Gå til innhold

Kvigeoppdrett


Gjest

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring og/eller meninger rundt å drive kun med Kvigeoppdrett? Er det i det hele tatt noen som holder på med det og er det meninger rundt om det er "marked" for dette? Vil tro at mange mjølkebønder ønsker å gjøre oppdrett selv for å ha full kontroll på sin kommende mjølkeku, men jeg har også inntrykk av at enkelte kanskje kunne tenkt seg å få bort antall dyr som ikke mjølker, konsentrere seg spesielt om den rene mjølkeproduksjonen og benytte seg av muligheten til å kunne kjøpe kalveklare kviger når det trengs, evt. Sette bort kukalven til oppdrett og få den samme tilbake et par år senere med kalv. Hva slags økonomi vil det kunne være i en slik type drift? Undersøker ulike muligheter om dagen. Ønsker å drive med noe som er skikkelig og satse i hovedsak på en type produksjon, men samtidig ønsker jeg noe som er litt "enklere" å drive med enn mjølkeku. Takker på forhånd for svar og tanker rundt dette.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du får faste avtaler er det det beste.

Å kjøpe kvigekalv på spotmarkedet er omtrent ensbetydende med at du får det dårligste dyrematerialet. Men det er selvsagt mulig å reservere seg mot dyr uten sikker far, lav avlsverdi osv.

Økonomien er ikke all verden. Du får en del kostnader og mye tidsbruk knyttet til brunstobservasjon og inseminering på beite, og det er da du må få kalv i kviga for å kunne være sikker på å få til et kjapt salg på spotmarkedet.

Med fast mottaker stiller dette seg selvsagt annerledes.

Uten å ha finregnet vil jeg anslå at du har igjen en tusenlapp mer pr dyr enn å fore nrf-okser.

Db pr måned er en annen sak...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...