Gå til innhold

Ung og har lyst til å bli bonde. Hjelp


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei jeg er en gutt på snart 18 år som sluttet skolen etter ungdomsskolen fordi jeg ikke evnet eller motivasjon til å forsette på skolen. ( hadde nok lese og lærevansker). Nå jobber jeg litt rundt hos forskjellige firma har stor arbeidslyst, men går med en drøm om å drive gård..

 

Bor på Sørlandet og kan overta min bestemors gård med 800 mål skog og ca 30 mål meg gammel innmark. Har det er en gammel låve i ok stand.. Har ikke allverden med penger å legg i dette.

 

Er det noen som har gjort dette selv og hva driver dere med?? Eller hva ville dere annbefalle meg å starte med som en 40/60 jobb?? Hvor stor besetning må jeg ha osv..

På forhånd takk hilsen ung mann som drømmer om å bli bonde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg jobber 70% jobb og driver gård på si. Er riktig nok 58 år så det er nok litt lettere økonomisk for meg..

 

Men jeg har 45 vinterfora farget spelsau og 6-8 Dexter som jeg får kalv på og selger eller sender til slakt.

Litt jobb med de på vinteren men de liker seg ute hele året. Lemminga er det mest jobb men det går stort sett veldig greit.

Har ingen for selv så det er den store utgiftene i tillegg til traktor, strøm og vanelig vedlikehold. Holder gården veldig fin med disse dyrene og sitter nok igjen med 100-150 tusen i året med inntekt og de støttene jeg får..

Så jeg ville ha prøvd for det er mulig vist man vil og et litt sparsom i driften.

 

Vist du prøver deg lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gomo_1

Er det tømmerskog du kan hogge å tjene en slant på?

Er det mulig å ta ut skog å dyrke opp noe?

Har du lyst så kjør på!!

Finn ut om det er marked for å leiekjøre med en ok traktor hos andre bønder i omerådet.

Finnes det brøyting du kan ta?

Hør med kommune og store senter, og andre eiendommer.

Kansje kan du lease en traktor og betale leasinga og 20% lønn med leiekjøring..

Å komme seg ut i blandt andre bønder åpner dører, du treffer folk du Kan lære av og kansje også sammarbeide med.

Har du mulighet så start ned noe du synes virker interessant, kansje skotsk høylandsfe som går ute i et inngjerdet omeråde i skogen heke pret.

Med et lite &quot\;skur&quot\; de kan gå inn i og som du har forhekk og vann i.

Så kan du ha noen sauer i det gammle uthuset.

20 storfe og 50sauer, noe leiekjøring og litt arbeid hos andre så har du lønn.

Så tar du en innvestering av gangen, og bygger deg opp sammtidig som du lærer mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei og takk for svara så langt.

Dexter høres gøy ut, men lurer litt hva det er å hente på det pr ku i året??

Og så lurer jeg litt på for mengden vinterstid hvor mye spiser de??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Begynn med å bruk så lite penger som mulig, og tjen så mange som mulig.

 

Kan du forpakte arealet/bygninger i noen år først? (med mindre du får den gratis da).

 

Kan du hugge skog, lage ved og selge dette lokalt? (leie vedmaskin)

 

Er det marked for grønnsaker, og kan du dyrke mange forskjellige grønnsaker i liten (og arbeidsintensiv) skala, men med et lite kapitalbehov i starten?

 

Kan du lage campingplass, leirskole, utskille hyttetomter? (minst 5 år før du får noen penger igjen, kanskje 15 - men utgifter med en gang).

 

Som nevnt over. Kjøre traktor. Men da må du kanskje ut med 500.000 + du burde ha noen redskaper... Med mindre du kun stiller med deg selv og traktoren til disposisjon..

 

Men da må du kjøre ganske mange timer om året for å betale traktoren.

 

Jeg tror bare du må finne ut av hva det er behov for i din region. Om ingen driver med dyr er det dumt å investere i gylletankvogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen

Jeg er en produsent av stålbygg i Polen. Vi har veldig gode priser. Ta kontakt hexagon.poland@gmail.com hvis det er noen som er interessert i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

hei. Jeg heter Magnus hage Larsen og jeg har en drøm om å bli bonde jeg er 21 år gammel bor ikke på gård bor i Slemmestad i Buskerud jeg har jobbet med sauer griser og kuer det er kuer jeg vil jobbe med men trenger litt tips til hvor jeg burde starte med å hvem jeg bør Kontakte hilsen fra Magnus hage Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er her er ikke umulig. Husk det tar mange år fra du starter til du er i en fase der du trjener penger. Start med 10 sau og en vær. Om mulig la dem gå på innmark beite noen år til du begynner å få antall. Husk det er mye som skal bygges opp fra areal til traktor osv osv. Sett deg et mål. Men du må regne med en periode på 5-7 år med hardt arbeid om du ikke skal belåne deg til pipa. Lykke til 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...