Gå til innhold

Lover og regler rundt gjerdehold, hva ville dere gjort?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei. Har kjøpt gårdsbruk, hvor meste-parten av jorda, ca 60 mål er leid ut. De som har leiekontrakt har denne en del år til, så jeg kommer ikke til å kunne drive jorda selv på noen år. Dette er på nordmøre, og eiendommen får snart nytt verksted og har mye skog så husdyr blir ikke 1. pri uansett i starten. Men.

 

Det er et gammelt beite like bortenfor huset på ca 10 mål pluss 2-3 mål på andre siden av en grusvei, som går forbi huset med oss som jeg kunne tenkt meg å gjerdet inne til noen høylandsfe. Problemet er at det hadde helt klart vært enklest for meg å gjerde inne en hytte som ligger der (ikke jeg som eier). Da kunne jeg gjerdet over veien (som hyttefolket må bruke de få gangene de er der), og hatt enkel tilkomst med rundball og ellers på gården uten å måtte bryte gjerde selv. Men kan jeg i det hele tatt gjøre dette? Jeg antar jeg blir VELDIG upoppulær vist de plutselig får noen høylandsfe på verandaen sin, så jeg antar jeg må gjerde rundt hytta deres i tilegg? Den ligger åpent til midt mellom de to teigene jeg vil bruke. Men da må de eventuelt først åpne grind/gjerde rett ved huset vårt, i tilegg til å måtte ha et gjerde rundt hytta?

 

Innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier du veien? Jeg er i samme situasjon som deg og har gjært inne ett beiteområdet med en hytte og grind uten problem. Hvis de synes det er problematisk kan du jo si at de kan skaffe en ferist å bruke istedenfor.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg eier veien. De har bruksrett fra huset vårt, og bort til hytta.

 

Så jeg må gjerde inne både hovedområdet, og området rundt hytta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke starte med å spørre hytteeieren om hvordan han ser på det å få beitedyr inntil hytta?. Kanskje han heller vil ha det enn et ekstra gjerde. Hvis han ikke vil å beitedyr så kan du sjekke jussen etterpå.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...