Gå til innhold

økonomi større kvote???


Gjest

Anbefalte innlegg

noen som har någen formeininger koss økonomisk d vil ver å øke melkekvoten me 100 tonn i året? har i dag 115 tonn må kjøpe alt ekstra for, fott leie fjøs til ungdyr å kalv, et fjøs jeg hadde leid uansett pga. for lite plass.skal sette på alle okser også, har tidligere solgt di rundt 150 kg. trur d bler ett hart første år i innkjøp av kyr å kansje någen okser.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som har någen formeininger koss økonomisk d vil ver å øke melkekvoten me 100 tonn i året? har i dag 115 tonn må kjøpe alt ekstra for, fott leie fjøs til ungdyr å kalv, et fjøs jeg hadde leid uansett pga. for lite plass.skal sette på alle okser også, har tidligere solgt di rundt 150 kg. trur d bler ett hart første år i innkjøp av kyr å kansje någen okser.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola_Mjølkebonde_1

Først og fremst: hvor mye skal du betale for kvota? Med prisene som er i enkelte regioner så grenser det mot å kjøpe seg arbeid dersom man kjøper/leier mer kvote.

 

Dernest så kommer det jo an på hvor enkelt det er for deg å få tak i ekstra fôr, og til hvilken pris. Har du mulighet til fast leverandør? Hva skjer i et dårlig år med lite tilgang på fôr og høye priser (som østlandet i år kan få).

 

Og: mer fôr inn i fjøset = mer møkk ut. Går gjødselregnskapet i balanse?

 

Er melkefjøset stort nok så du ikke må gjøre dyre eller tungvindte tilpasninger her? (utviding, flytting av kyr etc).

 

Jeg vurderer også å øke, men ikke dersom jeg må jobbe mer for samme inntekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mest sannsynlig kjøper du deg bare mer arbeid. Men. Har du idag investert i kapasitet for en dobling av melkeproduksjon vil det være \&quot\;relativt god\&quot\; økonomi i å utnytte den kapasiteten. To fjøs er aldri en god løsning arbeidsmessig, litt avhengig av tilgjengelig arbeidskraft. Når du er ferdig med ett fjøsstell har du ett igjen. Når det begynner å skorte på tid og krefter da så er vegen kort til førstesida i avisa.

Likviditeten vil på kort sikt bli mer anstrengt da det koster å bygge opp buskap og kjøpe kvote. Tilgangen på grovfor er også et usikkerhetsmoment og krever langsiktige avtaler for at det ikke skal bli for stressende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...