Gå til innhold

Sliter med å få økonomien til å gå opp..


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg startet opp med villsau for 5 år siden.

 

Kjøpte 15stk da, hadde låve, traktor og en del av gjerdene.

 

Har vel investert 50000kr i forskjellige ting.

Nå har jeg 70med stort og smått. Vil tippe at jeg kommer til å bruke ca 40,000kr på rundballer til vinter for og 5000 på kraffor, 2000kr på flåttmiddel osv og har satt av en pott på 13000kr til div( regnskapsfører,øremerker osv) det vil si at jeg jeg bruker ca 60,000 tusen i året + slitasje på utstyr kan jeg ikke helt se at dette kan bli en liten biintekt.

Er det noen andre her inne som har synspunkter på driften min og er det bare slik at det skal koste penger å drive med sau.. Får folk penger til overs??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beitebruker_1
Er ikke så veldig lukrativt uansett, men det kan se ut til at du kjøper mye for. Du kan forsøke å øke grovforavlingene. Snu enga ofte, og gjødsle godt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Ja jeg synes det begynner å bli veldig mye jobb med 70 stk + full jobb så vet ikke om jeg kan ha så veldig mange flere.

 

Har valgt å kjøpe alt foret for å spare maskin kostnadene. Kan ikke se at det kan lønne seg å kjøpe det selv for så lite..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein

Da vi hadde norsk kvit sau for noen år siden, regnet vi med litt over 1 rundball pr voksen. Disse gikk også ute i nord Rogaland så forholdene er vel ganske like. Tenker meg at vill sauene dine da burde klare seg med ca 70 rundballer. Da blir det en litt stiv pris om du betaler 40000 for 70 baller.

I tillegg brukte vi litt kraftfor under lamming og til de sauene som gikk med 3 lam. Det bør vel ikke være nødvendig å bruke kraftfor til villsauen, litt av vitsen er vel at de skal klare deg med beitene om sommeren og litt tilleggs for av silo om vinteren.

Poenget mitt er at villsauen leverer begrensede mengder med slakt, men klarer seg selv og krever lite tilskudd av mat. Dette gir lite inntekter men også lave utgifter.

Andre raser som bla NKS gir mye bedre slakt, men bør ha brukbare beiter, litt tilskudd av kraftfor og bedre oppfølging under lemming. Da får en litt høyere utgifter og mer arbeid men også bedre inntekt på slaktet.

 

I tillegg kommer jo tilskudd men det har jeg ikke satt meg inn i og kan ikke kommentere

 

Vi gikk i pluss på vår drift men mye er det ikke snakk om, for oss var det viktigere at beiter og jorder ble holdt og så fine ut.

 

Jostein

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Driver selv på heltid med villsau. Min erfarer at det er fult mulig å tjente penger på dem, særlig nå som tilskuddene er på lik linje med annen sau. Selv har eg 180 vf sauer, der halvparten går på kystlyngheier gjennom vinteren og resten blir foret med rundballer. Reagerer på en del av tallene du skriver, med tanke på at du har så få sauer. En villsau trenger blant annet en halv rundball gjennom vinteren (i Nordhordland ligger prisen pr. rundball på 400-500 kr om man velger på kjøpe inn for). Eg opplever at det som hjelper godt for økonomien i min drift er at eg har store areal med innmarksbeite (får 100,000 i arealtilskudd) og tilskuddet på slaktelam som er i klasse O+ eller bedre ( 500 kr pr lam * 180 lam = 90.000).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Ja har noe mye å gå på her ser jeg, kan nok gå ned på antall rundballer og kraffor.

 

Dette ble kun skrevet for å få litt hjelp, for har mange ganger tenkt at må ha litt igjen for alle de timene jeg legger ned, ikke bare at skogen blir fin.

 

Har inngjerdet et område på 80-100 mål, men regner ikke med at det kan kalles innenmarksbeite. Det er både grass og en del skog. Hva må gjøres for å få tilskudd på dette?

 

Og tror dere det er grunnlag for flere sau på beite??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Rydd mer beite, sjekk rundt deg om det er gjengrodde områder , gamle beiter osv som kan gjerdes inn. Hva angår ditt beite så rydd litt mer skog, evnt gjødsle på litt, eller svi av, dette vil gjøre at det blir mer gress. Har selv noen sauer, men er øyer de går på hele året, har 330 dekar men det vises ikke engang at de beiter, kunne hatt mange flere.

Om du kan ha flere sauer må du se Ann på hvordan beitetrykk og slaktevekter er. Forer du på sommers tid også? Foringen kan du prøve å tenke over hvis du bruker mye, gi de mindre i gangen, eller for dem på en måte så det blir mindre svinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg driver også med villsau i Aust-Agder. Skal ha 55 stk til vinteren. Forventer å bruke 30 rundballer. Har ballene stående og bare kutter hull i de noe som medfører veldig mye svinn av grass.

Er det noen som har bedre måter å gjøre dette på for at det ikke blir så mye svinn??

 

Jeg kjøper disse ballene for 500kr pr.stk så dette er den største utgiftene jeg har. Gir minimalt med kraffor. Har inne gjerdet ca. 70 mål.

 

Synes det er mye jobb og jeg sitter ikke igjen med noe særlig med penger..så noe feil gjør jeg nok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Vis du har 70 mål beite område de går på sommer og vinter. Er ikke det mye. Hjelpe på viss alt grønt frodig grass.,

 

Å ha økonomi i sauhold og speielt med villsau. Er kunsten å la sauen hente mest mulg mat selv fra markå. Du for ikke ikke billigere foringenheter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det ligger et enkelt regneark for dekningsbidrag her: http://www.nsg.no/tronderlam-2015/tronderlam-2015-article1977-1084.html

Det er mulig det ligger inne noen feil forutsetninger (bl.a på tilskudd) som gjør at det blir småfeil i regnearket, men hvis du legger inn fra regnskapet og bruker litt skjønn på resten skal du klare å finne dekningsbidrag pr. vfs. Da har du litt å styre etter. (Det står hvilke kontonummer i regnskapet som skal summeres inn i hvert felt i regnearket)

 

Generelt sett vil jeg si du har et kostnadsbilde som ligger høyt selv om du hadde drevet med en av de intensive rasene (bl.a NKS), og hvis du har normale slakteresultat for villsau skjønner jeg at økonomien blir dårlig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...