Gå til innhold

Hvor mange rundballer?


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest kato823_1

Hei

 

Er det noen her som kan hjelpe med med å si hvor mange runballer man må regne pr overvintret sau ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Enten må det være unormalt store rundballer eller så må det være en kort vinter. En sau kan ikke klare seg med 140 forenheter på en inneforingsperiode på 8 måneder uten at du vil få underforing.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sauabonde_1
1 FE pr sau pr dag stemmer ca... 140 FE pr rundball er nå heller dårleg, ikkje problem med rundt 200 om graset er fortørka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Kan vel ikke ha sauene inne i 8 mnd... de skal vere ute fra mai til nov, iallefall sør for Dovre...:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Her står sauene inne maks 6-7 mnd. Er det fint går dei ut og henter mat på vinteren og.....dei foretrekker faktisk det kontra stå inne. Og du bør klare 200 fem pr rundball. Da er det rundt en ball pr sau \;) Og det er ikke så stor forskjell om du bor lenger nord og har dei inne 8-9 mnd heller.......si litt over en ball da.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alex_1
Hvor i landet holder dere til når dere sier 8 mnd inne? Mine går fritt ut/inn og har nå vært ute og beita i ett par uker(sør i vest agder). De har tilgang på høy men vil heller være ute og beite nå.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
I Troms og Finnmark må stort sett vanlige sauer (ikke villsau) fores med høstet grovfor i 8 måneder, okt- mai. Her tror jeg det er svært sjelden at noen greier 200 Fe i en rundball. Trådstarter ønsket en pekepinn på hvor mange rundballer en vinterforet sau spiser. Her er det altså snakk om et gjennomsnitt. Jeg tror det kun er i svært begrensede områder av landet hvor en kan regne med et snitt på 200 fe/rundball. 140 er nok lavt for landet men 144 har vært benyttet som gjennomsnittstall i Troms. Hvis jeg tar totalt feil i min påstand så må noen gjerne dele sin kunnskap.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kato823_1

Nå avslører jeg sikker hvor lite erfaring jeg har når jeg spørr dette spørsmålet.

 

hva mener dere med 140 FE pr rundballe og 200 fem pr rundballe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Fe er forkortelsen for forenhet. en forenhet kan enklest defineres som energiinnholdet i en kilo bygg. Mener å huske at det skal være ca 1530 Kcal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pap_1

Ifølge min svoger som er saubonde regner han ca 1,5 rundball pr vinterfora sau gjennom inneforingsseongen her på innlandet i Nord-Norge.Men hva som er i en rundball varierer voldsomt alt etter om du har måttet presse i regnvær eller om du har fått fortørka gresset.

De rundballene som vi presser med den pressa vi har veier normalt mellom 700-800 kg og utifra foranalysene som jeg har sendt inn går det normalt mellom 4-6 kg for på en forenhet alt etter slåttetidspunkt og fortørkingsgrad.

En rundball fra årets slått kan da inneholde alt ifra 120-200 forenheter alt etter slåttetidspunkt.engas graskvalitet og fortørking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Eg haustar gammal graseng på Vestlandet. Har ikkje forprøver og veit ikkje meir om vekta på ballane enn at min JD 1140 utan frontvekter berre såvidt har vekt på framhjula når spydet er i ballen. Dei tre åra eg har halde på har eg fora ca 1,4-1,5 ballar pr. sau pr. innesesong. Då er sauene godt i hald når det nærmer seg lamming, utan anna enn berre nokre smaksprøver av kraftfor.

 

Ikkje ver flau for å spørre, kato823. Eg tolker deg slik at du er ny med sau, lurer på mykje og møter ord og omgrep som er nye. Eg har lært mykje på dette forumet, og meir spesielt om sau her: http://lindholtdata.no/Disku.aspx

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...