Gå til innhold

Mask til mjølkekyr og ungdyr


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

Me har i mange år fora med mask. Problemet har i sommar vore sporar i mjølka, har ikkje vore plaga med det før. Saka er at no tek dei prøver kvar veke heile sommaren, hadde då 4 prøvar dei fann sporar. Er det andre her som har liknande erfaringar, evt. råd kva som må til for at masken skal halde seg bra ei veke om sommaren?

Hadde og vore interresant å vita kva de betaler for mask, me betaler stort sett 2,40 pr. fem. levert på gard.(20 + 10 til transport pr. 100 liter)

 

Forar og med brød, kva kan ein betale for brød pr. kg levert?

 

Kunne og vera interresant kva type kraftfor ein då evt. kan erstatte desse formidla med, om det vert for dyrt.

 

Nokon som har erfaringar, tankar om dette?

Svært taksameter for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SirLeonora_1

Vi har vurdert å begynne med mask, men er litt skeptiske til melkekvalitet og leveringsstabilitet.

Av andre alternative for er det alltids noe å få tak i her på østlandet, men det MÅ være stabile leveranser HELE tia. Stabilitet er det eneste som gjelder i melkeproduksjon..

Og jo takk\; sporer kjenner vi til her i år, for første gang på flere tiår.

Det er snart umulig å komme unna prøver og med mjølkerobot er sporer et kjempeproblem. Vi kommer til å gå bort fra raking og &quot\;tilbake&quot\; til gamledager og urørt streng. Kostnadene og risiko ved sporer er for høy. Tror sommerværet har spilt oss alle ett puss.

 

Vi har fullforblander, og jeg er overbevist om at det beste er å kjøpe rene, gode råvarer fra FK, norgesfor,fiskå, m.fl.

Med rene råvarer mener jeg f.eks knust bygg, roepellets, ren soya og riktige mineraler. Prisene på råvarer er lave ifht. hva du får betalt for det du høster. Knust bygg fra FK koster 2,65, bygg levert i des har oppgjørspris 2,66...

Dette er enkle,trygge varer i motsetning til alternative varer som er tungvinte å handtere. Ring din konsulent og be om et møte.

 

Det er hard konkurranse mellom aktørene. Jeg tror de beregner seg gode marginer for å blande sine forskjellige slag. Råvarene derimot har fastsatte eller konkurranseutsatte priser og krever ikke arbeid, derfor får bøndene &quot\;riktig&quot\; pris.

Toppblandinga til FK koster omlag 4kr/kg. Siste soyalass kostet 4,5 kr/kg levert på gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har foret med mask i mange år, men for et par år siden begynte jeg å få problemer med sporer (Bacillus Cereus) (For øvrig ikke den samme som kommer fra jordinnblanding i surfor)

 

Som &quot\;vanlig&quot\; får mask alltid skylda når noe er galt med melkekvaliteten... Etter å ha forsøkt flere forskjellige tiltak i år, har jeg mer eller mindre sluttet å bruke det til melkekuene. Det har virket, og sporeproblemet er nå helt borte.

Kuene får nå bare litt de gangene jeg får mask - men bare helt fersk, resten går til ungdyra.

 

Det har blitt tatt prøver av masken, og i fersk mask er det lite sporer. Den teorien vi har endt opp på er at alle andre bakterier i hovedsak er drept i oppvarmingen, men ikke Bacillus Cereus. Når temperaturen går ned, får denne ideelle vekstvilkår, og formerer seg voldsomt, også i den delen av masken som ser helt fin ut. Deretter blir det en ny oppformering/oppkonsentrering i fordøyelsen til kua, som gir et voldsomt nivå i gjødsel. Det er dette som - til tross for god rengjøring i roboten blir med i melka.

 

Det er synd at masken gir slike konsekvenser, for det er et flott fôr sammen med tidlig slått gras og f.eks mais-surfor. Det jobbes med å finne muligheter for tilsetningsstoff som kan ta kverken på sporene, men foreløpig har vi ikke funnet noen tilfredsstillende løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit par ting:

BC sporer har og sin opprinning i jord/vatn. Så har du mange smørsyresporer frå jordinnblanding, kan du og ha høgt nivå med BC sporer i föret.

Erfaringa tilseier at konservering av mask ikkje er nokk for å gjere mask til eit problemfritt fôr med hensyn til BC sporer og særlig robotmjølking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Anonym
Jeg er interessert i mer informasjon fra Rådgiver i Tine på det med at konservering ikke nødvendigvis har noen effekt. Tenker da på hvordan den er gjort og med hva, som ga varierende effekt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...