Gå til innhold

Råd om.....Insekt/Fluefanger -Elektrisk ...


xeobib

Anbefalte innlegg

Skal ha tak i ein elektrisk-insekt fanger til fjøs , type:lysrør m/strømførende gitter inni .

Vil gjerne ha råd om type modell og forhandler osv.

Ser at FK har ein Delaval-modell men den var litt vel høg pris på .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei!

 

Her på gården, har det vært brukt elektrisk fluefanger siden slutten av 80-tallet. Da ble det handlet Cri Cri-fluefanger hos Eik Landbruksenter og prisen var etter det jeg husker, over 3k ex. mva . Denne var laget i plast og fikk fort skader i opphengsfestene.

 

Etter et par-tre års bruk, kom min far til fjøset om morgenen og merket en veldig sviddlukt, samt at jordfeilbryteren var slått ut. Han oppdaget fort at halve toppen på fluefangeren var smeltet og taket over, var svartsvidd. Det som hindret en fjøsbrann den natta, var nok at det på den tiden, enda var eternitplater i fjøstaket.

 

Naboen hadde også handlet samme fluefella, noenlunde samtidig og etter denne hendelsen, sjekket han sin og fant ut den også viste tegn på kraftig varmgang.

 

Den store fluefangeren fra Delaval, i 100% syrefast stål, ble så handlet inn hos DeLavals servicemann og kostet en del mer enn den gamle Cri Cri-fangeren.. Dette er nok forgjengeren til fluefangeren du har linket til. Denne er særdeles solid og skikkelig laget.

 

I ettertid har vi handlet enda 3 identiske fluefangere. Erfaringsmessig viser det seg, at etter mange års drift inne i fjøset, må droslene til lysrørene skiftes. Dette er ingen stor operasjon og koster ikke mye penger. På fluefangeren som henger i melkerommet, har vi enda til gode å skifte annet enn rørene, selv etter mer enn 15 år bruk.

 

Jeg har ikke erfaring med hva som ellers finnes i markedet. Men jeg vil tro at Bole, Nessemaskin, Grene mfl. leverer slike. Men om jeg skulle ha handlet enda en, er det nærliggende å tro at det hadde blitt den du linker til.

 

Og for ordens skyld, har det ikke noe med gul/grønn-religiøsitet å gjøre, for selv om kraftforet kommer fra FK og melkeanlegget er fra Delaval her på gården, så kom gjødselen fra konkurrenten i år og traktoren er selvfølgelig rød....(:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei,

Blir skremt når eg ser blå lys i fjøs rundt om! Dette grunna vår erfaring med el.fluefanger, hadde ein i fjøset for mange år tilbake. Stod i full fyr og starta brann i fjøstaket, greidde å komme raskt til å fekk sløkt brannen, då eg var på tunet då det smalt....

Aldri om eg set inn noko sånt i fjøset meir!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 6170Turbo_1

Betenkeligt å høyra om sånne fangere som tar fyr.

 

Utan å henge ut blålys og andre, men meir som ei påminning: i apatater der ein regelrett brenner ihjel insekter, er det ekstra viktig med reinhold.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...