Gå til innhold

Slåmaskin - igjen


Rune

Anbefalte innlegg

Har planer om å bytte ut min gamle JF 2,8 meter med en ny maskin.

Tenker på en 3 - 3,2 metersmaskin med senterdrag. Denne skal brukes sammen med en Orkel 1260 presse og en Serigstad multikutter. Vet at maskinen er for bred for Multikutteren men tenker å slå smalere så lenge jeg har multikutteren.

Her i området tenker jeg å handle hos FK/Eikmaskin , AK maskin eller LMB i prioritert rekkefølge av forhandlere (Avstand).

Er også avhengig av å kunne kjøre maskinen på 540 omdreininger, går dette på sentermaskiner?

Hva bør jeg velge ut fra disse kriteriene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Skal kjøpe ny slåmaskin til neste år og kommer til å velge JF 3202 med senterdrag. Pøttinger er nok også veldig god, men har jo et dårlig utbygd forhandlernett. Eller, kanskje man skulle kjøpe JF sin nye butterfly på 14.60 meter, hmmm :-))

Lurt av deg å velge senterdrag.

Tror selv at 3.2 m blir i meste laget for MK, men kommer jo an på hvor mye gress du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Har selv bare gode erfaringer med å kjøre multikutter etter 3-meters slåmaskin (sentermontert Kuhn). Så klart må man ned på farta, men jeg synes og kuttelengda er kortere enn etter ei 2-meters maskin.

 

Jeg legger inn et godt ord for Elho jeg Rune. Riktignok selges den av den forhandleren som du prioriterer sist, men for å være litt vel stor i kjeften - han har du ikke bruk for annet enn ved årlig service. Uansett, jeg har kjørt MASSE med en 94-modell Elho 2,4 slep, og det er ei utrolig solid maskin som det aldri har vært noe tull med - og den begynner nok å ha passert 10.000 mål slått nå. Helt klart maskiner som har gått mer, men det er ikke gjort noe annet på omtalte finne enn vanlige servicer. Og dessuten liker jeg slåtteresultatet fra den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte i år er ei Taarup maskin 4232 CT med breispreding. Bytten inn ei JF GMS 3200 FLEX. For å si noe her. Taarupen er mye lettere, enn JFen som merkes og den slår mye finere. Det nye løfte systemet er suvurent og den har stål knekker imotsetning til JF. Det er lett å justere stubbehøyde og knivsystemet på slåmaskina er fint. Her kan du bare snu kniven og skru den fast igjen eller bruke hurtigsystemet om du kjøper med det. På JFen måtte du flytte knivene for å utnytte andre siden av knivene. Bare for å nevne noe. En som kjøpte en ny JF 3202 som er konkurent. Det så ikke ut etter han, stubbehøyden var rett instilt, men det ble \&quot\;hårete\&quot\; etter han.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Skivebjelken på JF 2800 TS er produsert av Kuhn Kjøpte en sammen med en naboen i 2000 og slår vel 2500 da pr år til sammen. Veldig slitesterk maskin. Eneste problem er forhandleren i vårt distrikt etter at Ak overtok etter Fk. Makan til knøvling. Måtte bytte et hjullager som sviktet i 2. slåtten etter å ha bestilt etter delekatalogen oppgitt alle nummer riktig kom det neste dag deler med post over natt og til og med noen av dem med flyfrakt fra Danmark og med budbil fra flyplass til meg og ingen av delene var rett pga feil i datasystemet hos Ak. Greit nok, men at det skulle ta 16 dager før de riktige delene var på plass er for dårlig!!! Vi vurderer også å bytte maskinen til neste sesong og faller nok på samme valg som deg Rune. Forhandler har veldig stor betydning og ut fra det burde vi nok velge Kuhn, men med 3 m transportbredde og 3,2 arbeidsbredde og smale broer å passere blir det nok Taarup.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...