Jump to content

2 kobipresser,eller en kombipresse og en stor rive.

Guest

Recommended Posts

Guest ottar_1

Johan Dag: Om du kunne breispreidd, spelar det jo ingen rolle om slåmaskina er to eller fire meter brei, riva tar så mykje som det passar seg.

Det er ikkje muleg å bygge om slåmaskina, da? Skulle tru at ei anna plate bak med nokre styrevenger fiksar biffen, men eg kjenner ikkje denne maskina særleg godt.

Når det gjeld val av river: Eg har ikkje peiling, men alle store produsentar har jo river, også Kverneland og Kuhn, i tillegg til alle som er nemnt før. Nokon som har erfaringar med desse?

Meiner også at det var ei sak om ei \&quot\;dobbeltinda\&quot\; rive som eg trur Borg landbruksmaskiner importerer, i Bedre G. for ei stund sidan. Denne skulle vistnok jobbe raskare og få med seg meir. Andre som kjenner den?

• Replies 61
  • Created
  • Last Reply
Hvem selger Krone og Pöttinger? Ser jo at eik selger Pöttinger avlesser vogner. Men en som er impotør av McHale skal ha hatt Pöttinger slåmaskin her på møre.

Hej Alle sammen

Jeg vil gerne svare nogle af jeres indlæg, der vedrøre Pöttinger.

Indlæg af TG den 31.10.2007

vedr. rotor river Krone/Pöttinger

Det er klart at skåret bliver mere ujævnt når hastigheden øges - dette mener jeg skal justeres væk - kontakt mig

Hej Alle sammen

Jeg vil gerne svare nogle af jeres indlæg, der vedrøre Pöttinger.

Indlæg af TG den 31.10.2007

vedr. rotor river Krone/Pöttinger

Det er klart at skåret bliver mere ujævnt når hastigheden øges - dette mener jeg skal justeres væk - kontakt mig

Hej Igen - undskyld dobbelt indlæget

ËIK Centret har eneforhandling af Pöttinger læssevogne i Norge

Resten af vores græsprogram sælges af forskellige områdeforhandlere - Det Norske marked er under opbygning, vi har derfor kun 6-7 forhandlere i Norge nogle af dem er Mc Hale forhandler, men vi har også andre - vi vil opdatere vores hjemmeside i fremtiden på www.poettinger.at med et link til de danske/norske sider, der vil vores forhandlere net i norge blive lagt op under kontakter/Norge, dette skulle virke om ca. 14 dage.

Guest Jostein
Heisann. Vi holder til på vestlandet og presser med kombipresse. Vi bruker rive på det meste av 2-3 slått men da etter 2,6 meter slåmaskin. Her raker vi sammen det anntallet skårer som passer, fra 2 til 4. Men hvis det blir for mye i skåren går vinninga opp i spinninga da pressa må senke farten for at ballene ikke skal bli alt for løse. Ballen bak må jo også være ferdig pakket før du kan vippe ny ball bak uansett. Så riva er flott på små og trange plasser hvor vi kan samle og \&quot\;rydde\&quot\; før pressa kommer. Samt på steder med veldig lite gress. Hvis du har masse kjøring mellom teigene vil det jo alikevel vær en vurdering om det svarer økonomisk seg i hvert enkelt tilfelle. Hos oss går alt på timen både presse, slåmaskin og rive. Vi vil neste år satse på slåmaskin med belte, for å spare mye tom kjøring og en traktor.

Guest Jan_Eirik_1

Vil bare komentere det med slåmaskin med belte, kjappeste vei til mugg i ballen fikk vi høre.

Tørt øverst og bløtt inni strengen gir en lag på lag effekt i ballen, noe som logisk nok øker faren for mugg... Derfor er nok breispredning og raking beste metoden for rask og jevn fortørk! Samt at etter band vil man ikke få jevn streng annet enn på helt flate jorder ujevn avstand mellom den første strengen og slåmaskina ved ujevnt og bratt terreng!! Man greier ikke justere fart på belte sånn at dette kompenseres 100%....

Slåmasikin med belte er fortid, slåmaskin med breispreding og river er fremtid.

Ser entrepenører som dropper ut band her, det koster nesten like mye med band som med rive.

Guest Magne_1
Kanskje litt ved siden av dette her. Men er jo emig i at det er en fordel med breispredning når man skal presse rundballer og til dels ved bruk av lessevogn. Men ved bruk av snittevogn har det mindre betydning om at skårene er tørre øverst og litt mer fuktig nederst da gresset blir blandet gjennom snitteren. Dermed kan man faktisk spare en arbeidsoppgave uten at det går ut over kvaliteten. Med andre ord- enda en god grunn til å satse på Snitter/snittevogn og plansilo istedet for rundballer.

Guest Johan_Dag_1
TG og kv Jeg skjønner ikke hvorfor det vil lønne seg med rive i mitt tilfelle. Den turen jeg må ta med riven sparer jeg inn på pressa. det vet jeg, men når jeg presser en streng med 8 meter i må jeg sannsynligvis halvere farten. Ett eksempel. Nå i høst presset jeg 3 slåtten for en kunde ca 180 dekar fordelt på ca 14 jorder på 7 timer uten ranking. Tror dere da jeg hadde tjent på en tur med riva? Ikke jeg.

Tør jeg spørre hvor mange baller?

Du vil få et sjåkk når du prøver det. Du tar de små og kronglette markene på samme tid som de store omtrent. Var meget skeptisk selv. Ville heller ha 2 presser. Noe vi hadde en tid. Men det blir så mye ekstra velikehold, du må også han en traktor til, en mye større og dyrere enn hvis du skulle kjøre rive.

Du klarer 30 baller greit, flere om du vil, men du klarer det samme på de små markene. Vi presset det siste her for en liten stund siden, gresset var blitt litt gult, smått og ekkelt å plukke, små fuktig. Men med rive gikk det på kort tid.

Du må rett og slett bare prøve.

Om du ikke blir overbevist av oss, ta kontakt med en forhandler. Få dem til å kjøpe en demo, om de ikke allerede har.

Vå nermeste A-K forhandler hadde solgt lite river, samt FK og andre bedrifter. Men A-K tok fatt i det. Bestilte en mindre JF rive med 2 rotorer og dro runt til entrepenørene og kjøte for å overbevise. Alle ble overbevist, vi hadde jo rive fra før. Har hørt at en har oppgradert maskinparken med rive.

Du kan jo lese i Aktuelt Nå fra Fk der tretrins høsting er tingen.

Du velger selv, men en presse til på 5500 ball i sesongen er RÅ flott og unyttig.

Du raker en mark på utrolig kort tid, og du kjører med pressa saktere selfølgelig, men så blir det ball mye fortere og du kjører en gang i stede for 3 ganger. Klart du sparer tid. Bare for å nevnne noe, det er mye mer behagelig å presse etter det er raket og det går mindre utover pickup og presse. Hvis det er lite gras må du jo øke farten, legge pickupen godt ned for å få god nåkk kutting må man jo han en hvis fart på lite gras. Dette ved 2 og 3 slått. Du blir ikke like klar og utstyret blir heller ikke så forferdelig utsatt.

Blir ikke kjørt en skår med meg uten at det er raket, omtrent. Det er så en nedtur å kjøre når det ikke er det.

En storbonde som har en Uniwrap leide oss til raking på noe 2 slått sent pga vær. Kjøre ca 300 mål på den dagen og de ringte like gjærne dagen etterpå og bestile raking for hele 1 og 2 slåtten neste år. Ca 800 mål.

Guest Johan_Dag_1

Synd at det er for sent til å prøve rive iår. Jeg får se hva jeg gjør. Jeg glemte å si at på de 180 målene var det bare 95 baller.

Jeg må bare rette litt på deg kv. Jeg sparer egentlig ingen turer når jeg legger 2x4 m i en 8 m ranke, men timeprisen på ei rive er jo lavere enn på pressa.

Det er sannsynligvis lite eller ingenting marked for leiekjøring med ei rive her. Dette vil sannsynligvis ende med ingen mulighet for fakturering på jobben som riven gjør. Forstår jeg dere rett så kan jeg øke kappasiteten på pressa med 2-3000 baller i året? jeg er enda ikke overbevist om den økonomiske gevinsten, men hadde jeg kunne breispre hadde jeg nok sett ett potensial med ei riva.

Om du legg 2 stk på 4 m ja. Kan og legg 3x4?

Men alt i alt ditt valg, og du står på ditt. Gjør det du mener er best for deg og din bedrift. Og d koster ca 5000 for et breispreding kanskje mer. Bare å bygge på. Fort gjort på Taarup og er vel \&quot\;alla\&quot\; samme på Kuhn : )

Guest Johan_Dag_1
Hadde jeg kunne ettermonter brispredning hadde jeg gjort det med en gang. På Alterna 400 er det to bjelker som ligner en brøyteplog, hver har sin crimper som hiver mot hverandre. Det som gjør denne slåmaskinen så spesiell er at under transort så er den bare 2,5 meter og den stilles om på 20 sekunder.

Guest Johan_Dag_1

TG. Jeg går på ballepris i gjennomsnitt 110 pr ball lagt på jordet. Jeg er enig i at dette er alt for dårlig med 95 på 7 timer,men poenget var antall dekar på 7 timer fordelt på 14 jorder inkludert 2 mil veikjøring.

gjenomsnittet ligger på 21,5 ball pr time PTOen har gått \&quot\;tatt ut fra Communicatoren\&quot\; opp til 25-30 pr time går også greit på større jorder. De jordene som drar ned gj.snittet tviler jeg på at en rive ville vert så gunstig. Kuppert og bratt.

En normal arbeidsdag med 1 og 2 slått ligger omkring 200 Starter da ca kl: 10 på formidagen og slutter rundt kl: 23. på kvelden.

Guest Jan_Eirik_1
Kommentar til Johan Dag sitt siste innlegg, det er på de små, kjedelige stykkene du har mest igjen for riva. Får lagt sammen `små-strengene` og lagt opp svingene mye bedre, bedre flyt i arbeidet, på sånne stykker kommer riva virkelig til sin rett!! På større stykker får en jo stort sett lagt opp lange fine strenger lilevel... Det er når en slipper all småkjøring uten at det kommer gras inn i pressa at en sparer tid!!! Så mitt tips er fortsatt, ikke bestill deg ei presse til, få prøvd ei rive ei uke første slåtten neste år!=) Den blir nok værende skal du se....\;-)

Guest Magne_1

Hvordan er det med rivene å komme ut i hjørnene- evt. også marker som er trekantformet.

Vet at de har styring på hjulene,

ihverfall PRO rivene.

Er problemer med snittevognen da den blir svært lang å ta ytterste strengen 4-5 m på hver side av hjørnet uten å måtte rygge.

Ser jo også en fordel å bruke rive på 2 slått, og det er jo interessant at dere som har erfaring med dem at dere mener at de gir mest tidsbesparelse på små stykker.

Guest Jan_Eirik_1
På riva som vi har, Claas, er det styring på hjulene, og den er derfor meget fin å legge opp kurver med! På små, vanskelige stykker, bratt, trekant osv, kjempe fint å rake inn kanter og få lagt opp rasjonell kjøring med pick-up utstyr.

• 3 weeks later...
Guest Gaute_1
Hei! Lurte på hvordan ei kombirive fungerer som samlerive til 1. og 2. slott?? Grunnen med ei kombirive er at jeg også kan bruke riva til vending og samle høy.

Guest Jan_Eirik_1
Ei kombi rive vil nok til dels fungere, men du får nok aldri et så godt resultat som av ei samlerive. Samleriva er bygd kun for å samle gras til en fin streng uten innbladnig av jord og urenheter! Anbefaler breispredning på slåmaskin og samling av gras med ei samlerive=)

Guest kvegard
Joda, kan prøve å beskrive. Jeg har sakt før til deg at det lønner seg uansett med rive fordi det har en enorm kapasitet. Kjører i dag en Claas Liner 780 som nå skal sleges vekk. Vudere å kjøpe den nye claasen som kommer. Liner 780 Plukker lett 3 skårer med 3.20m maskin. Kan kjøre fra 10-16km/t+ kanskje. Varierer om det er breidspred eller ligger i skårer, hvilken type gras det er, grasmengde (betyr egentlig lite) og ikke minst hvordan jordet er jordarbeidet. Er det et dårlig jorde med mye humper må du jo kjøre saktere for å ikke dra med jord. Men kjører i gj.snitt 12-13 km/t når jeg kjører for mitt firma, men for andre firma gjerne senere pga times betaling:p Litt frekk. Beregne forholda er viktig. Kapasiteten er grei, et stykke går fort å rive og det blir en drøm å presse! Du må vel kjøpe en tilsvarende liner 880 så du tar 3 4m skårer, om du ikke breisprer. Det beste kjøpet du kommer til å gjøre på en god tid mener jeg! kjøp rive.

Guest Johan_Dag_1
Dette høres jo bra ut kv. Jeg vurderer faktisk å selge min 4 meter slåmaskin (veldig trist). Har selvfølgelig mest lyst på butterfly, men det blir nok for kostbart for min del. Er det noen som vet hvordan en front og en slepeslåmaskin fungerer sammen? Dette virker innteresant.

Guest Vegard_1

Front og sleper fungerer veldig greit det Johan Dag, men det tar litt tid å venne seg til det, og å kjøre seg inn slik at man kan holde så høy fart som komforten til føreren, og hva som er sunt for redskapet. Sånn sett er det nok enklere å kjøre med front og 3-pkt bak, det er billigere arbeidsbredde, og når du uansett skal ha en kombinasjon framme og bak er nok traktoren mer enn stor nok til at det ikke går ut over stabiliteta. Et annet argument som taler for sleper i forhold til noe som henger i armene når man kjører \&quot\;singel\&quot\;, nemlig å slå finere i sving, faller også bort når man henger ei maskin i fronten - da frontmaskina oppfører seg mye likt 3-pkt-maskina bak i sving. Dessuten er moderne trepunktsmaskiner noe helt annet enn hva man fikk for 10 år siden...

Var bare et forslag for min del dette da - kapasiteta er mye det samme, men billigere med trepunktsmaskin enn slep da...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...