Gå til innhold

beste kjøttferasen totalt sett?


Gjest

Anbefalte innlegg

Mange som stiller seg det spørsmålet om dagen i forbindelse med oppsatrt av ammekuproduskjon elelr overgang fra melk til ammeku? hav er den mest økonomiske rasen og starte med? tenker først å fremst på di tunge rasene da di lette ikke er fremtiden for spesialisert kjøttproduskjon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som stiller seg det spørsmålet om dagen i forbindelse med oppsatrt av ammekuproduskjon elelr overgang fra melk til ammeku? hav er den mest økonomiske rasen og starte med? tenker først å fremst på di tunge rasene da di lette ikke er fremtiden for spesialisert kjøttproduskjon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må du se hvilke ressurser du har på gården, tenker da spesielt på beitemuligheter og kvaliteten på beitene.

Tror ikke det er så lurt å konsekvent avvise de \&quot\;lette\&quot\; rasene uten videre. Kan faktisk hende at det er de som passer best på din gård, selv om de har litt lavere tilvekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Magne der. Har du god tilgang på gode beiter er vel uten tvil de tyngre rasene som gir best dekningsbidrag,men har du dårligere beiter/begrensede beitearealer er de lettere rasene å foretrekke mener jeg.Utrolig stor forskjell på hvordan de forskjellige rasene er til å utnytte beiter.Men som Magne sier: ressursene på den enkelte gård som avgjør hva som passer best.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette har jeg hørt og men mine erfaringer er att dette er en sannhet med modifikasjoner! HAr selv sett limosin dyr stå å spise lauv på trærne istedennfor fint kulturbeite, tror det er overvurdert att hereford å angus er no bedre beitedyr enn charole å limosin. samme hva slags resurser man har så gjir tyngre raser mer i pungen, tron nå jeg. men hvem av dem som er best er interesanngt håper det kommer noen gode innspill på det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv prøvd alle de vanlige rasene. Aberdeen og hereford er prima beite dyr , bedre enn tung rasene.Ok tilvekst , gode mor egenskaper.Aberdeen har skarpt gemytt , hereford erkoselige.Av de tunge vil jeg si at carolais er totalt best.Den gir god vekst , god klasse , fettfri , og godt lynne.Simmentaler vokser godt men mangler litt på klasse.Limousine gir mega bra slakt , men desverre er mange ustabile i lynne.Har også mindre grovfor opptak da de er smale over magen.Dette er mine erfaringer , og har selv havnet på hereford til slutt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved bruk av Charolais må ein tenkja på at den rasen har noko dårlegare sugerefleks, spes. rett etter fødsel. Viktig å få i nok råmjølk RETT etter fødsel!!!! Berre eit lite tips til trådstartar....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dexter:

For det første så går det ikke an å sammenligne Limousine og Charolais. Når det gjelder tilvekst så er Charolais, Blonde, Simmental de beste rasene. Faktisk, når jeg sammenligner tall fra vår Herefordbesetning med Limousine (tall fra testdysdjonen på Staur), så ligger våre dyr fullt på høyde med Limousinen. Men på klassifiseringen så scorer limousinen litt høyere.

Klart at alle rasene kan overleve i utmark, men skal man utnytte vekstpotensialet i de tunge rasene, så skal de fores sterkt og gjerne opp til 7-8 kg kraftfor pr. dag på det meste.

Vi slakter våre okser på mellom 16-18 mnd alder og de har da en slaktevekt på ca. 350 kg i snitt. Totalt kraftforforbruk er ca 400 kg.

Men: AlfaOmega for god tilvekst handler om at dyra har det godt. Tenker da på mat av god kvalitet, hus å komme inn i om vinteren-evt. tilgang til halm ute hvis de foretrekker å oppholde seg der div. renhold etc.

Kort og godt, så skal dyra passes ordentlig, og fullt på høyde med ei melkeku.

Er dessverre alt for mange med ammekyr som Overhodet ikke skulle hatt dyr !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Magne_1

Går bra her, ihverfall til nå. Fått 14 kalver så nå er det \&quot\;bare\&quot\; 20 igjen + en del fra melkekuene.

Har ikke brukt Anton i år, men bl.a Putin, Dice, Victor og så klart, Buster og Bamse. :)

 

Hadde ei gammel ku som gikk 10 mnd, men kalven var \&quot\;ikke\&quot\; mer enn 65 kg. Den ble imidlertid slått av ei Holsteinku som kom med kalv på 68 kg.

Ellers ligger kalvevektene fra 38-44 kg.

 

Hvilke navn bruker du på Besetningen din, så litt i kjøttfeavl, men er ikke helt sikker enda.

 

Ha en fortsatt go dag, og så kan vi jo oppdatere hverandre litt hvordan det går, er jo arti med kontakt med andre kjøttfebesetninger, og så kan man jo utveklse litt erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest viksen_1

har kun egen erfaring med hereford.kjempe kjekke dyr. men en kjenning av meg har en rase kalt piemontese. dette er noen skikkelige beist, nen de er rolige og snille. anbefaler alle som tenker på kjøttfe å besøke nettsiden hans:

www.piemontese.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
arti å lese! bur på gammel ku gård,det er ca 120 daa m beite her. bratt god jord men ikke langt ned til fjell så etter 4 uker uten regn er det brunt/dårlig vekst -hva slags rase kan anbefales til slike beiter og hvor mange?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...