Gå til innhold

2 kobipresser,eller en kombipresse og en stor rive.


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Johan_Dag_1

Jeg vurdere faktisk å kjøpe rive. Jeg har sannsynligvis en avtale med Claas forhandleren om at han tar inn en demo rive som jeg kjøper når jeg er overbevist.

Kv hvorfor skal du selge din rive? Vet du om de nye rivene til claas er mye bedre enn de gammle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Johan: Vuderer å selge den fordi den er snart 8 år gammel, og den har ikke sving på bakhjulene. Det er vel de viktigste. Når jeg driver som entrepenør, er det mange krnoglete plasser jeg ska sving inn til osv. Men rotorne er knall gode, plukker bra : )

 

De nye Claas rivene så bra ut, må jo selvfølgelig se på dem i virkeligheten før jeg kan si noe helt konkret. Du kan se video på Claas Busstop og mye info om claas sine nyheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri fått en klage på jord i ballene. Men det går ann å kjøre 10-13km/t uten tvil. Er ikke så mye stein her heller da. Da ligger der i skårer, er passe flatt og passe med gras. Skåren er fin og inneholder ikke jord.

 

TG: Kan jo ikke løfte riven for mye heller, da legger den jo igjen gras. For lavt plukker den grasrota med jord. Må finne et punkt der den fungerer. Men det er på det forteste 13 km/t og ligger på 11-12 ellers. gj.snitt blir slik ca 12 da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan_Dag_1

Nå blir det mye mas her. Når jeg ser på Claas sin frontmonterte slåmaskin virker det ikke som denne kan breispre, eller blir dette gjort for å ikke kjøre på gresset? Kan frontmonterte maskiner breispre?

TG vet du vilken prisleie Butterfly maskinene ligger i?

Det blir nesten tilbakeskritt å få fra slep til 3punkt maskin. Når jeg solgte min gamle 3 meter 3 punkt tenkte jeg aldri mer. erfaringene mine tilsier at 3 punkt maskinene bare blir rundt 3 år for da er de så slarkete i opphhenget bak.

 

Jeg tviler ikke på at en rive har stor kappasitet Med en hastighet på 10 km og arbeidsbredde på 8 meter blir dette teoretisk 80 dekar i timen. Da burde man vel greit klare rundt 50 dekar i tmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan, er enig med deg. Har selv aldri eid en løftemaskin. Men har prøvd det, for mange år siden. Liker det ikke. Nå som jeg kjører rive, har jeg vudert en 4.80 maskin bak med brei spreding. Men det ble ikke forige gang jeg handlet. Er meget fornøyd med maskinen jeg kjører nå.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en JF, som slo 2 stk 2.40 m skårer. Om man breisprer og bruker rive, er det ikke noe problem : )

 

Nå kjører jeg taarup som jeg kjøpte før sesongen i år. Den jeg byttet hadde jeg kjøpt av FK, en av de siste JF maskinene, det var et røverkjøp. Husker ikke moden. Men det var det året ff begynte med taarup. Jeg slo til meg slev rundt 30000 baller med den + til noen større bønder som leide meg til å slå til deres snittere. Bytter ikke før det er nødvendig : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan_Dag_1
Takk for dette tipset kv! Nå har jeg noe å tenke på! Skulle likt å vist prisen, men garantert dyr. Denne slåmaskinen og en stor rive da hadde jeg hatt det fint:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bli en høy pris, men en rive kjører du i 6-8 år kanskje. Totaløkonomien som teller. Om du setter deg ned å regner på pris, diesel, traktor størelse osvosv. tror jeg det lønner seg med en sånn maskin i stede for en front og en bak eller en bak bare. Jeg hadde kjørt butterfly om jeg kunne. Men det blir for stort her.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaring med Fransgård sin frontmonterte hydrauliske rive? Har en valtra xm 150 med leddstyring og orkel agronic 1260 og ser for meg at denne riva kunne egne seg godt for å øke kapasiteten og redusere kjøringen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nevne at Forsentralen i Steinkjer, som også forhandler Müting beitepussere selger frontrive som er produsert i Frankrike. Ser mer solid ut en Fransgård sin, og så har den hydr.drift.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...