Gå til innhold

Hva får bonden for storfe til slakt?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg lurer veldig på dette; hva får bonden pr kg totalt (brutto, med alle tilskudd osv) når han lever storfe til slakt?

Vanlig storfe-ikke noe kjøttfe, økologisk osv.

 

Har bonden lov å ta hele og halve slakt i retur og selge?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1

Som Same sier så er det veldig mange variabler i det regnestykket, det blir omtrent som å spørre hvor lang en strikk er. Jeg antar at flere har betingelsene liggende ute på nett, her er betingelsene hos Røros Slakteri som jeg er mest kjent med

http://rorosslakt.no/index.php/ct-menu-item-5

Prisen avgjøres av hvordan dyret blir klassifisert, i tillegg er det en mengde tillegg/trekk som har med både kvaliteten på slaktet å gjøre, samt f.eks. hvor mange dyr som leveres på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det er mye som spiller inn ja. Men skjønner ikke helt hva alle disse tallene ender opp i til slutt.

 

Spør på en annen måte da\; om du skulle selge meg en storfekalv\; hva skulle du hatt pr kg?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig NRF okse, si 13000 pluss mva da... Veldig vanskelig å si men 13 kan da stemme litt.. Distriktstilskudd har mye å si, altså hvor en bor i landet(heldigvis).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar!

 

 

Nå lurer jeg på hva som er normal slaktevekt for en oksekalv? Når jeg kikker på de anslår jeg 70-80kg, men google sier jeg på bærtur:-)

Avhenger jo så klart av når de slaktes, når er det optimalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...