avløser i et mjølkefjøs i 2 år så litt erfaring har jeg kanskje. Tenkte Hereford , men lurer på hvor jeg kan få kjøpt drektige kviger. Hvor gamle bør kvigene /kuene være når jeg kjøper de. Kan jeg inseminere de par første årene og så få meg en okse, eller bør jeg kjøpe okse med en gang?

Bor i Froland ca 2 mil fra Arendal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Jeg kjenner faktisk ikke til noen Hereford-besetninger i Agder-fylkene, men det er jo flere i Rogaland og Telemark.

 

Det vanlige er jo å kjøpe drektige kviger på høsten, når beitesesongen går mot slutten eller er over. Dvs at kvigene er rundt 18mnd.

 

Hvis du har erfaring med brunstkontroll fra dagene som avløser så kan du jo bruke semin, men det er litt verre som regel, å se brunst på kjøttfe.

Personlig hadde jeg kjøpt en okse i april-mai neste år (14-15 mnd) og sluppet brunstpassinga. Kjøper du en OK okse til rundt 15.000 så får du jo igjen pengene når han går til slakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 702_1
Kjøp drektige kyr i stedet,disse har kalvet før og er bedre å ha med å gjøre for en nybeggynner.Ku får du også fullt tilskudd på med en gang.Drektige kyr behøver heller ikke å være så mye dyrere.Kjøp okse med en gang,du er avhengig av att dyra blir drektige for å få lønnsomhet i produksjonen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timotei_1

Er vel en god ide å kjøpe kuer i stedet for kviger ja. Men når man kjøper drektige kuer, hvilken garanti har man for at de er drektige.På høsten er det vel vanskelig å se det på de. Bør man evt kreve ultralyd før man kjøper de?

Er det noen som har noe forslag til hva man kan så i kulturbeite. Hadde gravemaskin og rotet og planerte endel og sådde så i den blandinga jeg bruker på dyrka mark ,( timotei , engsvingel og rød og hvitkløver)men er ikke imponert over spiringa. Både kalket og gjødslet med 60 kg på målet med 18-3-15 og da pleier det å sprute opp på dyrka mark. Er det noe som er bra å så på skogbunn som humusen er fjernet?

Veidig bra forum forresten!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hvorfor Hereford, hvorfor ikke Limousine?. Limousin er små, lettfora, trivelige og ikke minst er kjøttet etterspurt i markedet særlig gjennom opplegg fra Limousineforeningen og Fatland. fatland er service, hjelper deg på alle måter og vil finne bra dyr. Nå er det snart høst og da er det store muligheter for å få kjøpe gode dyr fra folk som skal slutte. Ellers mener jeg at det er VELDIG viktig å kjøpe en skikkelig okse. Skaff deg en som har gode indekser og som er litt erfaren og som man vet at avler lette kalvinger og godt gemytt. Det vil på sikt gi deg ett godt liv med kjøttfe :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest dravåh80_1

Hallo!

Bra forum, fått endel tips her. Lurte på om noen kunne si meg hvor mange drektige ammekuer man bør kjøpe inn ved oppstart for å kunne oppnå omsetting på over 50 000 kr, som kreves for å få tilbake moms. Blir jo ganske mye penger i moms ut vinduet om det man begynner for smått til å få det tilbake. Har vært å sett på a. angus dyr, og er 99 % prosent sikker på at det blir det....... Har pr. idag ingen annen næringsinntekt. Og kan det evnt. være noe bra alternativ å kjøpe avvente kvigekalver istede for kuer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Er nok best å begynne med drektige kuer i ditt tilfelle, for å maxe tilskuddene. Du får jo liten eller ingen omsetning på avkommene første året (2011), med mindre du har tenkt å selge oksekalvene til videre oppforing eller levere dem som mellomkalv. Følgelig er det tilskuddene som må få deg over streken, dyre/produksjonstilskudd og areal/kulturlandskaptilskudd. Jeg aner jo ikke hvor mye areal du har, men noe må det jo være, og det blir vanskelig å si noe eksakt om hvor mange kuer du må ha før man veit det, samt hvilken sone du tilhører.

....men åtte kuer må du nok opp i.

Får jeg spørre hva du må gi for kuene?

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville også tenkt på at en ikke får tilskudd til de første 6 eller var det 7 kuene vis en ikke har mere en 6 eller 7kuer. Ei ku til over denne grensen så får en tillskudd fra den første kua. Utrolig knotete forklart.

Drektige kviger gir større sjangse for kalvings problemer en kuer.

Hvorfor AA og ikke en kontinental rase som produserer kjøtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1
Angus og Hereford gir faktisk - jeg sier faktisk fordi disiplene til de kontinentale rasene nekter å tro det - best totaløkonomi. Særlig i disse dager, når vi har relativt høye tilskudd pr. ku, og man naturlig nok kan ha 25-30 % flere kuer på samme grovformengden av Hereford/Angus kontra Charolais/Limousin.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dravåh80_1

Takker først for svar! Gården ligger i Buskerud, nær fjellområder og har ca 110 mål dyrka (2 slåtter). Samt relativt store utmarksareal. Ca 6000 mål ved gården og ca det samme på fjellet i sameie.

Har vurdert mange raseslag, da spesielt aa, hereford og limosin. Men har utfra det jeg har lest, sett og hørt falt ned på at AA passer meg best. Med tanke på utmarksarealene mine, hardførhet, lett kalving, beiteegenskaper, god tilvekst uten kraftfor og størrelse (foring gjennom vinteren). Likte og veldig godt lynnet på den flokken jeg var å så på, rolige dyr!! Prisen var 18 000 + mva for drektige kviger, pris på kuer var noe mer varierende alt etter hvor gamle de var. Men ca 20 000 må jeg nok regne med. Dette var dyr av topp avstamming.

Tenker å selge all kalv ved avvenning, hvertfall oksekalvene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Oi, ja jeg skjønner at du har vært hos noen som tydeligvis har bra dyr - gjetter Weum eller Sand?

Det høres ut som om du tilhører sone 5, og da har du jo femti tusen på arealtilskuddet. Men som nevnt så må du over seks kuer før du er berettiget dyre-/produksjonstilskudd, men med si sju kuer så er det jo ingen problem å komme over grensa i omsetning. På telledatoen til sommer\'\'\'\'n får du isåfall sju kuer pluss sju kalver (bank i bordet!) og kanksje en avlsokse også.

...så har du vel omsetning på utmarka di\'\'\'\' også...(?)

 

Bra at du satser på dyr av topp stamme, men det er jo nesten litt råflott når du \&quot\;bare\&quot\; skal selge kalv til videre oppforing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan diskutere raser, fordeler og ulemper, lønnsomhet og kostnader til vi blir blå MEN for den som ska starte opp med ammekuer er det ett alfa og omega å kjøpe dyr fra besetninger som har rolige og folketamme dyr. Lettbeinte dyr er helvete og en kan iallefall føle at en drar faenskapen med fra mor til datter. Samme med okse, kjøp noe some r skikkelig håndtert og med skikkelig stamme.

 

Mulig det blir litt kostbart i starten men når det får gått litt tid vil du være evig lykelig for du ikke kjøpte noe billiggreier som lager bare hevete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Erlend_1
Må bare minne om at tilskudd ikke har mva. Dermed må du nok selge kalver o.l for å få 50 000 i mva grunnlag. Vanlig pris for stutkalv er rett under 5000 her heime. Lykke til
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjellp_1
For å nå opp i mva- grensa på kr 50.000, kan han selge rundballer til naboen, og kjøpe tilbake tilsvarande, og vips har han over 50.000 i omsetning...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend_1

Noen som har erfaring med å sette Herford på NRF og deretter bruke NRF som mordyr til ammeku prod?

Ser for meg å gjøre det i en oppstartsfase....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv noen nrf som er ammekuer. Jeg setter som regel til en kalv ekstra til disse fordi de melker mye. Tror det er bra for kua at juret blir tømt. Det går bra å sette til ekstra kalv hvis kua står oppbundet noen dager. Ammeku med ekstra kalv bør få ekstra kraftfor eller godt beite.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

noen som har erfaring med \&quot\;piemontese\&quot\; som ammeku?

fant ei nettside om denne rasen(www.piemontese.no) og det så for meg ut som en spennende rase.

har/skaffer en geno inseminør sæd fra denne rasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
heisan fekk nettop levert 6 foringskalver som bestilt charolais,tenkte eg sku fylle opp då eg har fåt lite kyrkalver i år,som sagt dette er til for og ikkje avl,og bestilt i så henseende,dyrebilen kom aust frå og med steikje fine kalver ,menn alle va horna,e ikkje glad i horn personleg ,ja det er foringsdyr og eg har god plass i bingen så det orda seg nokk fint menn er det så att det er fortsatt mangen som ikkje avhorner eller satser på kollede okser??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest vemund_1
ang piemontese: fikk til svar av Geno for noen år siden at de kunne godt importere sæd og embryo fra piemontese,men jeg måtte selvfølgelig bære alle kostnader og risiko selv....så det er med andre ord fullt mulig,dersom det er vilje til å betale for det. Har selv stor tro på denne rasen,men samtidig er det mer arbeid,og mer krevende å drive avl når det er så få dyr av rasen i Norge. Ser likevel ikke bort ifra at jeg kommer til å importere embryoer om noen år,for å få noen dyr som kanskje kan krysses med limousin.....men det blir nok mest for kuriositetens skyld tror jeg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest hmm_82_1

Hei. Skal kjøpe 2 drektige kviger nå før jul. Jeg har limousin okse selv.

Ei kvie er 75% gråfe og 25% kry. Den andre er 75% simmental og 25% kry. Bedekt med gråfe.

Noen som har erfaring med gråfe? og evnt bedekke med Limousin?

Eller er det bedre med feks charolais krysninger? Jeg selger all kalv ved avenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...