Gå til innhold

Jekketalje til å stramme nettinggjerde


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg setter opp noe nettinggjerder for sau. Jeg skal bestille meg et par jekketaljer til å stramme nettingen mot traktoren. Det bør holde med en helt enkel jekketalje med kapasitet på 1 tonn?

 

Noen med erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billy_the_kid_1
Det holder. Du kan tre ei stålstang flettvis gjennom gjerde fra topp til bunn. Fest et tau oppe og nede og dra i midten. Eller bedre fest ein froskekjeft til nette opp og ein nede og bruk to taljer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte jekkestropper, en oppe og en nede, da de lå laglig til når jeg skulle starte med gjerdet. Funker som bare det, så lenge det ikke er altfor mange svinger. Nettingen ble i alle fall stram. Der jeg ikke fikk justert traktoren brukte jeg bare en stolpe å stramme mot. Så jeg slår et slag for kreative løsninger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar. Jeg har noen lastestropper, men det blir litt mer luksus med jekketalje når avstanden mellom traktor og gjerdet er kort.

 

Planen nå var å legge gjerde mellom 2 stk 2x4 skrudd sammen med bolter for som feste for wiren, men froskekjeft ser jo veldig enkelt ut.

 

Jeg hadde egentlig tenkt å bruke grippe, men ser ikke helt hvordan jeg får brukt disse enkelt. Jeg får jo ikke løst de opp etter jeg har lagt press på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med Gripple er jo at de skal brukes i stedet for å knytte/tvinne strengene (de tykke i topp og bunn -de tynne imellom tvinner man uansett sammen for hånd etterpå) sammen ved skjøter av nettingen, eventuelt i en bukt rundt ende/hjørnestolpe. Det har aldri vært meningen at disse skal (kunne) fjernes igjen etter at gjerdet er satt opp og strammet...

 

Prisen for et par Grippler pr nettinglengde (50 eller 100 meter), og ved hjørner og grinder er nokså ubetydelig i forhold til prisen på selve nettingen og stolpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at gripple er glimrende til selve festingen, men det er jo begrenset med stramming man får gjort akkurat der.

 

Takk for glimrende tips om nessemaskin, den var mye rimeligere enn alle andre jeg har sett.

 

Man blir jo alltid fristet av dette utstyret. På nessemaskin ser jeg at de har den proffe utgaven av to sammenboltede 2x4:

 

http://www.nessemaskin.no/shop_files/shop_popup.php?Artikkelnr=144-110

 

De bruker en slik her:

 

 

Det er fristende å gå for en slik nettingholder, men jeg ser for meg at to froskekjefter kan være mer fleksibelt og like bra.

 

Det er fristende å prøve denne, men jeg ser for meg at froskekjeften

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror omtrent aldri jeg har hatt behov for å stramme mer (med verktøy) enn de ca. 30 cm det blir med en &quot\;løs&quot\; rute i hver ende av hver netting som skjøtes. Og skulle det faktisk være nødvendig, så kan man fremdeles klippe bort en loddrett tråd eller to ( klipper du med sideavbiter helt inntil topp/bunntråden, så går den fint gjennom), og få mer rom å gå på.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...