Gå til innhold

Ammeku


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym

Jeg bruker heller ingenting på navlestrengen men jeg vet også at endel bruker blåspray. Kalvingssesongen her hos meg vil bli mer og mer spredt men antakeligvis en topp på vinteren og en på senhøsten. Å drive med ammeku i utegang er ett klinete driftsopplegg og jeg gleder meg til det nye fjøset er ferdig på seinhøsten. Fra da av skal jeg stelle fjøset i sko, ikke gå utover jordene for å finne kuer som gjemmer seg vekk når de skal kalve osv osv osv.

 

Ei av de gamle kuene får neppe oppleve nye fjøset. Kalvet for 3 uker siden for 6 gang. De 5 første gangene har det kommet tvillinger men denne gangen kom det 3!. Alle var døde, skilte ikke etterbyrden heller så. Så det som skulle vært lykke endte i dødfødsler og den velkjente lukta av etterbyrd. Tok merkelig nok til seg en nrf kalv så da blir hun vaktku for årskvigene på beite til sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar
synd med kalvane! D må jo vara ei premie ku, reknar med du har kviger/kyr etter den. Apropo alder, er d vanlig å ha ein max alder på ammekyr?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Etter å hatt 20 problemfrie kalvinger så har jeg nå på rappen hatt 2 kuer med børfremfal. Håper det ikke fortsetter.

Ene kua slaktet jeg med en gang den andre fant jeg død til morgenen i dag. Heldigvis ser kalvene spreke ut.

Har gitt kalvene råmelk som jeg har hatt liggende fryst ned sirka en snau liter til vær av kalvene.

Det jeg lurer på. Har kalvegodt men lurer på mengde til vær kalv i målet så jeg ikke gir for mye og hvor mange mål i døgnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Begynn med 1/2 - 1 liter 3-5 g. pr døgn. Etter hvert kan du kutte ned til 2 g. pr dag og øke mengden til 3 l pr gang. Du bør bruke 10 -12 dager før du er der.

Råmelk: vær obs på at den inneholder antistoffer kun 1 døgn etter kalving. Råmelk senere er feit og med mye protein, men mangler antistoffer. Mange er ikke nøye på det når de fryser ned og gir kalven en dårlig start.

Har du fler nykalva kyr slik at du kan adoptere bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Takker for svar. Fint forum dette.

Råmelka er fra første melking etter kalving ser ut som den har gjort jobben.

Har to andre kuer som har kalvet i går og i dag ser ut som ei av dem har tatt til seg de to morløse kalvene.

Noen som vet om børfremfall er arvelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Børframfall skal ikke være arvelig, men har man mange å velge i, så er det allikevel vanlig å droppe å rekruttere inn de kvigene som er etter kuer som viser børen (særlig etter kalving).

 

Børframfall før kalving er som regel udramatisk (dog kan det i verste fall lede til blodkreft), men personlig ville jeg praktisert null-toleranse\; de kuene som viser børen må ut av besetningen. Tvilen ville kanskje komme kua til gode om hu var blant de beste og kun viste børen før kalving,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

nei, dessverre ingen kviger under min superku. Hun har fått okse + kvige hver gang men der hvor de andre kuene leverer ca 300 kg kalv om høsten, der har hun kommet med 600kg så ei god ku både på fruktbarhet og mjølkeevne. Jeg ønsker ikke særlig med tvillinger.

 

Etter \&quot\;gammel\&quot\; arvelære heter det seg at børfremfall ikke er arvelig men jeg er overbevist om at de vil finne en genkombinasjon for jævelskapet i DNA. Mitt råd er å absolutt ikke sette på kviger etter kuer som har hatt børfremfall og fremfallskuene bør nødslaktes. Koster det hvite å få børen inn, masse penicillin og ei pjusk ku blir det.

Det sies at harde fødsler gir større sannsynlighet for børprolaps så det generelle rådet om å slanke kuene før kalving gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Det er én rase som utmerker seg særdeles negativt mht børframfall, og det er Holstein. (Pluss Santa Gertrudis, men den har vi jo ikke i Norge).

 

Skjer det før kalving er det jo som regel fullt mulig å stappe det tilbake sjøl, men ofte umulig etter. Som regel sklir det jo inn av seg sjøl, men som jeg allerede har skrevet ville jeg praktisert null-toleranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hmm_82_1
Hei. Interesant å lese:) Som nevnt tidligere begynte vi med noen ammekuer rett før jul. Og første kalvingssesong begynner å nærme seg slutten, med utrolig masse nye erfaringer. Hatt tidenes \&quot\;påskeferie\&quot\; med masse kalvingsproblemer. Begynte bra med 6 kuer med lette kalvinger og friske dyr. Men kviene som er bedekt med annen okse har vi plundra veldig med. Kalvene har veid ca 50 kg alle sammen, flere av dem har vi fått ut hodet, men så har dem sitti fast i hoftepartiet. (veldig fast) Har tilkalt flere folk, bla erfarne bønder og dyrlege. Av 6 kalver er 2 døde og den ene kvia ligger enda. (kalva Søndag) Har 2 kalvinger igjen, gleder oss ikke.............. Men problemet i dette her er: Vi har kjøpt denne oksen, (Blonde d`Aquitaine) har ikke lyst til å bruke denne i sommer. Hva mener dere??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Er det noen avelsverdier på oksen? spesielt på fødselvekt?

Praktiserer selv innkalving på ca 30mnd for å få kvigene store nok og bruker okse med lavt verdi på fødselvekt.

Vis det er samme okse som dere har brukt på kvigene i år ville jeg kansje tenkt meg om en gang til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hmm_82_1
Det er en stambokført okse, men vi har ikke noen registrerte avlsverdier på den. Fødselsvekta hans var 61kg, men i følge tidligere eier ga han lette kalvinger.. Men siden vår erfaring hittil tilsier noe annet, vurderer vi å bytte han ut.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har og vore borti vanskelige kalving på simmentalkviger

D kan gå dersom ein i tillegg til å dra også klarer å \&quot\;rotere\&quot\; hoftepartiet til kalven,samtidig som kalven kjem ut

har ein formeining om at limousin far gir lettare kalvar, men som andre har sakt kvigas alder og vekt,foring og arv er moment her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 702_1
Se litt på foringa di før du bytter ut oksen,kanskje du har foret for godt.Meget farlig å fore hardt siste måneden før kalving,da kalven vokser mye på dette stadiet.Har selv erfart att det kan være veldig nyttig å be en kollega på kaffe en dag og ta han/henne med for å få en holdvurdering av dyra.Helt merkelig hvordan andre øyne ser ting du ikke ser.Man kan faktisk bli litt \&quot\;blind\&quot\; for slike ting når en går alene hele vinteren med dyrene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Syntes umidelbart fødselvekta på oksen din hørtes høy ut.

Normalt er vel mellom 40 til 50 men blonde gir vel litt store kalver?

Ellers kommer både 702 og tA med gode råd.

Prøve å vri kalven for å få ut hofta.

Fore restrektivt siste perioden før kalving for å ikke få store kalver.

Har også brukt Angus på kviger for å få lette kalvinger på kviger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hmm_82_1
Kvigene er fra 24 til 32 mnd gamle. Vi også har tenkt på foringa. Men kuene har blitt fora akkurat på samme måte, men bedekt med annen Blonde okse. Og har ikke hatt vansker der.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hmm_82_1
Har vridd kalven, å dratt i litt forskjellige retninger. Syns det er litt rart det med foringa, har fora med en gammel eng av 3 slått, mesteparten av tida etter jul, så dte burde jo ikke være så kraftig kost.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 702_1
hmm82:da kan det nok desverre tyde på att oksen disponerer for høye fødselsvekter.Slakt den og kjøp ny okse der fødselsvekter kan dokumenteres av oppdretter.Oppfordrer alle til å kjøpe okse der de forskjellige egenskaper kan dokumenteres.Vet noen vil protestere og si att \&quot\;papiregenskapene\&quot\; ikke er noe verdt,men har selv en annen oppfattning.Noen vil også si att okser med \&quot\;papirer\&quot\; blir for dyre,men ingenting er dyrere enn nødslakt av mordyr og tap av kalver .
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har dyra gått ute i vinter? I Sør-Norge har det vært en ekstrem kald vinter. Vetrinærer forteller om mange fler fødselsvansker enn normalt. Nødslakt foteller om det samme og at kyra har mye mer innvendig fett enn normalt. Forklaringen kan være at dyra spiser mer (når de har muligheten) og bygger mer fett for å motstå kulda. En bi-effekt er mer kalvingsproblemer. Har ikke selv ammeku lenger, men hører dette også fra mitt nabolag (Østfold)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
har handla ein limousine stut på 11 mnd,og har tenkt og sleppe han i spaltebinge med liggjeareal,går kunn 4 stk 50%lim herf kalver på snitt 16 mnd i bingen sporsmålet er kor gammal må limousine stuten bli før eg kann rekne med att det er meir enn blårøyk i taska!! og kor vill det gå med beina på spaltegolvet med riding. håper gode svar på forhånd takk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Hadde aldri verden kjøpt en okse med fødselsvekt på over 60 kg, uansett lovnader om at den tidligere har gitt lette kalvinger, og uansett om vi snakker rein Blonde. Men her virker det som om oksen ikke har vært brukt på Blonde-kuer/kviger, så da blir det jo enda verre.

2 av 6 kalver døde, en er veik - for meg hadde det vært en enkel avgjørelse å droppe denne oksen.

 

Grovfor-jens - det er ikke ideelt med bedekking på spaltegulv. Oksen glir så lett. Men det går vel, det er bare det at hvis han gjør seg dårlige erfaringer, så er det en liten sjans for at han rir mindre.

 

Tror sikkert han er kjønnsmoden allerede, og hvis ikke er det like rundt hjørnet.

 

..blårøyk.... =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
fekk ein sim/herf kalv på herf ku baklengst idag kyr kalven vog 62 kg, 6 kalven med samme okse i år tyngste frå før 45 letteste 41 kua har hatt 4 kalver før, som kvige herf/herf 49 kg ikkje spessielt stor ku ka gjer henas kalver so tonge ?? drektighetstid??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage_1

Er nok individ forskjeller på hvor mye kua gir til kalven også, men er ikke tvil om at holdet på kuene er helt avgjørende. Har brukt samme oksen i 4 år på hoved flokken å han gir jamt over greie kalvinger. Men kuene er feiter i år en de pleier og være å det går mye tregere ja ! Fødselvekta er også en del høyere. Har ikke fin regna men snakker nok om en 5 til 8 kg. Fikk en kvige kalv på ei blandingsku på mandag og den veide 52 kg. (ch far) Mer en nok spør du meg !!

Så sjølv om det er flott med feite kyr må vi nok stikke fingeren i jorda og huske hva vi skal produsere ! Kalv ikke ku fett !! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...