Gå til innhold

setter opp gjerde


Gjest

Anbefalte innlegg

Hallo. Jeg har satt opp gjerde på 2 beiter som skal brukes til vinter og høst beite til sau og hest. Jeg bruker 2mm stål tråd og strammet opp med gripple og fjær. Det er 4 og 5 tråder i høyden. Jeg vet at det funker til hest men, men det jeg lurer på er åssen er sau vs strøm tråd. Har kjøpt 10 stykk for og vedlikehold beiter. Gjerde apparat er det kraftigste som selges hos fk delaval 250. Noen her som har sau ute om vinteren som bruket støm tråd som vet om det funker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jeg har både beiter med netting og strøm. Har samme opplegg på strøm som du. Gjeteren holder garantert mål, med mindre du har ekstremt mye vegetasjon liggende inntil da. Det du må huske er å sette strømtrådene langt nok ned, jeg har 3 tråder på 30-60-90 cm fra bakken. Sauene hadde aldri gått på strøm før de ble sluppet inn. Jeg slapp dem inn nyklipt og når det regnet. Da vil du få maks effekt og selv om alle måtte borti og snuse var det kun 1 sau av 50 som hoppet frem og gjennom gjerdet når hun fikk støtet. Jagde henne inn igjen og nå er det ikke snakk om at noen nærmer seg gjerdet en gang. Jeg går over 3 ganger med ryddesaga i løpet av beitesesongen. De turte ikke gå gjennom selv om den midterste tråden røk og det ble et hull på flere titalls meter. Så jeg starta som skeptisk, men nå er jeg overbevist. Men når det begynner å bli lite mat så har det ikke så mye å si hvilket gjerde du har, da vil de ut uansett. Så på seinhøsten bruker jeg nettingbeitene, vil ikke at de skal erfare at det går an å komme gjennom strømgjerde. Men er det snø ute og ingen mat som frister utenfor så ser jeg ikke noe problem med vinteren. Ville kanskje kostet på meg en rad isolatorer ekstra, så jeg kunne hatt nederste tråd på 60 cm, når snøen når halvmeteren.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Arn_1

Jeg holder på med gjerde nå og kommer også til å gå for strømførende tråder på 30-60-90.

 

I tillegg legger jeg inn en jordet tråd på 10 cm. Dette både for å &quot\;tette&quot\; siden det er ulendt terreng og for å sikre god nok jording. Jordet tråd er visstnok anbefalt om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...