Gå til innhold

slaktevekt på lam


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

 

Er det noen som kan svare på dette spørsmålet?

 

Hva er ca snittvekten på slaktelam i fra rasen norsk kvit sau?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kato823_1

Hei

 

Er det noen som kan svare på dette spørsmålet?

 

Hva er ca snittvekten på slaktelam i fra rasen norsk kvit sau?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage_1
Her hadde vi 21,5 i fjor, men så på årsrapporten at landsnittet havna på 19,5. Så ikke noe topp år for landet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne_1
Vektene varierer noe fra år til år, men pleier å ligge på rundt 20. Vel og merke for sauekontrollens medlemmer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonym

Hva er best av O og R plasse? Og hva er det som avgjør at mange villsaulam kommer i O klasse og ikkje ein annen.

Er det forresten noen som vet hva man ca. får for et villsaulam når man leverer det til slakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Klassifiseringa på sau og lam går etter disse bokstavene:

 

E.U.R.O.P

 

Såvidt jeg vet er det klassifisering på kjøttfylde, muskelutvikling, fettkvalitet og fordeling på dyret. Fyll gjerne inn om jeg har glemt noe her.

Grunnen til villsau kommer litt dårligere ut (eller kan gjøre det), er pga størrelsen. villsau er mindre enn f.eks dala. Men de kan gå ute hele året (innenfor visse rammer), lettere lamming. Dog er det vel en god del mindre i tilskudd for sauer som går ute hele året om jeg ikke tar helt feil.

Slaktprisene varierer jo en del, men regner du rundt 40,-/kg så er du vel ikke helt på jordet. 40 kr x 16 kg = 640,- for et lam på 16 kg slaktvekt. Understreker at det her er løst regnet da, men hvis du følger med på f.eks slakthuset.no og lignende så finner du avregningspriser for slakt til enhver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne_1

Villsau kommer mye dårligere ut enn NKS, blant annet pga at det er en rase med dårlig kjøttfylde, og at mange som har villsau driver veldig ekstensivt. Det vil si de tenker lite på avl og foring, og dyra går mye på sjølstyr. For mange tror at villsauen klarer seg helt alene, men som alle andre husdyr må den ha stellet sitt den også, hvis resultatet skal bli bra.

Villsaulam på 18 kilo hører med til sjeldenhetene. Snittvekta for alle raser unntatt villsaulam, var i 2011 på 18,39 i Nortura. Som regel ligger vekta på mellom 18,5 og noe over 19 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Er trudde villsauslakt var ettertrakta på grunn av smaken, og at det med det var bedre pris pr. kg og kom i ein egen klasse.

Og vil ikkje vekta på lamma øka og med det gje ein bedre pris vis eg gjer dei litt kraftfor gjennom sommeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...