Gå til innhold

potet til fôr


Gjest

Anbefalte innlegg

Me har vore litt uheldige og har nokre tonn frostskadde poteter på lager......

dersom me vil nytte dei til dyrefôr, bør/må dei raspast? kor mykje kan me gi pr dyr/dag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me har vore litt uheldige og har nokre tonn frostskadde poteter på lager......

dersom me vil nytte dei til dyrefôr, bør/må dei raspast? kor mykje kan me gi pr dyr/dag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Jeg var avløser for 25 år siden, og har glemt mye om fôring siden det. Jeg husker ikke mengdene. Men vi foret kyrne en del med poteter. Vi bare trillet det inn på forbrettet med trillebår. Kyrne var helt ville etter det i starten hver høst. Poteter så store som ei vanlig matpotet kan være farlige for glupske kyr, for de kan sette dem fast i svelget. Er de frostskadde så er de vel blitt myke og ikke så farlige.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei vær forsiktig med poteter til ungdyr.

Har gitt mye poteter til kyr som ikkje har vært raspa, ga det alltid oppå kraftforet eller i tom krybbe aldri problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Hvorfor skal du være forsiktig med poteter til ungdyr? Tåler de det dårligere? Vi brukte det bare til melkekyrne husker jeg, men jeg trodde det var for å få mere melk, og mere protein i melka. (Det får man vel ikke betalt for lengre, eller?)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på gården har vi fôra med poterter i mange år uten problemer, gir det kun til melkekyr og okser vi gir dem hele og de tygger dem i stykker før de svlges har jeg inntrykk av

gir bort mye til en nabo, han raspet dem tidligere men gir dem hele nå etter at raspa gikk istykker

Har ikke ville gitt poterter som har vært froset da disse blir som \&quot\;gummiballer\&quot\; og er vanskeligere og tygge istykker

Vi gir ca 4-5kg pr ku, tømmer det på fôrbrettet og fordeler etter beste evne..... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1
Poteter er et bra for det, men man bør være klar over at det har minus på PBV. Det beste er jo å raspe dem. Har man få dyr og dermed ikke håndterer så mye poteter så er det bare å trå i filler de største knollene på forbrettet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...